Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MissyElliott2010-07-22 19:23
Antal inlägg: 125

Jag skulle vilja tillägga att dricksen är en morot att orka jobba i denna bransch, speciellt som det finns gott om jobbiga chefer och jobbiga gäster :).
Det händer att man får utskällningar (och tro mig, många ggr obefogat, speciellt fr gäster som har druckit en del alkohol), och man hinner sällan sitta ner ordentligt och äta sin egen middag, samt så har man obekväm arbetstid med dålig o.b, långa arbetspass, man är många gånger helt slut när man väl kommer hem.
Det händer ofta oxå att man slutar jobba kanske 2 på natten, efter en 12 timmars arbetspass, och tunnelbanan har slutat och gå och nattbussen ( eller natbussar, med 25 min väntetid för nästa buss för mig) måste man vänta en bra stund på, samt tampas med ännu fler fulla människor på hemresan, då man helst av allt vill bara hem....
åker man kommunalt och som jag inte har bil, är man hemma ca 04.00 när man slutat kl 02.00. Just därför är dricksen tacksam, man kan ta en taxi de värsta kvällarna när man är som tröttast, och det skulle man aldrig ha råd med om man inte fick dricks när man jobbar.
Självklart kan man välja att låta bli att jobba på krogen om man tycker att detta är så jobbigt, men tror nog att många som jag har orkat just för att man vet att det tillkommer dricks utöver lönen.
Och jag gillar att ge service och jobba i en atmosfär med mkt kontakt med människor, och jag är duktig på detta, och gillar att jobba kvällar/ nätter, är hur morgontrött som helst av mig. Men skulle nog inte välja detta yrke att fortsätta med om det skulle innebära att man inte fick dricks alls, för då är lönen dålig jämfört med det slit man gör.

Tess 082010-07-22 19:28
Antal inlägg: 18003

MissyElliott...
Jag kan förstå att det är jobbigt, men det du beskriver är inte helt olikt tex vårdarbete med en massa krav. Byt ut berusade med tex dementa eller något så är det ungefär detsamma.. Iofs inte ofta vi jobbar 12 timmar iofs, men mycket spring och många krav där med.

MissyElliott2010-07-22 19:34

Och du som påstår att kocken gör det mesta av jobbet, hur tänker du då?
Som kock tillagar du maten. thats it. om det är lugnt och få matgäster kan du sitta o slappna av ( såvida du inte har förberedelser att fixa, tex att bearnaisen börjar ta slut). Och är det mycket gäster får servitriserna tala om för gästerna att det är ngt längre väntetid på maten iom fullsatt.

som servitris måste du ofta planera in tom dina toalettbesök :)
du kan sällan sätta dig ner och ta en paus, eftersom du måste alltid ha koll på dina gäster ( såvida man inte jobbar på en stor restaurang där man har stationer och kan be en kollega ta över din station tillfälligt).

och som servitris serverar du inte enbart, man putsar bestick och glas, dukar upp, tar emot beställningar och tar betalt, plockar bort tallrikarna samt resten av disken, torkar borden, man fyller på drycker, ser till att vinlistans viner finns på plats, viker servetter......ja listan kan göras lång :)

och angående dricks mellan servis och kök, så självklart finns det servitriser som är snåla mot sin kock, men det vanliga är inte att man delar lika, utan servisen får något mer än köket ( ok tycker detta är skäligt, då kockar tjänar bättre samt så har servitrisen ofta även gäster som inte äter, och dessa har ju kocken gjort inget för :)...)

sen så är det ofta så att servitriserna hjälper till där det behövs, är det kaos i disken kan man hoppa in och hjälpa till där med om man har möjlighet. har sällan sett kockar som gör mer än det de måste :)...

skulle nog säga att en vanlig fördelning mellan kök o servis är 70/30 eller 60/40...

och sen gillar jag att även ge del av dricksen till diskaren, denne gör ju också en av jobbet!

