Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blankomblank | 2012-04-14 17:18 | |
![]() | Är Corlini plötsligt förnuftets röst ? Jag tycker Måns gör många bra inlägg btw | |
| nissen1 | 2012-04-14 17:32 | |
![]() | Jag har inte läst allt som skrivits här. Jag var hemma med våra 3 barn när de var små,och sen blev det så att jag blev kvar hemma. Hemmafru, alltså. Nackdelen med det är ju att min pension inte blir så hög. Jag jobbade 5-6 år på 1990-talet som vikarierade dagmamma. Ekonomiskt har vi klarat oss bra på en lön. Vi hyrde en stuga en vecka på sommaren. Jag har väl bakat i stort sett allt vi behövt. Jag vill bara säga att det går om man vill, oftast handlar det om att prioritera rätt. | |
| corlini | 2012-04-14 17:47 | |
![]() | blankomblank, jag kan erkänna att jag trots 37år, 2 barn, man och företag inte kan särskilt mycket om varken mammapengar eller vabb. har aldrig nyttjat något av det och vet därför inte exakt hur det fungerar. så, under den tiden som nya unga föräldrar så tyckte du i jämnställdighetens namn att det var ok för honom att mista jobbet, ta skit och glåpord för att du ville till ditt jobb och det var din vilja som gällde? och vad är poängen med ditt inlägg? att ni kunde gå runt på en inkomst? det är ju exakt vad jag säger, de som verkligen vill har faktiskt råd att ha den ena föräldern hemma under tidiga år. jag kritiserar inte ert sätt men jag tycker det faller sig ganska naturligt att det då är mamman som är hemma. i vår familj var det jag som var gravid, födde, ammade och var hemma med bebisen. ganska kvinnligt tycker jag och en upplevelse bara alla vi mödrar har för oss själva och den naturliga följden av det blir att det under de tidiga åren är mest mamma som gäller. det är absolut inte samma sak som att pappan inte knyter an eller är engagerad men hans tid växer fram på ett annat sätt och relationen till pappan är inte sämre eller mindre betydande, bara av annan karaktär. jag ser absolut inget som inte är feminint och kvinnligt i att vara hemmafru eller mamma. jag ser heller inget i det som ens har med övrig jämnställdhet att göra. | |
| Lillstölla | 2012-04-14 18:05 | |
![]() | Skulle vilja se den familj där det är pappa som är gravid, föder och ammar... Vet inte riktigt vad du ville säga med den kommentaren Corlini, att det var du som var gravid, är ju liksom så det funkar. Sen tycker jag det är förjävligt att blankomblanks karl förlorade jobbet för att han valde att vara hemma med sitt barn. Man har ju faktiskt den rätten att vara med sitt barn fast man råkar vara man, nåt inte alla verkar ha fattat eller kan acceptera. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 18:53 | |
![]() | är oerhört glad och tacksam åt de 6 år hemma som jag fick med mina barn. fler hade det blivit om jag inte separerat men sådan var livets kaka. | |
| Helt_kass | 2012-04-14 19:09 | |
![]() | Jag förstår vad Corlini menar med att hon har känt att hon ville vara hemma den första tiden och att det var en lösning som deras familj kom fram till att det funkade bra för dem. Jag kan säga att jag hade aldrig klarat känslomässigt att vara ifrån mitt barn en längre stund. Nu är han snart två år och tycker redan efter en dag ifrån honom att det värker i mammahjärtat. Och att gå emot det och bli tvingad att lämna honom bara för att ngn annan bestämt att det ska bli mer rättvisa löner skulle göra mig galen. Jag skiter i om min lön blir sämre faktiskt. Den uppoffringen gör jag gladeligen om jag får stanna hemma med min son tills det känns ok för mig att lämna ifrån mig honom. | |
| blankomblank | 2012-04-14 20:39 | |
![]() | Min poäng är väl att mammahjärtat inte är mer värt än pappahjärtat! Jag tycker det finns otroligt många egoistiska kvinnor som tvingar sina män att gå till jobbet och inte vara hemma. Heltkass tex skulle ju inte kunna vara utan sitt barn 8 Tim 5 dgr i veckan så hennes man får egen tid att knyta an. Corlini om du inte fattar mitt inlägg tycker jag du kan läsa det en gång till. Tror ni jag gick tillbaka till jobbet för att jag ville han skulle förlora sitt jobb?? Nej det är faktiskt ren solidaritet med min partner. Jag ville redan när jag var gravid att han skulle vara delaktig. Jag kände mig egennyttig att inte låta honom uppleva föräldraledigheten. Jag visste att det skulle påverka honom starkt och positivt och det gjorde det också. Han säger att det var bästa tiden i hans liv! Tro det eller ej men det var en jättestor separationsångest att gå tillbaka till jobbet men jag gjorde det. Nu är vi två lika starka föräldrar, det finns ingen, mamma är alltid bäst känsla och det vinner väl alla på? | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 20:47 | |
