Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22010-09-22 20:49
Antal inlägg: 2847

Är det någon som för mig kan definera svensk utan att blanda in etnicitet? Jag är seriöst nyfiken på vilka kriterier som gäller (måste se om jag själv passar in)!

Toody Cole2010-09-22 20:50
Antal inlägg: 102

Vad vill SD göra för att hjälpa de invandrare som finns i Sverige? det enda jag sett är att de vill slopa hemspråksundervisning och skära ner på SFI. Hur anser de att detta kommer underlätta integrationen? Ni som röstade på dem borde ju veta detta, förklara för oss som fått för oss att SD främst är ett gäng främlingsfientliga galningar.

limpan__22010-09-22 20:53

Jizz, varför har de valt just 90%, och vilka 90% är det man ska välja ut? De mest skyddsbehövande eller de som kommer som arbetskraftsinvandrare?

Det var ju inte direkt någon högre standard på det budgetförslag de lade fram så siffran 90 känns mer som något man höftat fram än något som grundas i en bakomliggande analys.

Mr Bombastiq2010-09-22 20:55
Antal inlägg: 52

Sisius: Förstår du min problemställning? Min intention är inte att infantilisera eller skjuta från höften med "PK-pickan".
Jag är nyfiken på hur man som sympatisör resonerar kring just det du tar upp: att du inte heller tycker om allt dom dom säger. Var går gränsen?

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-09-22 20:59
Antal inlägg: 3325

Öhh.. jag tycker inte heller om allt moderaterna tycker och säger och planerar att genomföra osv. Alla partier (eller nästan alla) har något bra. Vad jag menar är att SD är inröstat av en ganska stor del av svenska folket, ge dom chansen då och sluta bete er som småbarn..(syftar på Ohly & co)

Man måste ju ge dem chansen. De flesta verkar bara tänka på invandringsfrågan, men i riksdagen kommer de ju sitta och ta beslut om andra viktiga frågor också. Ge dom chansen liksom..

limpan__22010-09-22 21:08

Även jag har läst alla deras program och det är i just dessa man finner deras brister. De tror sig kunna stödja i stort sett varenda grupp som finns utom just gruppen invandrare som man, med deras egna ord, "med både piska och morötter" ska förmå flytta från landet. Den besparing man då tror sig uppnå ska sen räcka till ökade pensioner, ett upprustat försvar, satsningar på svensk kultur (företrädare för partiet är ju oroliga över julafton och fornminnen), satsningar på vård skola omsorg, förbättrade kommunikationer etc. Det märks att de är unga och nyss gått i skolan för matematiken stämmer inte, plus och minus går inte ihop!

Att hoppas på att ett sådant parti skall kunna ta ansvar för Sverige är bara naivt. Lyckligtvis kommer de inte få någon reell makt inom överskådlig framtid.

JiZzMaSTeR892010-09-22 21:09
Antal inlägg: 330

@ limpan

De valde väl 90% eftersom det är vad de tycker är rimligt.
De som ska få komma in är då de mest utsatta. J-Å har sagt att han vill satsa på att hjälpa flyktingarna i sina egna hemländer, så de inte behöver åka till Sverige. Och hur han skulle hjälpa dem i sina hemländer är genom stora bidrag till diverse europeiska hjälporganisationer som finns stationerade på plats.

Det förslaget är också bättre långsiktigt då man bygger upp deras hemländer.

Pottränad - Ej medlem längre2010-09-22 21:10
Antal inlägg: 4315

Vad tycker Sd-anhängarna om Sd:s familjepolitik?

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 21:14
Antal inlägg: 1576

ha ha, sånt ramskri för att man inte tycker att det är ok med allmän press och media som är partisk? trodde en fri och politisk obunden press var en självklarhet i ett öppet demokratiskt land. varför är det så fel i att tycka att kvällstidningen man läser skall vara opartisk och objektiv?

så vill man ha en fri men opartisk media är man en banjolirare?
men tycker man det är helt rätt att vår press vinklar nyheter, löpsedlar och textinnehåll utefter eget tycke och smak är man demokratisk och frihetstänkande.... kul verklighetsbild ni har.

och varför är man nazist och galning för att man tycker våra förvärvsarbetade skattemedel gör mera nytta hos våra gamla och barn än i husseins hemmabiopaket? det är ju som att kalla mona för en ny polpot för att hon vill motverka privatisering av kommunala instanser.

jag, banjoliraren....... tycker vissa av er är skrämmande omogna och enkelspåriga i ert resonemang när ni börjar gapa som fjortisar så fort någon konfronterar er naiva värld med en stark åsikt.

Mr Bombastiq2010-09-22 21:16

Jizz: Vem ska oroa sig?!
Förstår du inte varför jag oroar mig? Om folk som uttrycker saker som dessa (om så än marginellt) i ett parti som nu är invalda i riksdagen, är det då konstigt att jag med flera har dessa farhågor? Och man får väl ändå säga att en kille som jag, samt mina barn är en del av mångkulturalismen..
Jag är inte naiv och inser att det finns folk som har radikala åsikter om människor som jag. Var mest intresserad av hur gemene SD-väljaren resonerar som sagt.

