Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2009-12-20 13:49 | |
![]() | Jag hade stått för vad jag gjort. Hade jag behövt betala böter eller liknande för örfilen hade jag gjort det. Det innebär fortfarande inte att jag hade valt att fortsätta umgås med den människan som anmälde mig eftersom jag tycker att det är en otäck egenskap den personen uppvisar då. Jag skulle aldrig slå någon som inte gjort mig fruktansvärt illa. Hur menar du att jag styr situationen för att jag inte vill umgås med någon som polisanmäler mig för en konflikt? Jag skulle se att vi båda gjort fel, hade också erkänt att jag gjort fel men inte umgåtts med personen fortsättningsvis. När har jag utövat makt? | |
| apbur | 2009-12-20 13:51 | |
![]() | Oj, ovan till micro. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-20 13:59 | |
![]() | Nu har jag äntligen lyckats lyssna på radiolänken (tack för hjälpen apbur) Måste säga som en del andra att jag störde mej otroligt på kvinnan som intervjuade. Snacka om att vara tydlig med vilken sida hon stod på! | |
| micro113 | 2009-12-20 14:06 | |
![]() | apbur Om du slår någon, och ber om ursäkt men villkoret för att ni skall fortsätta vara vänner är att den andra inte anmäler dig -- då har ju du styrt situationen -- du har ju då från smällen till försoning hela tiden makten i din hand om den andre vill fortsätta vara din vän. Det är du som villkorar vad som skall hända. Du kan inte se att den andra kan vara så kränkt att anmälan och rättsprocessen känns nödvändig för att ta försoningen -- att en upprättelse är viktig för den andre och att man efter det kommer till försoning. Det är där vi skiljer oss. När min son delade ut en välförtjänt smäll, och fälldes för det -- var det aldrig snack om saken, man står för vad man gjort man betalar sitt skadestånd -- tar den andre hand efteråt, och saken är utagerad. Den andre gjorde fel - - men man slår inte, och går man över gränsen tar man konsekvenserna av det, det är så självklart i min värld att fostra mina barn så -- och att själv agera så -- för att jag sett och känt konsekvensen av motsatsen. | |
| apbur | 2009-12-20 14:08 | |
![]() | Larvbrud, man kan använda ditt resonemang omvänt också. Den som vet med sig att deras provokationer eller det de gjort kan resultera i en käftsmäll får skylla sig själva och alltså ta konsekvenserna av sitt beteende. De betedde sig illa, visste att det kunde resultera i en smäll, åkte på en smäll och nu får den slagne finna sig i det och stryka ett streck över det hela. Jag anser att det bör gå till på precis det sättet ibland. Men eftersom jag inte alltid anser att det är så så kan jag inte hålla med dig. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:12 | |
![]() | apbur - "du får den också apbur - hur hade du betett dig om alla straff försvann?" Jag hade förmodligen blivit mer vaksam och rädd för min omgivning." - jag är mer intresserad av hur du hade betett dig i förhållande till lagen. hade du begått fler brott om du inte blev straffad för det? perpersa- "Självklart får man inte misshandla någon. Men att ge sitt eget barn en hurring är enligt mig helt okej." -utgår du ifrån att alla föräldrar vet vad som är "bäst" för deras barn? apbur - "Eller så lär man ungen se på saker på ett mycket onyanserat sätt genom att säga att det ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG kan vara befogat att ta emot en örfil, hur jävla otrevlig man än varit." har jag förstått dig rätt om jag säger: det som irriterar dig i detta fall är att vissa säger att det _aldrig_ kan vara bra att slå någon eller att acceptera våld? tvärsäkerheten provocerar dig? jag tar avstånd från våld, men kan föreställa mig situationer där det kan vara befogat. jag tror inte att det löser kärnproblemet i någon situation, men att det i sällsynta fall _kan_ vara bra för att skapa luft omkring en situation. apbur - "väljer kriminella (flertalet) att bli kriminella, ungefär som man väljer att gå på estetiska programmet?" Förmodligen inte även om det sistnämnda borde vara kriminellt det med." - när jag hör ordet kultur...? | |
| apbur | 2009-12-20 14:15 | |
![]() | Micro, jag anser inte att det är att utöva makt. jag vill inte umgås med en människa som polisanmäler mig för en örfil, punkt slut. Den som blir slagen och begär att jag ska be om ursäkt utövar ju isåfall lika mycket makt den personen. Men om jag tyckte smällen var helt befogad? Jag får alltså inte tycka det om vi ska fortsätta vara vänner. Den slagne borde förstå att om vi ska fortsätta vara vänner så måste han/hon se sin del i det hela och ha överseende och inte göra det hela till ett polisärende. Den slagne utövar således sin makt enligt dig. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:16 | |