![]() | solidaritet till mannen? barnet är prio ett. tror man att barnet mår bäst av ha mamman som nr 1 så påverkar ingen "solidaritet" till mannen det. | |
| blankomblank | 2012-04-14 20:51 | |
![]() | Sorgligt att du tänker så. Känns märkligt att man måste skriva att män och kvinnor är lika. Alltså lika bra som föräldrar. På vilket sätt sätter man inte barnet som prio ett genom att låta pappan vara lika värdesatt förälder? | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 20:56 | |
![]() | mina barns far är lika värdesatt som jag. idag. dock var jag bättre på att föda och ta hand om små barn än honom. naturen hade och har specialutrustat mig. sorgligt att du tycker att det är konstigt:) | |
| blankomblank | 2012-04-14 21:03 | |
![]() | Corlini jag har faktiskt aldrig ifrågasatt din kvinnlighet eller feminitet, men det känns som att du ifrågasätter min genom ditt inlägg? Men du kan ju inte ens stava till jämställdhet så vad förväntar jag mig egentligen att du ska veta om det. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 21:08 | |
![]() | nu är jag inte corlini men du kan inte hålla dig från att slå under bältet så vad förväntar vi oss egentligen att du ska ha att komma med i sak. | |
| Minta | 2012-04-14 21:14 | |
![]() | Naturen ger att kvinnan föder och ammar barnet, men detta ger inte att hon är bättre på att vara hemma med barnet. | |
| blankomblank | 2012-04-14 21:14 | |
![]() | Reci nu har jag faktiskt aldrig krävt att min Karl ska föda barnet ;)) Varför är du specialrustad att ta hand om små barn? Antar att du menar amningen, men de flesta ammar ju inte mer än 6-10 mån. Jag ammade 8mån sista månaden bara morgon och kväll. I övrigt var min karl precis lika specialutrustad som jag att att värma välling, byta blöja och annat babyfix. Hör och häpna men han var även specialutrustad nog att leka med barnet däremellan;) Skämt åsido men vi har faktiskt 18 mån att ta ut i vårt land, de flesta har3-6mån. Även om vi skulle dela 50/50 betyder det att man kan amma hela 9 mån när som helst på dygnet. Det är 3 mån mer än rekommenderat. | |
| blankomblank | 2012-04-14 21:17 | |
![]() | Jag vill också gärna veta Reci vad du menar med att jag slår under bältet? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-14 22:11 | |
![]() | Rekommendationen är 6 månaders helamning, men att vilja amma längre än 9 månader det ska alltså farbror staten bestämma att vi inte får... Nej, barnen ska inte vara slagträn i jämställdhetsdebatten. Den kan vi vuxna sköta i arbetslivet. Familjen kan och ska bäst själva bestämma hur de villl göra med sina föräldradagar. | |
| mrperfect | 2012-04-14 22:18 | |
![]() | Ett neutralt inlägg som bara har språklig anknytning: att slå under bältet är en boxningsterm som betyder at tman slår nedanför bältet vilket är förbjudet enligt reglerna av skäl som är ganska uppenbara ( oouch ) . I bildlig mening menar man att man gör något förbjudet för att därmed erhålla fördelar, i exempelvis en diskussion / Bror duktig | |
| slånbär | 2012-04-14 22:26 | |
![]() | mr perfect- nu tror ju jag att blankomblank vet precis vad det betyder.Hon undrade nog mer vad det var som reci syftade på. | |
| slånbär | 2012-04-14 22:31 | |
![]() | Heja blankomblank- skönt att det trots allt finns någon i tråden som faktiskt vet hur jämställdhet kan se ut i praktiken. Känns väldigt bakåtsträvande när man läser flera av inläggen här på slutet och jag kan inte låta bli att undra vad ni som är pappor tycker om att bli reducerade till nån sorts andrahandsförälder som man lika gärna kan klara sig utan ett bra tag i barnets liv? | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 22:42 | |
![]() | äh lägg av blank. du låter inte klokare av att du spelar dum. men men. amning eller inte. jag är övertygad om att min hjärna och kropp är utrustad annorlunda än min och tom din henoms. jag har förstått att du inte tror det. god enough. | |