Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
badabing_2009-07-03 18:42
Antal inlägg: 22

Pitbullen togs fram enbart för kamp. rottweilern för att arbeta. schäfer Vallhund osv.

Kossan använder vi till bla. mjölkproduktion. Vad skulle folk tycka om jag kom med en stor jävla kossa i koppel ute på stan.

Dessa djur är inte husdjur.

Stubin2009-07-03 20:09
Antal inlägg: 337

Micro: Tror inte att det blir mer skador av en rottis än av en schäfer som inte klassas som en kamphund. Dessutom så säljer det bättre när dom skriver om dessa otäcka kamphundar än om dom skulle skriva att en pudel bitit någon.

Badabing:En rottis är en jakthund (vildsvin).

micro1132009-07-03 20:29
Antal inlägg: 17542

Stubin
En schäfer hugger inte på samma sätt som en rottis - i de fall när skadorna blivit likvärdiga skrivs även om schäfer.

Risotto - Ej medlem längre2009-07-03 20:45
Antal inlägg: 3069

Stubin, va??!! jakthund????? jaghar då aldrig hört att en rottis skulle vara en vildsvinshund och jag jagar gris året då jag har möjlighet.
Nej du så är det inte, du kanske förväxlar rottisen med slovensky kopov eller andra hårda stövare som har blivit poppis för vildsvin men inte rottisen.

micro1132009-07-03 20:59

Tack Risotto
Jag hade en känsla av att rottis och vildsvin inte hörde ihop, men hade inget fakta underlag att stödja det på för ögonblicket

Stubin2009-07-03 21:11

Läste i en broschyr på en hundutställning där dom hade en monter om enbart rottisar där det stod att dom även används som jakthund. Även jägare som jag känner vet att det är så.

Risotto - Ej medlem längre2009-07-03 21:25

Jag har inte sett någon ställande rottis i alla fall och ännu mindre hört talas om det.
Men visst du kan säkert jaga med vilken hund som helst så länge den har tillräckligt mycket inneboende jaktlust, men en specifik grishund är inte rottisen i alla fall. Vad jag vet så är den framtagen i Tyskland som vakthund, kan inte tänka mig den stora varelsen löpa efter ett smidigt svin i skogen, den skulle få hjärtsnurp på stubinen....so to speak....

Stubin2009-07-03 21:28

Ja det får du ta med skk det är dom som har gått ut med det. Men jag vet att dom är en vakt och vallhund, och det står även på skk:s sida om du skulle tveka på att den är en vallhund i grund och botten. Är väldigt sugen på att skaffa en rottis själv så jag har läst på en del.

Risotto - Ej medlem längre2009-07-03 21:40

Jag ska ha en karelare (karelsk björnhund) i sinom tid, just för att det är en grishund bla. Skulle aldrig skaffa mig en rottis för det syftet. Ledsen men så är det, tror inte att den som påstår det vet vad den talar om faktiskt. Men som sagt, vissa individer kanske har så pass mycket jakt i sig att det går, skärpan borde finnas där redan innan. Tjejens gammelhanne (vallhund) drar på rådjur om han får chansen och visst vore det kul att knäppa ett för honom men knappast vettigt.

Stubin2009-07-03 21:52

Finns jaktinstinkten så kan dom gå på vad som helst men det är inte så troligt att dom vet vad dom ska göra i slutändan. Jag ville bara upplysa lite med att dom fungerar på vildsvin, har inte begärt att alla ska börja jaga med dom. Sen är det inte tyvärr inte så många som använder hundarna för det dom är till för och särskilt inte den lilla gruppen som dom kallar kamphundar...(tydligen är vakt- och kamphund samma sak enligt vissa människor)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-07-03 21:58
Antal inlägg: 1289

Är jag verkligen så totalt felinformerad när jag påstår att min ras (Rottweiler) inte är en "kamphund"? Jag har läst på hos SKK och på andra nätsidor - och inte en enda gång har rasen blivit omnämnd i sammanhanget. Inte ens Aftonbladet skriver "kamphund" när skador sker. De skriver ut hundens ras dvs. "Rottweiler".

uisge beatha - Ej medlem längre2009-07-03 22:00

Det är för min del egentligen skitsamma, eftersom jag inte har en hund med märkbar kamplust öht. Men det hade varit kul att få reda på av någon som verkligen VET hur det ligger till. Inte kvällstidningsläsare som bildat sig uppfattningar.

