Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2011-12-12 19:30 | |
![]() | Minta Jag håller inte med dig, min svägerska är svensk - inte amerikan, mina släktingar är turkar och greker, inte svenskar trots att de har svenskt medborgarskap (dubbelt)... De definierar sig inte heller som "svenskar" - varför i herrans namn skulle de göra det. | |
| micro113 | 2011-12-12 19:32 | |
![]() | Dvs de som är från Grekland och Turkiet gör inte det - min svägerska definierar sig självklart svensk. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:32 | |
![]() | Kan man inte definiera sig som grek OCH svensk? Konstigt. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:35 | |
![]() | Läs vad malmöborna tycker: www.sydsvenskan.se/m...dr are.html Sä här kommer det att sluta i hela landet om vi inte sätter stopp snart. Ni behöver inte kommentera, jag tänker inte gå in här och läsa mer. Mår jättedåligt av att läsa om hur många naiva människor det finns fortfarande, men de flesta börjar vakna upp. Jag har också resonerat nästan som en del av er förr, hade många dispyter med mina föräldrar, tyckte de var oerhört trångsynta. Men man lär sig med åren. De sa redan på 80-talet att vi tog in för många invandrare. Läs artikeln och tänk efter vvar vi är på väg. | |
| Minta | 2011-12-12 19:41 | |
![]() | Micro. du rör ihop det alldeles enormt. Det är en het annat sak. Jag lägger mig inte i vad människor känner sig som, bara om man har svenskt medborgarskap och alltså räknas som svensk enligt migrationsverket. Man får känna sig som vad man behagar. | |
| micro113 | 2011-12-12 19:42 | |
![]() | crooked rain Min kusins barn gör det - eftersom deras mamma är svensk och deras pappa är grek. Men varför skulle en människa som tillhör ett annat folkslag vilja definiera om sig? Förklara det. Oavsett vad personen kallar sig är ju denne och förblir född till vad den är. | |
| micro113 | 2011-12-12 19:44 | |
![]() | Minta Man är svensk medborgare ja - men räknas som etnisk svensk gör man inte, vare sig av migrationsverket eller någon annanstans. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:44 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...10 73386.ab | |
| Minta | 2011-12-12 19:44 | |
![]() | När jag talat om svensk har jag hela tiden menat svensk medborgare, du talar om vad folk känner sig som. Det är nog inte jag som är idiot. Men det är otydligt angivet på migrationsverkets sida med invandrade och utvandrade. Om det är intressant för migrationsverkets att se var folk som utvandrar är födda. De är i alla fall inte intresserade av vad folk känner sig som i sin statistik. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:44 | |
![]() | Åh, sicket godis Ullis! Och så skriver du att vi inte behöver kommentera för du tänker inte gå in och läsa här mer. Betyder det att jag kan få tycka vad jag vill nu då? Hade tänkt att skriva en hel del, men jag insåg när jag började att det vore som att tala till en vägg. Nä, jag kan inte annat än tycka synd om dig. Så oerhört tragiskt att vara så smygrasistisk och fördomsfull. Stackars... | |
| Minta | 2011-12-12 19:45 | |
![]() | Har migrationsverket statistik över etniska svenskar? | |
| Minta | 2011-12-12 19:47 | |
![]() | Vem är etnisk svensk? Hur många generationer ska man vara etnisk svensk för att räknas som det. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:50 | |
![]() | Micro, du kan väl inte mena att människor enbart identifierar sig efter sin genetiska härkomst och inte sin kulturella? Har man bott i Sverige i säg 15 år, pratar svenska, röstar i svenska val och tittar på Allsång På Skansen men är av 100% grekisk härkomst (dvs tillhör ett annat folkslag) kan man alltså aldrig känna sig svensk? Trams. Klart man kan känna sig grekisk och svensk samtidigt, oavsett vilket DNA man har och oavsett hur dina släktingar känner. | |
