Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2009-09-10 14:34 | |
![]() | apbur 2009-09-05 15:14 Den glädje vi känner när vi får något sött på tungan måste ju kunna sägas vara positivt för både kropp och själ. Jag blev jätteglad när jag köpte en påse turkisk peppar igår. Det här skrev jag i början av tråden och just efter det inlägget hoppade Miss yoco på mig som om jag hade hotat henne till livet. Lite märkligt att samma person efterfrågar folks tankar om det positiva med socker igen. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 14:37 | |
![]() | Mouche, faktum kvarstår fortfarande att sockerförespråkarna skrikit efter och krävt BEVIS. Och det har de fått ( och skulle kanske kunna få mer av den varan om jag orkade/kände mig motiverad ). Och då är det rimligt och nödvändigt att de lägger fram sina egna motBEVIS, eller hur? Annars kan man hålla truten. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 14:43 | |
![]() | micro113, det där tror jag att jag kan svara på utan att ens ha läst artikeln. Det är ALLTID den raffinerade formen som är den farliga. - Det raffinerade vita sockret, det raffinerade fruktsockret ( fruktosen ) och alltså INTE till exempel den naturliga fruktosen i frukten. Man MÅSTE skilja på äpplen och päronen här - så att säga. :P | |
| micro113 | 2009-09-10 14:50 | |
![]() | Miss yoco Nej det handlar inte alls om om det är renat eller inte, det handlar helt enkelt om i vilka mängder man får i sig fruktos. Och när det gäller skillnaden på glukos och fruktos så handlar det om hur det tas om hand och lagras i kroppen. Vilka är två olika processer för de två olika sockerarterna. | |
| frvib | 2009-09-10 14:51 | |
![]() | www.nutritionandmeta...te nt/2/1/5 www.ajcn.org/cgi/con...l/ 79/4/537 www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 15181085 Fruktos är inte bättre än annat socker, snarast värre. Det innebär dock inte att frukt är onyttigt, eftersom det består av så mycket annat än fruktos. End of discussion. | |
| ANDERStG | 2009-09-10 14:51 | |
![]() | Föranledd av tidigare deltagande i debatten väljer jag, trots ointresse för den aktuella svängningen, att ge medhåll till en av deltagarna i hennes önskan om att tredje part kunde fängsla måsfågeln. | |
| Mouche - Administratör | 2009-09-10 14:51 | |
![]() | En sak är säker och det är att jag nu förstår de negativa effekter det kan ha på en människa om man -inte- äter lite sött ibland. Jag säger till, för absolut sista gången, att det inte får förekomma mer trams, bråk och personliga påhopp i den här tråden. Mouche | |
| kajix | 2009-09-10 14:53 | |
![]() | "En sak är säker och det är att jag nu förstår de negativa effekter det kan ha på en människa om man -inte- äter lite sött ibland." där tror jag att du har fel. männsikor är otrevliga även med socker. | |
| Mouche - Administratör | 2009-09-10 14:54 | |
![]() | Bevisa det du =) | |
| Mouche - Administratör | 2009-09-10 14:54 | |
![]() | *skämtade* | |
| micro113 | 2009-09-10 14:54 | |
![]() | Miss yoco Nu undrar ju jag vilka belägg det finns för att råsocker är nyttigare än vanligt socker? | |
| apbur | 2009-09-10 14:57 | |
![]() | Hur som helst, för att kunna fortsätta en diskussion måste man ju tala om samma sak vilket det inte ser ut som att man gör nu. TS med ahängare vill få det till att de som ifrågasätter betydelsen av huruvida sockret är renat eller ej anser att den lilla sockermängden i ett äpple är jämförbart med att vräka i sig en näve bitsocker. Så länge man inte reder ut det först kan diskussionen fortsätta i all oändlighet då man har missförstått varandra. Hur nu det gick till. | |
| Tommy 1979 | 2009-09-10 15:03 | |