Zizzzi2009-07-03 22:07
Antal inlägg: 440

Apropå media och kamphundar så retar jag mig på hur de lägger FRAM det. Läste en artikel för ett tag sen om en pitbull som bitit ihjäl en dvärgspets. Bild till artikeln: 2 barn och en vuxen (mamman) samlade runt en bild på hunden. Samma bildkomposition man har efter mordfall, där de anhöriga samlas runt bilden på offret.
Artikeln beskrev utförligt hur pitbullen hade smugit sig på sitt oanande offer, och på det stora hela framställdes det som om pitbullen uppsåtligen mördat dvärgspetsen... Det hela avslutas med frågan "Skall mördarhundar få gå lösa?" *suck*

Man kan jämföra det med en annan artikel, där också en mindre hund blivit ihjälbiten - dock inte av en pitbull.
Kan inte garantera att detta är ordagrant; men...
"Mindre hund ihjälbiten efter att bråk utbröt mellan denna och en större hund. Händelsen är polisanmäld."

Här har vi alltså exakt samma skador - vad får mest uppmärksamhet? Jag säger inte emot att en pitbull orsakar större skador på en människa vid en eventuell attack än vad en pudel skulle göra; men likväl måste man ju kunna se att media blåser upp problemet.

torstensito2009-07-03 22:47
Antal inlägg: 78

Fastdet är ju inte friskt att hunden biter en annan hund till döds. Rangen ska ordnas dem emellan ändå. Konstigt att det alltid ska hållas så mycket försvar för hundar som uppenbarligen är sjuka och sannorlikt har lika sjuka ägare. det är väl därför de har dem och har gjort ett sådant val och uppfostrat dem därefter. Eller inte uppfostrat. Ägaren ska vara flockledare. Så när de går där med sina penisförlängare så är de ovetande om att de inte har något ledarskap.

micro1132009-07-04 12:33

uisge beatha

Rottisen är INTE en kamphund, utan en brukshund. Den föddes ursprungligen upp för att vakta och driva boskap och har sitt ursprung i molosserhundarna, och används idag som polis - militär och vakthund.

Idag finns också - tyvärr - rena utställningslinjer.

Köper man rottis skall man vara mycket noga i valet av uppfödare, och ha bra koll på föräldrarnas, och föräldrarnas syskon och föräldrars mentalbit.
För det finns många bra rottisar, men också många dåliga exemplar som det avlas på.

123 hopp - Ej medlem längre2009-07-04 12:42
Antal inlägg: 464

Det beror helt och hållet på ägaren hur hunden är!!!!

BiNo8 - Ej medlem längre2009-07-04 13:00
Antal inlägg: 3473

badabing_ egentligen är det just bl a kossan som är husdjur

BiNo8 - Ej medlem längre2009-07-04 13:02
Antal inlägg: 3473

Stubin helt fel

HEMLAND:
Tyskland

ANVÄNDNINGSOMRÅDE:
Sällskaps- skydds- och brukshund

NKU-KLASSIFIKATION:
Grupp D

FCI-KLASSIFIKATION:
Grupp 2. Sektion 2

BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Rottweiler räknas till de äldsta hundraserna. Dess ursprung går tillbaka till romartiden och de användes som vakt- och boskapshund. Hundarna följde de romerska legionerna över Alperna som människans beskyddare och som boskapshund. I trakten av Rottweil sammanträffade de med inhemska hundar och en uppblandning skedde. Deras huvuduppgift blev nu att driva och vakta kreaturshjordar och som val åt sin ägare och hans egendom. De fick sitt namn "Rottweiler Metzgerhund" (Metzger = slaktare) efter den gamla tyska riksstaden Rottweil. Slaktarna uppfödde hundarna som hobby och för bruksändamål. På detta sätt uppstod med tiden en framstående vakt- och boskapshund som också användes som draghund. När man i början av 1900-talet sökte lämpliga polishundar prövades också rottweiler. Det visade sig mycket snabbt att rottweilern var väl lämpad för polisarbete. År 1910 godkändes den officiellt som polishund. Rottweileraveln eftersträvar en svart hund med rödbruna klart avgränsade tecken, som trots sitt kraftfulla helhetsintryck inte får sakna ädelhet. Rottweilern är lämplig som bruks- och sällskapshund.

ingson2009-07-04 15:01
Antal inlägg: 4285

Väl talat torstensito!

uisge beatha - Ej medlem längre2009-07-04 15:34

Jo, jag känner till Rottweilerns historia. Uppfödaren har fött upp fina linjer sedan många år. Att det är en gammal brukshund vet jag - men jag började fundera på om jag missuppfattat begreppet "Kamphund" och att även bruksraser ingår i epitetet. Men jag har fattat rätt från början alltså. Tack för infon.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?