![]() | Apbur, det som är svårt i ditt exempel är att en anmälan av en vän eller släkting kan betyda att förråda. Jag har svårt att alls föreställa mig den som anmäler någon för en örfil och förväntar sig att vara vänner efter det. Ja, visst kan det vara så att den som blir slagen kände på sig att det skulle komma. Jag tycker att den personen också har sig själv att skylla men det finns väl inget som hindrar någon som är ful nog att provocera fram ett slag att inte fortsätta och anmäla. Kanske var det målet att få göra det. Det är väl en smaksak vilket man tycker är det hemskaste steget i kedjan av händelserna. Nån tycker det är oförlåtligt att tjalla, en annan tycker det är fulast att provocera och en tredje att slåss är det värsta man kan göra. | |
| pion ekrot | 2009-12-20 14:16 | |
![]() | Tar man till våld, vilket en örfil är, så ser jag det som en stor brist i pedagogiska kunskaper. Som förälder eller pedagog ska man förebygga sådana situationer - inte bete sig som en jäkla idiot bara för att man själv klantat till det från första början. Jag tycker helt klart att man kan ta tag i barn ordentligt för att fånga deras fokus så att tillsägelsen verkligen ska nå fram till dem - men örfila? Nej, det är verkligen att gå över mer än en gräns. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:18 | |
![]() | apbur- "jag vill inte umgås med en människa som polisanmäler mig för en örfil, punkt slut." aldrig någonsin under några omständigheter? hm. låter tvärsäkert. | |
| apbur | 2009-12-20 14:21 | |
![]() | micro, jag kan mycket väl tänka att jag skulle agerat på exakt samma sätt om det gällde mitt barn. Hur som helst så hade jag nog inte tyckt att anmälaren var en bra person att umgås med på ett vänskapligt plan om det var så att de hade en relation innan händelsen. Jag utgår ifrån att det kan finnas en relation i botten och att man inte polisanmäler en vän för en sådan sak. Det kan inte din princip ta hänsyn till och jag tycker sådant är otäckt. Det finns andra värden som är större än din princip, tycker jag. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:22 | |
![]() | jag har förståelse för gubben. jag kunde ha gjort samma sak. men jag tror inte att jag hade varit nöjd med det efteråt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:35 | |
![]() | Apbur, din fiktiva kompis är alltså mot våld och anmäler av principskäl, samtidigt som den provocerar fram våld medvetet och gärna tar en smäll. Det känns inte som att anmälan är den enda anledningen att bryta kontakten :) Personen verkar ju djupt störd och anmälan bara ett led i det hela. Varför hänga upp sig på anmälan liksom? | |
| pion ekrot | 2009-12-20 14:37 | |
![]() | Vill tillägga att jag också har förståelse för gubben, och att mitt inlägg mest handlade om barn som fortfarande bara är barn. Jag tycker inte man ska örfila tonåringar heller, men i de fallen kan man känna sig mer hotad så då är det mer förståeligt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:37 | |
![]() | fiktiva kompisar är ofta rätt störda... eller helt underbara... | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:38 | |
![]() | sällan som riktiga människor. | |
| apbur | 2009-12-20 14:49 | |
![]() | Larvbrud, ja, det ser ut att vara en störd person men enligt vissa ett givet offer just för att slag delats ut. Jag tycker många gånger att den som slår är ett offer för någons psykopatbeteende. Många människor spelar på andras känslor, utövar makt genom att vara den behärskade, genom att vara den som bara skadar med ord och genom att inte ge den andra personen något känslomässigt utrymme. Makt kan utövas på många olika sätt och det tragiska är att många, speciellt kvinnor, inte vill se dessa sidor hos sig själva utan enbart ser sig själva som offer. Folk kan vara såna äckel, provocera fram total frustration hos någon annan och sen på det straffa personen för att ett slag delats ut. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:50 | |
![]() | Nån som verkligen var rädd för våld/emot våld skulle förmodligen inte provocera fram en smäll medvetet. Om man tänker sig en låtsaskompis som ville göra något åt våld på samhällsnivå genom att börja hos de närmaste, kunde man kanske förstå vad principfastheten handlade om och också till och mer uppskatta att bli förrådd när besvikelsen av att ha blivit anmäld lagt sig. Visst, människor som sätter principer före relationer är kanske läskiga. Jag vill inte hänga med Gandhi heller. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-20 14:55 | |
![]() | Jag håller med om ditt sista stycke, apbur. Däremot tycker jag inte den beskrivningen stämmer in på 70-taggaren som försvarade folkets hus. Han verkar ju vara ute på ett fostrande uppdrag. Jag retade upp min lillebror tills han slog mig. Det fick jag givetvis inga sympatier för och han sågs som ett offer. Helt rätt. | |
| apbur | 2009-12-20 14:58 | |
![]() | Nej, det var inte menat att stämma in på fallet TS tog upp. jag har inte så starka åsikter om just det fallet, han var lite klantig, konflikten borde lösts på ett helt annat sätt. Det jag har starka åsikter om är just den här totalt svartvita inställningen till våld och mänskliga relationer. | |