Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Liftactiv | 2009-12-07 20:02 | |
![]() | Att gå klädd i burka för att inte locka män är alltså inte förtryckande? Trots att det INTE är för att skydda kvinnan (överfallsvåldtäkter på kvinnor är som bekant inte det vanligaste) utan för att skydda mannen som tappar ansikte och heder om han inte har så god kontroll på sin fru att han inte kan hindra henne från att få andra män att titta lite extra på henne. Ja, jag säger då det... | |
| vuk | 2009-12-07 20:05 | |
![]() | alla är en del av kultur, så sant, att därifrån dra slutsatsen att det allting är lika "rätt" eller bra är däremot fel. Nazisitiska kulturen... gillar den inte så mycket, hederskultur där kvinnor värderas efter renhet är en extrem inskränkning, Varför finns slöja tror ni? | |
| kandu | 2009-12-07 20:07 | |
![]() | Charleymar, ja vi arbetar för att motverka traditionella könsmönster i förskolan. Det är våran skyldighet och står i löroplanen för förskolan. Ett av förskolans mål är att "Förskolan skall sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer" | |
| micro113 | 2009-12-07 20:09 | |
![]() | Snoosy Nej det gör det inte -- det är något du konstruerar nu. För handlade det om säkerhet så måste vi också förbjuda svenskar att på olika sätt täcka ansiktet eller delar av ansiktet, som hindrar identifikation. Det innebär i en förlängning bort med palestina sjalar, huvor, solglasögon höga kragar osv osv .. eftersom detta kan kombineras så att man inte ser mer än solglasögonen i princip. Du vill ha en legitim anledning för att kunna säga att det finns skäl att förbjuda burka och niqab på gatan och inget annat -- stå för det åtminstone. | |
| micro113 | 2009-12-07 20:13 | |
![]() | Liftactiv Vi säger att det i alla lägen är förtryckande, så får du rätt på den punkten. Faktum är dock att i Kalla Fakta satt en svensk tjej i niqab, som konverterat och själv valt både religionen och klädseln -- hon var alltså inte fostrad in i, eller tvingad in i, rollen och klädseln. Därmed kan vi konstatera att det finns kvinnor som frivilligt väljer denna klädsen -- och detta förtryck om man så vill. Det valet har man som kvinna i Sverige rätt att göra. | |
| Charleymar | 2009-12-07 20:13 | |
![]() | Ja Kandu det verkar ju som om du är förskolelärare. Det är ju jättebra för då kan ni ju er förskola sätta det hela i praktiken och se vad ni får för respons! Återkom gärna med resultatet! | |
| DennisPlz | 2009-12-07 20:14 | |
![]() | Fritt fram för att bära ansiktstäckande beklädnad för alla oavsett ras, religion, kön, sexuell läggning, längd, bredd, hårfärg och andedräkt. Allt annat är diskriminerande. | |
| kandu | 2009-12-07 20:14 | |
![]() | Charleymar, varför så aggresiv och sådan ovilja att försöka förstå? | |
| vuk | 2009-12-07 20:15 | |
![]() | kandu: ja jag vet att det finns muslimska skolor, tycker det är helt värdelöst, motverkar all form av integration och möten som är så extremt viktiga för att förebygga fördomar, isolerar och polariserar grupper, där är jag helt klart beredd att förbjuda, skall inte finnas kristna- judiska- muslimska- eller jehovasvittnenskolor, motverkar kunskap objektivitet och förståelse | |
| kandu | 2009-12-07 20:17 | |
![]() | vuk. jag tycker som du. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:19 | |
![]() | Eftersom niqab/burka inte har något med religion att göra så förstår jag inte riktigt ditt inlägg micro113.... | |
| Snoosy | 2009-12-07 20:20 | |
![]() | Svenskar? Du menar vi som bor i sverige ? Min tanke med det hela är enbart i sympati med människor i överlag. Har absolut inget emot musilmer och deras religion. Många muslimska kvinnor går med slöja över huvet och det har jag stor resepkt för. Jag tror inte det ingår i religionen att man ska skyla hela ansiktet!? | |
| Charleymar | 2009-12-07 20:20 | |
![]() | Oj då. Nej jag är inte aggressiv. Jag menar det. Ingen har ju någonsin testat att ha en kvinna i Burka på dagis. Jag undrar hur det hade fungerat. Alltså ett slags socialt experiment. Hur hade barnen, föräldrarna och kollegorna reagerat? man vet ju inte förrän man har prövat eller hur? | |
| Snoosy | 2009-12-07 20:22 | |
![]() | <-- till micro | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:22 | |
![]() | micro113: "För handlade det om säkerhet så måste vi också förbjuda svenskar att på olika sätt täcka ansiktet eller delar av ansiktet, som hindrar identifikation." - Jag kan ju en svinkall vinterdag välja att snurra en halsduk runt huvudet och därmed dölja ansiktet, eller en solig dag ha jättesolbrillor på mig. Åker jag mc så måste jag ha hjälm. Så långt är vi överens. Det är vid specifika tillfällen. Jag har svårt att tro att någon av kultur, religion eller skostorlek väljer att knalla runt med batmandräkt på sig 24/7? Då skulle man bli inspärrad.... | |
| kandu | 2009-12-07 20:24 | |
![]() | Charleymar, ursäkta, då uppfattade jag dig fel. | |
| micro113 | 2009-12-07 20:24 | |
![]() | Liftactiv Hon har valt religionen OCH klädseln ... Dessutom är det en tolkning av religionen som påbjuder detta -- vilket inte innebär att det är exakt det som står skrivet. Du vet som med bibeln -- en bok, många tolkningar, olika inriktningar och olika sätt att leva för att vara sanna "kristna" beroende på vilken tolkning man valt. | |
| micro113 | 2009-12-07 20:27 | |
![]() | Liftactiv Det är inget som hindar dig om du vill ha batmandräkt -- varsågod - folk lär väl stirra men det får du stå ut med. | |
| vuk | 2009-12-07 20:27 | |
![]() | skönt kandu :) | |
| MiaHudik - Ej medlem längre | 2009-12-07 20:27 | |
![]() | Att acceptera att kvinnor bär slöja i vårt land är som att säga okej till kvinnoförtryck | |