Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Incubation | 2010-06-08 20:47 | |
![]() | krill_master, det är otroligt inskränkt att tro att palestinierna är sämre människor på grund av deras tro och religion. Eller agressivare, för den delen. | |
| -Nephelia- | 2010-06-08 20:55 | |
![]() | Blir mörkrädd när jag läser i den här tråden. Det är för mig uppenbart vilka här som är tjurskalliga och vägrar att inse saker och ting. | |
| lyyydia12 | 2010-06-08 21:08 | |
![]() | Ja, Nephelia, man kan bli mörkrädd för de fundamentalistiska krafter som tillåts styra och ställa. Så du tror på allvar att Israel skulle existerat utan sitt starka försvar? | |
| teamgrens | 2010-06-08 21:10 | |
![]() | krill_master: Bra skrivet. Jag förstår inte heller hur männsikor kan undgå att se problemet. Att Israel kanske inte är det land vi ska frukta och ställa oss emot. I kvp idag finns en insändarskribent som vet vad hon/han pratar om samt krönikan av Ulf Nilson. Mycket bra skrivet | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-08 22:14 | |
![]() | Jag slänger in en liten text av Göran Rosenberg, som knappast ens av Bullseye kan anses vara judehatare, (möjligtvis vänster dock) Kul att det var just Haaretz som gick ut med nyheten om manipulerade bilder, då jag fick ovett av Bullseye då jag hänvisa till just nämnda tidning. "Israels verklighet bygger på att världen alltid kommer att vara ett hot mot Israel (och judarna), att Israel för alltid måste vara en militär bunker, att alla hot mot Israel kan avvärjas med en pedagogisk dos av vapenmakt, att vapen är Israels bästa vapen. Att vapen är palestiniernas sämsta vapen är numera uppenbart också för de flesta palestinier. Väpnade palestinier är vad Israel är bäst på att besegra. Den fråga som dock alltmer tränger sig på är om inte vapen har blivit ett allt sämre vapen också för Israel. De krig som Israel utkämpat de senaste åren (Libanon, Gaza) har alla visat på den militära övermaktens begränsningar. De hot mot Israel som fortsatt existerar har ingen militär lösning, inte heller hotet från Iran. Den fortsatta ockupationen av nära tre miljoner palestinier på Västbanken och i östra Jerusalem, med murar, taggtrådsrullar och bosättningar, är i grunden ett hot mot Israel, inte ett försvar. Så ser i alla händelser större delen av världen på saken. Hur länge kan Israel leva i en värld för sig?" | |
| lyyydia12 | 2010-06-08 22:38 | |
![]() | Ja, kan se poängen i det Rosenberg skriver, och man önskar ju att det blev fred. Men, Herr Rosenberg, hur? Jag tror tyvärr det är så att ingen utomstående kan förstå och att de hellre lever i "sin egen värld" än i ingen värld alls, | |
| lyyydia12 | 2010-06-08 22:44 | |
![]() | Tänk om det var så enkelt att Israel lämnar bosättningar och Jerusalem delas i två delar, som Barak ville, men Arafat avböjde. Vad skulle hända? Sannolikt skulle det bli storkrig mellan flera arastater om vem som anser sig ha rätt till Israel. Anfall från flera fronter, självmordsbombare. Ett nytt Irak där olika arabiska grupper är emot varandra. Judarna flyttar eller dör. FN och USA försöker rensa upp. Självmordsbombare överallt i flera år framöver. Något annat förslag? | |
| Snoosy | 2010-06-08 23:05 | |
![]() | Vad gör en författare som Henning Mankell i Israel ? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-08 23:09 | |
![]() | Mankell var ju inte på väg till Israel utan blev dit-tvingad av Israeliska flottan, så det är nog en en fråga som även Mankell ställer sig. | |
| Incubation | 2010-06-08 23:15 | |
![]() | Lydia, vad får dig att dra den slutsatsen? Palestinierna är inte dummare än något annat folkslag och kan förmodligen klara av att styra ett område själva om Israel upphäver blockaden. Och Jerusalem är i två delar, bara det att Israel påstår att de äger båda delarna (fast det enligt FN är en internationell zon). | |
| Snoosy | 2010-06-08 23:29 | |
![]() | grundsnygg, dittvingad? Från var? | |
| micro113 | 2010-06-08 23:31 | |
![]() | Grundsnyggs replik Mankell var ju inte på väg till Israel utan blev dit-tvingad av Israeliska flottan, så det är nog en en fråga som även Mankell ställer sig. *asgarv* Tummen upp på den. | |
| micro113 | 2010-06-08 23:31 | |
![]() | Snoosy Från internationellt vatten. | |
| lyyydia12 | 2010-06-08 23:35 | |
![]() | incubation. det har inte med dumhet att göra, tror du att irakierna är dumma eller? Är man dum om man råkar i händerna på islamister? Tror du på allvar att arabländerna runtom hade lämnat området till palestinierna? Det är så naivt av svenskarna, varför är det så svårt att fatta? Hamas och Fatah dödar varandra. Hizbollah i Libanon, Iran, Egypten, Syrien, alla vill de ha Israel. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-08 23:35 | |
![]() | Snoosy, om du inte vet från vart Mankell blev bortförd kanske det är dags att Googla lite. | |
| micro113 | 2010-06-08 23:42 | |
![]() | lyyydia12 Och detta bekämpar Israel genom att ockupera Gaza och Västbanken och genom att låta Palestinierna leva under odrägliga förållanden. För alla dessa länder hålls i schack av Israels svineri på Palestinierna. Tjena.. Men det du säger är i och för sig att det finns ingen förhandlingslösning för Israelerna, varje steg tillbaka ser de som en förlust och en prestigeförlust -- nån förhandling eller kompromissvilja existerar inte. | |
| Svante87 | 2010-06-09 10:25 | |
![]() | att om man vid en konflikt genomför en blockad/embargo är det lagligt att omhänderta civila fartyg som ämnar bryta detta embargo som befinner sig på internationellt vatten. Kul att läsa att det finns så många experter i Sverige som alla har så rätt själva men ej kan se andras värderingar. Vem som har fel eller rätt kan jag inte komma fram till så jag använder mitt sunda förnuft och säger som alltid att den som gapar högst har gjort fel. Samma princip som när folk anlitar "kändisadvokater" vid tvister, då vet man att dom är skyldiga. | |
| Incubation | 2010-06-09 11:35 | |
![]() | Lydia, området var ju inte ockuperat av arabländerna innan Israel? Jag tror att det klarar sig fint utan en ockupationsmakt över sig. Svante, inte om det är en illegal blockad vilket Israels är. | |
| Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre | 2010-06-09 14:08 | |
![]() | Detta är en sjuk diskussion. Israelhatarna är totalt förblindade - av sitt hat. Oavsett vilka bevis som framkommer om sakernas tillstånd, så upprepar dem samma sak: ALLT ÄR ISRAELS FEL! ISRAELERNA ÄR DUMMA! PALESTINIERNA ÄR SNÄLLA, OSKYLDIGA, FREDLIGA OCH KÄRLEKSFULLA! Jag skulle lika gärna kunna gå ut i skogen och försöka föra en diskussion med ett gäng skalbaggar. Det skulle förmodligen vara mer givande, eftersom skalbaggarna åtminstone inte skulle prata en massa skit. | |
| Måns_E | 2010-06-09 18:41 | |
![]() | Vem har sagt att de hatar israeler/judar? Hur var det nu med projektion? För övrigt så håller jag med om skalbaggarna. | |