Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 36 |
Inloggade | 68 |
Mobilspel
Pågående | 19 779 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-30 18:43 | |
![]() | På tal om udda maträtter. I svenskfinland (österbotten) brukade man förr göra rövarstek. Inte att förväxla med rövstek. Man tar ett köttstycke, gräver ner i jorden och lägger glödgade stenar över. Jag har aldrig haft äran att smaka men det sägs vara gott. www.netikka.net/hans...yn rovs.htm | |
slånbär | 2012-01-30 18:53 | |
![]() | I Chile ( och även många andra ställen i sydamerika) gör man nåt liknande. Det heter Curanto och man lägger ner fläskkött, skaldjur, nötkött, kyckling, potatis , massa andra grönsaker i en grop i marken , täcker över det hela med nån sorts blad och på med heta stenar. Får ligga några timmar innan maten plockar fram och äts. En stor delikatess ska det vara. | |
slånbär | 2012-01-30 18:54 | |
![]() | Fast nu kom vi ju en bit från tråden kanske....... | |
Klungan | 2012-01-30 18:58 | |
![]() | Jag har jobbat i hemvården och där fick man se äldre människor ( kanske mest de udda ) spara mat hur länge som helst och sedan äta den innan den kröp i väg själv..Ingen hade något magbekymmer med det. Konstigt nog..men man tackade nej när det bjöds.. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 19:01 | |
![]() | Man gör så på Nya Zeeland också, en urgammal variant på långkok kanske? | |
slånbär | 2012-01-30 19:08 | |
![]() | Min farmor hade Alzeimers en rätt lång tid innan någon visste det förstås. Dom sista åren min farfar levde så var väl inte mathållningen den bästa. Dom levde ju själva utan någon hjälp och barn och barnbarn bodde minst 50 mil ifrån vilket gjorde att det inte var mer än ett par gånger i månaden som dom hade folk hos sig. farfar som var av den gamla stammen visste ju absolut ingenting om matlagning och mathållning, han handlade den bara, och farmor hade ju ingen aning om när maten som stod i kylskåpet var inhandlad eller tillagad så det var riktigt illa på slutet när man förstod att allt inte var som det skulle. När farfar dog led han av undernäring men eftersom han alltid hade varit väldigt mager var det ju ingen som hade fattat det. Farmor vart ju helt lost förstås då det var han som hade upprätthållit fasaden av att allt var som vanligt så hon fick ju flytta till ett låst demensboende eftersom hennes alzeimers var så långt gången vid det laget. Men det konstiga är att ingen av dom var magsjuka av den där maten som värmdes upp hur många gånger som helst. Farfar kände väl av det förstås eftersom han helt enkelt knappt åt av den men tanten mådde hur bra som helst rent fysiskt. Konstigt ändå. | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-30 20:38 | |
![]() | Är man dement så berättar man inte alltid att man har rännskita. Såvida inte toan är sprutlackerad så att andra ser det förstås. | |
slånbär | 2012-01-30 20:44 | |
![]() | Det skulle ha märkts eftersom hon inte fixade städningen och tvätten särskilt bra den sista tiden heller. Så vi var nog rätt säkra på att farmor mådde finfint medans farfar uppenbarligen hade mer eller mindre sakta tynat bort. Sorgligt men tyvärr inte så ovanligt med gamla människor som absolut inte vill ta emot hjälp och när nån väl kommer så håller man uppe skenet så gott man kan. Men detta är ett klart sidospår. Vi lämnar det tycker jag. | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-30 21:49 | |
![]() | Min svärfar har en flaska bananlikör från 50-talet. Den är alltså ca 60 år gammal. Oöppnad. Undrar hur den smakar? | |
slånbär | 2012-01-30 22:04 | |
![]() | Sprit blir väl bara bättre med tiden? | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-30 22:07 | |
![]() | Det sägs så. Champagne från gamla förlista skepp går tydligen att dricka trots att den är från 1800-talet.. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-31 16:36 | |
![]() | Apropå gamla livsmedel. När äggen blir gamla här hemma har det hänt att jag vid något tillfälle gjort ett litet hål i skalet både på toppen och botten, blåst ut innehållet och sedan låtit dottern måla dom och hänga dom i påskriset. Då har dom liksom inte varit helt bortkastade iaf... :) | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-31 16:46 | |
![]() | Och detsamma kan du alltså inte göra med färska ägg? :) Jag menar bara, att jag personligen skulle aldrig komma på tanken att "blåsa ut" gamla ägg (som säkerligen stinker värre än ett maskangripet lik), men med färska kunde jag tänka mig att göra det. :) | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-31 16:53 | |
![]() | Jag vet inte hur det är hemma hos dig men i mitt hushåll så slänger vi äggen innan dom är ruttna och har börjat stinka så som du beskriver. Även om jag inte låter ett bästföredatum stoppa mig från att äta ägg som fortfarande är okej så finns det gränser även för mig. | |
Mouche - Administratör | 2012-01-31 16:56 | |
![]() | Ett riktigt dumt inlägg raderat. Jag vill här påpeka att om det finns något som _inte_ ekar tomt så är det nulltj. Hon är en mycket god skribent och med vad det verkar, såväl huvud som hjärta på rätta ställena. Jag brukar inte skriva ut sådana här saker som jag just gjorde om nulltj men genom att göra det så är det en fingervisning till en viss annan skribent. Hon/han får verkligen ta och tänka sig för ordentligt innan elakheterna ploppar ut. Tror man kanske att man är "vitsig", "skojfrisk" när man strör skit runt sig om andra? Oavsett vilket så kommer jag att vidtaga åtgärder om personliga påhopp av det slaget fortsätter. Mouche | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-31 17:04 | |
![]() | Ja ja, men jag fattar ändå inte varför du bara blåser ut gamla ägg? Det kan man väl göra med färska också? Menar, att om nu din dotter gillar att måla ägg, så får hon (väl?) fler om du även utnyttjar de färska. Eller kan det ha något med skalens tjocklek att göra? Fick nämligen just en vild tanke om att skalen kanske blir tjockare ju äldre äggen blir? Inte vet jag. Bara en tanke jag fick... Och nej, hemma hos mig finns inga gamla ägg. Det trodde jag hade framgått med all tydlighet. :) | |
grönöga - Ej medlem längre | 2012-01-31 17:11 | |
![]() | Jag har stött på ägg med tjocka skal. Det har dock inte haft med åldern på ägget att göra... | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-31 18:10 | |
![]() | Haha, jaha. Där ser man. | |
Gigi51 | 2012-01-31 18:11 | |
![]() | Ägg kan man använda både till mat och bak länge efter bästföredatum, men om man vill vara på den säkra sidan och inte använda äggen i maten så är det väl ett utmärkt sätt att använda en del av ägget i varje fall, som Grönöga gör. | |
fairflower | 2012-01-31 23:01 | |
![]() | Visst kan man blåsa ur även färska ägg, går bra att göra omelett av. | |