Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2011-09-25 14:34 | |
![]() | Kluddis, jag googlade lite och hittade inget belägg för mitt minne, men en massa andra förklaringar. Så behåll mysteriet ett tag till, eller lita på att mitt minne är sannare än googles :) | |
| Indigo | 2011-09-25 14:35 | |
![]() | Jag sa "eller vänner". Jag tror verkligen att de allra allra flesta har fått höra det från andra människor, men även om någon suttit själv på kammaren och läst bibeln och blivit frälst så handlar det ändå om att välja att tro på vissa utvalda delar ur en bok som ändrats och översatts och omtolkats av människor otaliga gånger under tusentals år. Med att tro blint menar jag att man inte är beredd att ifrågasätta och kritiskt granska det man tror på som man gör på alla andra områden. | |
| Indigo | 2011-09-25 14:40 | |
![]() | Regnbågen kan förklaras, färger kan förklaras, kärleken kan kännas. Den där kommentaren om att jag inte drömmer förstår jag inte riktigt, inte heller den där med stjärnorna..? Jag brukar drömma alla sorters drömmar både när jag sover och när jag har tid på dagen, och stjärnorna är brinnande gas. | |
| Rooty | 2011-09-25 14:42 | |
![]() | @Mr Bin Här kommer några godbitar bara för dig: - 1 Kor 14 Liksom överallt i de heligas församlingar skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten. Är det kanske från er som Guds ord har utgått, och är det bara till er som det har kommit? Känns det här 2011 tycker du? - 2 Joh 7-11 Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist. Se till att ni inte förlorar det ni har arbetat för utan får full lön. Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling. Kom ihåg det här nästa gång du umgås i ditt hem med ickekristna. Men min gissning är att du inte umgås med "syndare"? - Mark 6:38-44 Han sade: "Hur många bröd har ni? Gå och se efter." De tog reda på det och sade: "Fem bröd, och så två fiskar." Då lät han dem säga åt folket att slå sig ner i matlag där det fanns grönt gräs. Och de lade sig ner i grupper om hundra eller femtio. Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen. Sedan bröt han bröden och gav dem åt lärjungarna, för att de skulle dela ut dem åt folket. Också de två fiskarna fördelade han så att alla fick. Alla åt och blev mätta, och man plockade tolv korgar fulla med brödbitar och fisk. Det var fem tusen män som hade ätit. Det här är en klassiker. Rimligt? Nej. Fånigt? Ja. | |
| rapzori | 2011-09-25 14:45 | |
![]() | inte för att få er som är kristna sura nu, men helt ärligt, jag är en ateist, jag tror absolut inte på något annat än ödet... och livet är som poker, spela dina kort rätt, ge allt eller ingenting, och jag tycker själv att bibeln är en bok av lögner, se det som så att du ser till att en händelse sker och 10 vittnen ser den, du ber det första vittnet skriva en bok om det, och sen lämnar du boken till vittne nr 2 så han får skriva av boken och byta lite ord, då kommer den ut när vittne nr 10 har skrivit HEEEELT fel... orden har ändrats och alla upplever inte händelsen på samma sätt.... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 14:46 | |
![]() | Indigo,jag vill på stå att bibeln är den mest ifrågasatta bok som finns | |
| Indigo | 2011-09-25 14:47 | |
![]() | Inte av de kristna. | |
| Rooty | 2011-09-25 14:48 | |
![]() | ttiittii: Ja, och man kan ju undra varför. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 14:48 | |
![]() | Rooty,jag kan Bibeln,det är därför jag har en tro | |
| Rooty | 2011-09-25 14:54 | |
![]() | ttiittii: Det var slagfärdigt argumenterat av dig. | |
| rapzori | 2011-09-25 14:55 | |
![]() | ingen mening att lära sig bibeln, då lär man sig ljuga? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 15:12 | |
![]() | indigo,jag tror vi kristna känner oss bättre en vad du gör | |
| y not | 2011-09-25 16:47 | |
![]() | Kärlek kan förklaras, drömmar kan förklaras, gud kan förklaras och färger kan förklaras. Ja men dås så är det bara att de kan förklaras som gör att det existerar så finns ju Gud. Jag känner Gud alltså finns kärleken eller hur det nu var. Men för klara för mig skillnaden mellan rött och grönt för det är något jag aldrig förstått. Jag tror nämligen inte att det är någon skillnad. Och hur ska jag veta att du drömmer? Antingen accepterar vi subjektiva upplevelser som förklaringar och rimliga sådana eller så gör vi det inte. Du kan inte välja att det duger som förklaring i det ena fallet men inte i det andra. Att du inte förstår stjärnor är heller inget konstigt. | |
| y not | 2011-09-25 16:53 | |
![]() | Indigo menar du att du tror på ödet?, slant du inte lite på tangenterna där? Sen är det klart att du får vara ateist. Men erkänna att den verklighetsuppfattningen inte är på det minsta sätt bättre (eller sämre) underbyggd än en som innefattar en högra makt. Det handlar om hur vi upplever verkligheten, varken mer eller mindre. ttiittii, ditt påstående om att kristna känner sig bättre än icke kristna får du gärna utveckla. Vad är det som är så specifikt med den kristna tron? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 18:13 | |
![]() | upplever verkligheten ?du upplever verligheten som den är för dig,och jag upplever den som den är för mig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 18:13 | |
![]() | och vad är inte sanning i vad Jesus säger ? | |
| y not | 2011-09-25 18:51 | |
![]() | givetvis är upplevelsen av verkligheten subjektiv. Det var liksom min poäng, men du svarade inte på ditt påstående om att kristna känner sig bättre än icke kristna får du gärna utveckla. Vad är det som är så specifikt med den kristna tron? Sen vad som är sanning eller ej vad Jesus sagt är väl inte möjligt att svara på. Vi vet inte allt han sagt. Det har skrivits flera evangelier från i stort sett samtida till ett par hundra år efter hans död. Har det skett förvanskningar i dem vad han sagt. Det finns ju faktiskt några motsägelser vill jag minnas. Och hur ställer du dig till de apokryfiska evangelierna? Evangelium enligt Tomas är väl flera som anser är det mest autentiska, samtidigt som Tomas barndomsevangelium (med all säkerhet en annan författare) stundtals är riktigt roligt) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 18:58 | |
![]() | nej det var inte så jag menade,jag menade att han inte känner oss | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-25 19:00 | |
![]() | Han? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 19:13 | |
![]() | indigo,då menar jag | |