Tess 082010-07-22 19:34
Antal inlägg: 18003

(PS för att ingen ska förfasas över att jag inte dricksar kan jag avslöja att jag gör det... ibland... vi är sällan ute och äter på restaurang)

MissyElliott2010-07-22 19:47

ja, såklart. har inte påstått att det inte finns andra jobb som är krävande el jobbigt.
däremot har de flesta yrken en mkt bättre ob än restaurangbranschen, och tror faktiskt att det har att göra med att man vet att dricks ofta tillkommer :)
och just för att man har chans att få dricks kan vara en orsak att tacka ja till ett jobb i denna bransch....
jobbade för länge sen på ica, och där hade jag 100% ob på lördagar efter 12.00 eller 13.00, minns inte riktigt, och då jobbade jag som senast till 21.00. och på söndagar hade jag 100% ob hela dagen.

i krogbranschen jobbar man som a la carte servitris ofta de tider som alla ens vänner e lediga på ( förutom andra som jobbar på krogen då).
man jobbar enbart kvällstid, inte rullande schema som de flesta andra branscher. så i de flsta andra branscher får man tex jobba varannan el var tredje helg och nån kväll i veckan kankse, och har gott om tid att planera in aktiviteter de dagar man inte jobbar kväll.
som a la carte servis jobbar du så gott som varje helg, många, som jag är ledig måndagar eller tisdagar, just för att folket gärna går ut och äter på krogen mest på helgerna.
så dricksen känns oxå som ett tack för att man offrar mkt av den vanliga fritiden som andra har. självklart finns det undantag men ni förstår nog!

Savi2010-07-22 19:52
Antal inlägg: 1176

Har personalen gjort sig förtjänt av drick så självklart betalar jag dricks.

MissyElliott2010-07-22 19:55

och jag påstår inte att man måste känna ett tvång att betala dricks, men att dessa pengar är välkomna oavsett hur mkt eller lite man ger :)
dricksen gör det värt, speciellt om man har haft en jobbig kväll med mkt strul från köket eller extra krävande gäster, eller varför inte fulla människor blandat med en massa barnfamiljer med skrikande omkringspringande barn. (påstår inte att barnfamiljer ska låta bli att gå ut och äta, men jobbigt är det...)
och så är det faktiskt så att det är servitrisen som får en utskällning om kocken inte tillagat maten väl eller det tar tid från köket, och det är servitrisen som måste gå in till kocken och säga att gästen inte är nöjd, och får då höra ofta icke trevliga ord från kocken oxå :)

MissyElliott2010-07-22 20:06

Jag vill passa på och tacka er alla som ger dricks!!!!!!!!
det gör arbetet mkt mkt roligare!!!!
och skulle vilja säga att ge INTE dricks när servicen är dålig eller servitrisen har dålig attityd eller om maten inte är bra....många FÖRVÄNTAR sig dricks, utan att ens ha varit särkilt trevlig.
fullständigt hatar när jag går ut och äter själv, och servitrisen bara står o snackar o fnissar m en kollega, och trots att man försökt få uppmärksamhet och det funkar ändå inte. idessa fall har det hänt att jag gått fram till bardisken tex där de står o snackar och VÄNLIGT frågat efter något, säg en extra servett tex, och har du fått ett fnys till svar. frågade efter smör till brödet en gång, och servitrisen tyckte visst att jag var jobbig, för hon bokstavligt talat slängde ner smöret på bordet. då talade jag faktiskt om för henne att hon behöver inte bete på det viset, men hon ignorerade helt att hon gjort ngt som sig inte bör.
jag är annars en enkel gäst som inte klagar såvida det inte är ngt större fel, är tex maten kryddat på ett sätt som inte faller mig i smaken, är det ju inte deras fel :)

Gautama2010-07-22 21:40
Antal inlägg: 6854

WRC10-DU sa det själv..en snåljåp är vad du är...

Absolut vännen, om du mår bättre av att tro det så är det helt ok för mej.

1stclassriot2010-07-23 16:35
Antal inlägg: 522

Gautama - denna månad jobbar jag ungefär 171 timmar, för det får jag 13 000, vilket blir 110 i timmen cirkus.

ob:t är pissdåligt, 18.75 kr i timmen.. så räkna på du

1stclassriot2010-07-23 16:38

gottmix71 - nej det menar jag verkligen inte.

jag är inte en sån som förväntar mig dricks av folk utan det är en absolut en bonus - ingen rättighet, det har jag aldrig sagt...

1stclassriot2010-07-23 16:43

jaws68 - på alla ställen jag jobbat på, inklusive nu delas dricksen på lunch- och kvällsservis + kökspersonal. vi har ingen diskare...