![]() | Vad gäller frågan "för eller emot socker" - varför måste man vara för eller emot? Det finns faktiskt en medelväg mellan total asketism och att vräka i sig godis, kakor, kex o dyl. Men somliga verkar ju anse att antingen så är man en rejäl, hälsosam, präktig människa som minsann uteslutit allt socker ur maten, eller också är man en osund slusk som ger barnen chokladkakor till frukost. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-10 15:05 | |
![]() | Jag tror det är många som faktiskt får för mycket socker och godis eftersom det är praktiskt att muta barnen med lite sött. En bit kålrot och en ask tandpetare, det är kärlek det. | |
| vulcan | 2009-09-10 15:14 | |
![]() | Kan man inte få en sammanfattning (EJ länkar, men däremot gärna länkar för fördjupning av de sammanfattande påståendena) av bevisen för att raffinerat socker skulle vara farligare än "naturligt"? Sen har nog Miss Yoco blandat ihop det är med bevisföring. Eftersom varken jag eller någon annan jag läst påstått att socker är direkt nyttigt så ligger bevisbördan på den som i diskussionen påstår att raffinerat socker utgör en allvarlig hälsorisk. Det är alltid den som hävdar en positiv korrelation eller existens av ett samband överhuvudtaget som ska bevisa sin tes - inte den som hävdar att inget samband finns. | |
| le-lou | 2009-09-10 15:24 | |
![]() | Postar en länk där en...... ve och fasa, en professor i medicinsk kemi på Lunds universitet uttalar sig om vår kära socker, och faktiskt i positiva ordalag. Och åter igen - med måtta... ett ledord som är rätt bra att följa. www.mabra.com/Defaul...85 408.aspx | |
| micro113 | 2009-09-10 15:24 | |
![]() | Vulcan Läser man om sockers verkan -- då inte just raffinerat utan socker generellt - så framgår det att man vid intag av socker får i sig 50% glukos och 50% fruktos. Överintag av glukos lagras som underhudsfett och anses ofarligt. Överintag av fruktos lagras i levern och som bukfett och anses farlig och kan leda till hjärt och kärlsjukdomar. Problemet med intag av vanligt socker och hälsa är den höga koncentrationen av fruktos som man får i sig. Men fruktos i stora mängder är alltså inte nyttigt i någon form. Yoco har rätt när hon säger att det normalt är svårt att överdosera i frukt -- det är dock inte omöjligt om man har ett överdrivet fruktintag -- vilket är min ståndpunkt i diskussionen. Man löper också risk för överdosering av fruktos via till exempel frukjuicer o dyl. Kontentan blir dock -- enligt mig -- att raffinerat socker är inte farligare än naturligt socker, eftersom fruktos är hälsoboven, allt handlar om i vilken mängd man äter aktuell produkt. | |
| apbur | 2009-09-10 15:30 | |
![]() | Men som någon sa tidigare så är det inte nödvändigt att faktiskt direkt sätta i sig socker då kroppen omvandlar kolhydrater till glukos. Det är också som med allt annat anpassat till vad man gör av med, kroppen lagrar glykogen i levern till en viss mängd sen blir överskottet onyttigt, dvs, fettinlagringar. | |
| vulcan | 2009-09-10 15:39 | |
![]() | Vilken mängd fruktos i dagsintag leder då till överdosering? Bör jag som brukar börja dagen med ca 3 dl nypon- eller blåbärssoppa och sen kanske stoppar i mig i snitt en frukt om dagen oroa mig? | |
| micro113 | 2009-09-10 15:44 | |
![]() | Vulcan Troligen behöver du inte oroa dig. Men det är med socker som med intag av fett och allt annat, det är helt individuellt hur mycket energi man förbrukar, vilken ämnesomsättning man har och vad kroppen kan ta hand om -- därför går det inte att svara på vad som är ett överintag generellt. Min man som har högt blodsocker får till exempel inte äta en frukt om dagen, medan jag utan problem kan äta flera. Man får använda sitt sunda förnuft och använda de parametrar på allmäntillståndet som du själv räknade upp tidigare. | |