| micro113 | 2011-12-12 19:55 | |
![]() | crooked rain Det kan man säkert, men man är fortfarande en invandrad grek i Sverige, och jag har då inte mött någon utlänning som på frågan om tillhörighet svarar annat än sitt ursprung - och framhäver det med stolthet dessutom. Dessutom undrar jag - hur vet en grek hur en svensk "känner sig" eller hur det "känns" att vara svensk? Det är väl fortfarande så att en invandrare kan känna sig mer eller mindre hemma i den nya kulturen, men knappast byter identitet. Man är vad man är helt enkelt, jag förstår inte vad som skall var så himla problematiskt med det bara för att vi är i Sverige. | |
| stahlin | 2011-12-12 19:56 | |
![]() | Svensk är man om man har rötter i Sverige.. eller rättare sagt... har man vuxit upp i sverige och tagit del av det svenska samhällets normer så kan man betraktas som svensk. Men bara för att någon bott i Sverige ett tag och fått medborgarskap gör inte det att man blir svensk. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2011-12-12 19:59 | |
![]() | Stahlin: Vem har bestämt det? Jag trodde medborgarskapet bestämde. | |
| micro113 | 2011-12-12 20:00 | |
![]() | Minta Beroende på hur väl man assimileras så brukar man tala om tredje generation och neråt. Nu står man inför en ny situation med nya befolkningsgrupper där integration/assimilation inte fungera som tidigare - vem säger att det någonsin blir tal om att omdefinieras till "svenskar" på det sätt som tidigare skett i historien. I andra mångkulturella samhällen har du ju faktiskt etniska/kulturella uppdelningar - dvs man definierar grupper via vilket folkslag de tillhör. | |
| Minta | 2011-12-12 20:05 | |
![]() | Vi pratar inte om samma sak. Men vi kan gärna öppna en tråd om vad det är att vara svensk och känna sig som svensk och hur nya svenskar känner sig. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-12 20:10 | |
![]() | "jag har då inte mött någon utlänning som på frågan om tillhörighet svarar annat än sitt ursprung" Jaha. Varför skulle det vara ett argument för att man inte skulle känna sig svensk? Varenda invandrare med "osvenskt utseende" i Sverige har blivit ställd frågan "Var kommer du ifrån?" ca en miljon gånger och svarar man "Karlstad" kommer följdfrågan alltid att vara "jo men alltså, var kommer du från EGENTLIGEN?". Så ja, självklart svarar man med ursprungslandet. "Dessutom undrar jag - hur vet en grek hur en svensk "känner sig" eller hur det "känns" att vara svensk?" Vet ärligt talat inte hur jag ska bemöta detta på allvar. Menar du att alla svenskar som känner sig svenska känner precis likadant? Så varje specifik nationell identitet är en medfödd och exakt känsla i stil med hunger, och invandrare kan inte känna sig svenska för att det inte VET hur det känns? Haha. Förlåt, men det är bara jättekonstigt. Man känner sig svensk när man känner sig svensk, det är väl ingen som kan bestämma att folk känner "fel". "Det är väl fortfarande så att en invandrare kan känna sig mer eller mindre hemma i den nya kulturen, men knappast byter identitet." Identitet är inte något statiskt, en människas person förändras ju genom hela livet. Flyttar du till ett helt nytt land och lever ett helt nytt sorts liv kommer din identitet att förändras. Såklart. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 20:10 | |
![]() | Flera sidor ren tjafs bara för att micro113 fastnar i detaljer som inte har någon som helst betydelse i sammanhanget. Har man svensk medborgarskap så räknas man som svensk, på alla möjliga olika sätt, bland annat i juridisk mening. Och det är naturligtvis utifrån det juridiska migrationsverket också ska presentera statistiken. Inte utifrån hurdan någon känner sig inombords. För det är det sistnämnda micro tjafsar om. Stolligt! | |