1stclassriot2010-07-23 16:48

dessutom ska tilläggas - det jobbigaste med mitt yrke är att neka fulla människor sprit. dessa människor får ofta utbrott och börjar skrika och skälla så att det hörs över hela restaurangen.

DET - är inte kul...

-bollkalle-2010-07-23 17:25
Antal inlägg: 76

några av de som tjänar minst i sverige är de som jobbar inom hotell - restaurang. lönerna inom kollektivavtalet är skandal, då tjänar en tonårstjej i kassan på ica mer. tro mig, har jobbar själv inom både handel och restaurang.

Gautama2010-07-23 17:57

Men 1stclassriot jag tog för givet att vi snackade bruttolön. Det brukar man prata om när man nämner lön. Trodde du att jag menade att de som arbetar inom restaurang hade 19.000 netto??

Att få 110 kr i timmen är inte alls så dåligt anser jag. Jag har i stort sätt haft de summorna och mindre hela mitt liv på de jobb jag haft. Och då är jag utbildad barnskötare ( som inte är värt ett skit iofs). Det är först nu som egen företagare som jag får ut mer i timmen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-23 18:13
Antal inlägg: 31064

Gautama, i en sån här debatt brukar det ju bli så att man cementerar sin åsikt av prestigeskäl - men jag vill ändå fråga: Är det så att du tänker om lite gällande din princip när du hör folk beskriva sina arbetsvillkor inom restaurangbranschen? Vi har ju konstaterat att det finns andra jobb som har lika kassa arbetsvillkor sammantaget, men att det kan bli svårt - rentav uppfattas som nedlåtande - att dricksa folk när ingen sådan tradition finns. Så, står du benhårt fast vid din anti-dricks-princip?

Narapoid2010-07-23 18:16
Antal inlägg: 31

Jag dricksar ibland när det varit bra service. Inte annars.

Gautama2010-07-23 18:21

Sylvia jag är sån att jag alltid kan tänka om ifall jag känner att jag fått fakta som jag anser är av värde för min inställning.
Men i detta fall så anser jag inte att något nytt kommit fram som jag inte visste så jag står fast vid min ståndpunkt.
Jag anser att de får en normallön. Jag betvivalr inte att det är slitigt men det finns det många jobb som är.

Men när jag pratar dricks så pratar jag mer pengar än att avrunda uppåt. Avrundar uppåt gör jag ofta ute, senast igår när jag drack öl som kostade 29 kr st. Då väntar jag inte på en krona om man säger så.

Gautama2010-07-23 18:30

Tänkte lite på detta exempel som någon tog upp om jag varit med och samlat till en blomma till mina barns lärare.

Ja det har jag! Ibland har jag velat det bara för att jag gillat läraren/lärarinnan som mina barn har haft. De har då varit tillsammans med mina barn under ett läsår och haft stor inverkan på mina barn.
Men det har funnits gånger när jag inte alls har känt för att ge de ett dugg, lärare som jag anset varit korkade och orättvisa. Men i det fallet har jag ändå gett pengar till en blomma pga mina barn. De ska inte behöva höra att deras mamma inte var med och betalade.

Men min grundinställning där är likadan. De får lön för det som de gör, alltså undervisar. Fattar inte där heller varför de ska ha extra. Det blir så opersonligt när det blir ett krav över givandet.
Jag köper hellre presenter, bjuder ut, eller säger till personer hur mycket de betyder för mej eller hur mycket jag uppskattat det som de gjort.

MissyElliott2010-07-23 18:54

Fast jag tycker inte dricks är alls opersonligt, de flesta ger ju just för att jag har gett dem bra service.
Men kan oxå säga att jag har haft stamgäster som kommit med tex en julblomma till mig, och detta uppskattade jag oerhört mycket.

Och att man ger en slant för en blomma till fröken som man inte gillar, det är ju just för barnens skull.
Men jag har låtit bli att lägga en slant för en kollegas födelsedag tex, just för att denna person inte har varit ngn bra kollega alls (otrevlig som sjutton). Så jag har inte haft några problem med att denne ser att mitt namn inte står på kortet, och man kunde ju önska att det skulle resultera att denne fattar att det inte är så trevligt att vara otrevlig, men tyvärr har det ibland blivit värre hah.
precis som jag inte ger dricks till otrevliga servitriser, eller ger bra dricks när jag fär god mat och bra service.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?