JiZzMaSTeR892010-09-22 21:20
Antal inlägg: 330

@ mrbombastiq

Varför skulle någon behöva oroa sig? Tycker du själv att integrationen fungerat bra? Jag och många andra tycker att den fungerat helt åt helvete. Därför gör vi något åt det och röstar på ett parti som vill strypa invandringen.

limpan__22010-09-22 21:20

Det känns lite gulligt att du tycker det räcker med att "de tycker det är rimligt" men jag hade hoppats politiken byggde på mer fakta än så. SD står för övrigt för en politik som bygger på att vi bara ska ta emot kvotflyktingar och att vi därför ska öka bidraget till UNHCR med ca 900 miljoner. Detta är dock inte så solidariskt som det låter då de samtidigt väljer att dra ner det generella biståndet som går till i stort sett samma regioner med 10 miljarder. Så mycket för den solidariteten och viljan att hjälpa människor i nöd.

För övrigt bygger vi bäst upp länder genom att stärka deras ekonomier,inte genom insatser till flyktingläger i UNHCR:s regi. Även där är det lite motsägelsefullt eftersom den protektionistiska politik SD förespråkar minskar handeln mellan länderna och därmed såväl våra som deras inkomster. Och det var väl inte riktigt tanken...

För övrigt, varför ska vi vägra någon rätten att komma till Sverige och söka (lägg märke till att det bara står söka) asyl? Om de sedan har rätt till asyl, varför ska vi då vägra dem skydd?

tipitina2010-09-22 21:21
Antal inlägg: 2687

Jag undrar lite över det här "ta seden dit man kommer". Vad betyder det? Är alla svenskar så homogena som grupp? Är det mina seder de skall ta efter eller krills eller mr bombastiqs.
Är det seden att misshandla sina fruar, att unga flickor skall behöva sminka sig och göra sig till för att passa in, att supa skallen av sig varje lördag...

Är jag svensk? Är mina seder svenska?

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 21:22

mr bombastik, du frågar om hur man som sympatisör funkar om man inte tycker allt som sägs är ok, eller om man inte håller med om allt?

håller du med om precis allt ditt politiska parti och dess medlemmar någonsin sagt eller gjort?

är det inte precis som med allt annat, du väljer bil, lägenhet, skola, parti, yrke, partner etc och väljer det som passar dig bäst och du spontant känner att du kan stå för eller trivas med i det stora hela även om ditt val skulle ha vissa mindre brister?
det är väl helt naturligt eller. förstår inte din fråga eller hur du ens kan undra.

limpan__22010-09-22 21:24

Krill, det står dig valfritt att starta en oberoende och opartisk tidning, radio- eller tv-kanal. Min fråga är bara hur du ska kunna förena pressfrihet och tryckfrihet med ett krav på att tidningen ska vara opartisk? De enda sätten är väl att censurera tidningen innan den går i tryck eller att förbjuda dem från att uttrycka politiska åsikter och därmed skulle vi inte ha någon fri press eller yttrandefrihet. Men förklara gärna hur du tänker.

Lika bra2010-09-22 21:27
Antal inlägg: 437

Krill
Ge mig ett exempel på när media är fri och opartisk? All journalistik är subjektiv. Ibland mer, ibland mindre. Det är knappast förbjudet med opartisk media. Vill "media" vara opartisk kan väl "media" vara det. Vad är din poäng? Vill du förbjuda partisk media?

Mayune2010-09-22 21:27
Antal inlägg: 6

Mr Bombastiq: Tyvärr finns det för många olika värderingar och religioner i alla världens kulturer för att vi skulle kunna leva tillsammans i harmoni. Inget fel på detta, så funkar vi, och har alltid gjort. Att "motverka mångkulturalismen" innebär att vi inte ska blanda ihop oss så länge det stör harmonin, för då blir det kaos och rasism med segregation uppstår. Jag röstade på SD för att just "motverka mångkulturalismen". Jag tycker inte det är okej att muslimer kommer till Sverige när deras religion tydligt säger att alla andra som inte tror på deras gud skall dödas. Tyvärr säger även "vår" egen religion i Sverige det samma, ja, det tyds i bibeln. Hade även inte gillat att en jätte protestantisk svensk skulle åka till en annan kultur och ha tron att alla andra är mindre värda och ska bestraffas med döden. Att "motverka mångkulturalismen" gick till sin spets vid 9/11. Två kulturer har mötts och det fungerade inte. Låt människor får tro vad de vill! Men! Blanda inte så länge det stör harmonin. Livet är för kort för att bråka om vad man tror på. Låt olika civilisationer få leva var för sig och älska istället för att hata. Civilisationer får gärna utbyta handel och lära sig av varandra, men blanda inte...

Medlemmar i SD har sagt många dumma saker som jag helt tar avstånd från! Tyvärr har även medlemmar i Moderaterna sagt väldigt dumma saker. Även medlemmar i VP har sagt väldigt dumma saker. T.o.m. jag har sagt väldigt dumma saker!

Ta inte åt dig allt! Känns som om du lever i harmoni i Sverige.

Mr Bombastiq2010-09-22 21:31

Krill: Klart som fan att jag inte sympatiserar med allt som mitt parti säger! Men var går gränsen? Om mina killar och tjejer skulle börja prata om att man skulle skjuta av killar med tjurnackar och tribals, så skulle jag nog dra öronen åt mig lite....

Mr Bombastiq2010-09-22 21:33

Detta inte sagt att SD säger att man ska skjuta av..

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 21:34

men limpan, är inte tex vår utbildning, äldre och barnomsorg och våra medborgares livskvalitet ett lite mera angeläget ämne att satsa våra skattepengar på än det faktum att vissa afrikanska nationer har en usel exporthandel eller ickefungerande infrastruktur?

jag tycker det är fel att man ska bli kallad för nazist och banjospelare för att man väljer den prioriteringen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?