Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade81
Mobilspel
Pågående20 435

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-10 23:21
Antal inlägg: 7605

"Mellan 1 mars och 20 augusti är det koppeltvång i hela Sverige enligt jaktvårdslagen. Det finns lokala föreskrifter i vissa städer gällande speciella områden, men så fort man är utanför dom områden, eller gatorna, gäller koppeltvång. Detta är till hänsyn för vårt vilt och fauna som har sin "yngelperiod" då."

Budalv - Ej medlem längre2008-06-11 00:31
Antal inlägg: 2199

Japp! Men hur väl efterföljs detta? :)

Minta2008-06-11 00:53
Antal inlägg: 20042

Även i Slottskogens utekaféer får hunden vara med. De har till och med en skål vatten till hunden.

upa - Ej medlem längre2008-06-11 01:09
Antal inlägg: 2565

Jag har ett fält här i närheten som brukar nyttjas av hundägare. De åker tom dit i bil för att släppa sina hundar så de kan rusa runt och leka med andra hundar. Väldigt härligt att se när hundarna släpps. En dag kom det upp en skylt med en uppmaning att hundar måste kopplas. Var väl en hundrädd gnällspik som ansåg sig ha rätt att röra sig på det allmäna hundfältet utan att känna sig skärrad. Skylten togs ner av hundägare och ignorerades totalt. Helt rätt enligt mig.

le-lou2008-06-11 01:13
Antal inlägg: 17496

så hundrädda människor är gnällspikar?

upa - Ej medlem längre2008-06-11 01:19

Nej, de behöver inte vara det. Men människan som uppenbarligen hade klagat var definitivt en klassisk gnällspik och väldigt hänsynslös.

le-lou2008-06-11 01:23
Antal inlägg: 17496

ja inte vet jag nåt om den situationen. Inte du heller egentligen. Bara för att hundägarna åkt dit ofta, så betyder det inte att den platsen var avsedd för hundlek, inte vet jag. Kanske var nån som ägde det eller så.

Men visst, var det bara så att det var ett vanligt fält, så är det ju helt galet. Varför inte låta hundarna springa av sig och leka där de verkligen inte stör någon (som inte vill bli störd).. Att hålla på sådär av rena principskäl, folk som vill klaga enbart för klagandets skull - där är jag med dig. Finns tyvärr såna människor också lite här och där.

upa - Ej medlem längre2008-06-11 01:33

Le-lou, jag förstår att du inte vill att hundägare har sina hundar lösa i stan. Om det vore så enkelt att bara begränsa till innerstan vore det ju inget större problem eftersom jag knappast tror det springer särskilt många lösa hundar i innerstan. Men hur långt utanför stan ska man för att kunna släppa sin hund? Vad gäller i skogspartier nära stan?

elPatron - Ej medlem längre2008-06-11 01:38
Antal inlägg: 2131

koppeltvång mellan 1 mars - 20 aug?? Vardå, inte fan sköter hundägarna det inte. Dom släpper sina äckelhundar lösa hej vilt precis som dom är sheriffer i stan o kan göra som dom vill. Och många tar inte ens upp skiten efter sin äckelhund, ofta där barn leker osv. Är det att ta ansvar efter sin hund tycker ni??

upa: tar du upp ALL skit efter din hund, jag menar ALL skit, skrapar asfalten så det inte kan komma ngt på skorna? Torkar du upp pisset som stinker i stan efter alla hundar?

Ändå gnäller ni på människor som kanske i nödfall måste lätta på trycket i nån buske... skumt fenomen det där.

upa - Ej medlem längre2008-06-11 01:41

elPatron, jag har inte hund.
Du verkar vilja införa ett totalt hundförbud. Jag tror det blir svårt att genomföra.

elPatron - Ej medlem längre2008-06-11 01:42

<...Men hur långt utanför stan ska man för att kunna släppa sin hund? Vad gäller i skogspartier nära stan?>

upa: ALDRIG, det kan komma folk/barn/hundrädda även i en skog vettu ;) Ett djur som skrämmer hunden eller att hunden börjar jaga djuret o kanske biter ihäl det.
Men det har du inte tänkt på eller?

Ni kan släppa loss era luspudlar i separata inhängnader som är gjorda för endast hundar så dom kan springa o leka där osv, men ALDRIG annars.

Budalv - Ej medlem längre2008-06-11 01:56

"koppeltvång mellan 1 mars - 20 aug?? Vardå, inte fan sköter hundägarna det inte. "

elPatron: Nja, vissa sköter det, andra inte. Koppeltvånget gäller ju främst skog o mark för djurlivets skull. Jag vill lova att hundar springer lösa lite hur som helst under denna period samt resten av året, på landet alltså. För att lösa alla hundrelaterade problem skulle det krävas koppeltvång året runt, överallt. Det är inget jag vill eftersom det skulle gå ut över alla hundar och hundägare.
Det är ett mänskligt problem och jag tror inte det går att lagstifta fram ömsesidig respekt på det här planet. Och vem i hela friden skulle isf se till att koppeltvång efterföljdes i skogen?

elPatron - Ej medlem längre2008-06-11 01:58

övervakningskameror borde finnas överallt... ;)

Budalv - Ej medlem längre2008-06-11 01:59

Poliser på skotrar i Norrlands inlands djupaste skogar :)

Budalv - Ej medlem längre2008-06-11 02:02

Men det skulle förstöra livet för hembrännare, vedtjuvar, tjuvjägare, småflicksjägare och andra medmänniskor, kom jag på.... :(

Minta2008-06-11 08:17
Antal inlägg: 20042

Hahaha...

mimmipigg12008-06-11 09:15
Antal inlägg: 370

Hoppas alla börjar visa mer civilkurage, och inte bara när det gäller hundar utan i olika situationer. Jag vill i alla fall inte bli en sån som sitter och gnäller över samhällets, världens, hundägarnas förfall utan att faktiskt försöka nå en lösning. Visst det kan vara väldigt obehagligt att säga ifrån, men det är det som behövs! Vågar man inte själv finns det lagar att luta sig emot. Alltså kan man polisanmäla allsköns försyndelser. Man måste stå på sig, annars gör nån annan det ;)

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 09:18
Antal inlägg: 18678

Fast man kan visa civilkurage utan att polisanmäla minsta lilla.

matss - Ej medlem längre2008-06-11 09:21
Antal inlägg: 217

Ang. koppeltvång:
"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. [...] Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."
Källa: Svenska Kennelklubben

Dvs hundägare som går med sina hundar okopplade bryter inte mot lagen, så länge de har stenkoll på hunden. Nu har jag inte hund längre (den bor med mitt ex), men jag hade honom i stort sett aldrig kopplad. Men så hade vi medvetet valt en ras som man kunde ha så (spansk vattenhund), viltren och reserverad/ointresserad av andra människor och hundar, löptikar undantaget *s*.

Tyvärr har en del hundägare bristande omdöme, både vad gäller plin på sin egen älskling och vad det gäller folks vilja att komma nära denna älskling. Men med sunt förnuft, visad hänsyn och grundinställningen att andra människor INTE vill ha närkontakt med hunden (förrän de själva visat det) - hur snäll eller liten den än är - så kan man lösa detta till allas trevnad.

trashone - Ej medlem längre2008-06-11 09:22
Antal inlägg: 18678

*håller med matss*

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?