Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:12
Antal inlägg: 7985

Aldrig gjort skillnad på arbete och förvärvsarbete (annat än arbete som enhet i fysik)

slånbär2012-09-22 17:14
Antal inlägg: 5539

Men det är ju fortfarande arbete. Om ts startar firmaför hushållnära tjänster, får betalt av sin man men bara arbetar i det egna hemmet- är hon då hemmafru eller anställt av sin man? Arbetet som utförs är ju exakt samma.

limpan__22012-09-22 17:15
Antal inlägg: 2847

Då kan du lägga till skillnaden mellan förvärvsarbete och hemarbete i statistik och samhällvetenskap till dina kunskaper. Tvärvetenskap sägs ju vara på modet...

limpan__22012-09-22 17:18
Antal inlägg: 2847

Nu ska jag i alla fall först njuta av en öl, kategoriseras som fritid, och sen planera lite mat, hamnar under hushållsarbete. Allt köpt med pengarna jag tjänat på mitt förärvsarbete!

Trevlig kväll, kombatanter och kompanjoner!

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:18

Arbete, eftersom hon får betalt. Jag lägger ingen värdering i det, är ju samma sak som görs. Men jag definierar nog arbete som arbete man får betalt för, eller ideellt arbete; men där finns fortf en 'arbetsgivare'. Jag kanske är helt ute och cyklar, men så har varit självklart för mig att se det.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:20

Jepp, då har jag lärt mig något idag också. :)

Trevlig kväll, limpan!
Och glöm inte det fysiska arbete som går åt för att dricka ölen...

blue_moon2012-09-22 17:21
Antal inlägg: 9713

Visst kan jag förstå hur du tänker corlini, men på samma gång är det viktigt att vidmakthålla hemarbetets status visavi förvärvsarbete. En kvinna som "offrat" flera år av arbetsliv till förmån för makens karriär ska inte riskera att förlora på det i slutändan - vid pensionering, dödsfall eller skilsmässa.

corlini2012-09-22 17:44
Antal inlägg: 3172

varför skulle hon riskera att förlora det? en familj har väl gemensam ekonomi = pengar in är familjens oavsett vems namn som står på utbetalningsavin. förvärvsarbetar inte hon så förutsätter jag att det pensionssparas i hennes namn och att de ändå står på allt bägge två.

det hela hänger helt på inställningen, du säger "till förmån för makens karriär" jag säger till förmån för barnen och familjens gemensamma kvalitetstid efter arbetstid och för att maken skall ha så mycket tid, ork och möjlighet att bygga upp sin familjs ekonomi som möjligt. paret tar olika ansvarsområden efter gemensamma beslut som passar bäst för familjen.

det som utförs i hemmet är precis lika viktigt som det förvärvsarbete som utförs av den andra parten för att familjen skall fungera och vardagen vara bra för alla. men det går inte klassa att sköta sitt eget hem eller ge mat och läsa läxor åt sitt barn som ett jobb. visst kan hon som i din fråga starta eget och fakturera sin man men det förlorar de grymt på ekonomiskt eftersom han måste betala henne med redan skattade pengar och hon redovisa moms på beloppet, vidare kan hon bara fakturera honom 50 om året eftersom de inte kan tillgodoräkna sig hennes andel i bostaden då. det betyder att hon kan få in 80 om han inte gör andra skatteavdrag för resor etc som påverkar RUT, ska hon röra de 80 är de värda dryga 50 alltså har de förlorat grymt på att inte bara ha det så enkelt som att de har gemensam ekonomi.

jag tror hela SCB titelsättning på att rubricera skötandet av det egna hemmet går ut på att bevisa att hemmavarande kvinnor gör olika sorters sysslor hemma. helt sjukt att det ens kommit upp på förslag. alla som bor någonstans vet väl att det finns vardagliga sysslor i hemmet som måste göras oavsett vad. men ett arbete är det inte förän du anlitar en utomstående att utföra det.

blue_moon2012-09-22 17:46

Genom att utföra ett gediget hushållsarbete - baka bröd, laga mat från grunden, koka sylt och saft, laga trasiga kläder och leksaker, klä om stolar, odla kryddväxter i köksfönstret etc - så SPARAR man pengar, skattefritt. Ett gott alternativ till att tjäna dem på förvärvsarbete.

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:48

Men man bidrar inte till ekonomin i stort? Till skatteintäkter, t ex.

blue_moon2012-09-22 17:55

Din beskrivning förutsätter en välfungerande tvåsamhet med gemensamt synsätt och dito ekonomi. Men den frågan diskuteras redan i en annan tråd.

Megaherz2012-09-22 17:57
Antal inlägg: 3304

Håller med corlini om att man inte kan räkna hushållssysslor som arbete . Om man nu inte anställer någon att göra det åt en. När jag torkar mig efter toabesöket jobbar jag inte, gör jag det åt en Patient är det jobb. Samma när det gäller dammsugning eller fönsterputsning..

Slånbärs fråga 17:14 - för mig känns det som hon får veckopeng och skulle själv tycka att situationen är konstig

slånbär2012-09-22 18:03

Mega - men vad får hon idag då? För han måste ju ge henne pengar pånågot sätt annars är hon ju att likställas med en slav. Hon får mat och husrum, kläder men inga reda pengar? Är hon en slags hushållsprostituerad då? Vad exakt är en hemmafru egentligen enligt någon bra definition? Corlinis vet vi redan. Jag är mycket intresserad av TS egen syn på detta?

corlini2012-09-22 18:15

man får ju förutsätta att TS situation och beslut är gemensamt i relationen och att de därför har delad inkomst, ofta är det väl kanske rent av hon hemma som sköter ekonomin medans han jobbar kanske? en avgörande del är just inställningen till parets ekonomi. det som kommer in är parets och mitt-ditt har slutat existera, utan denna syn på relationen fungerar inte hemmarollen alls.

duger inte min definition :)

senast idag satt min man och köpte böcker på adlibris via visakortet med mitt namn på, inte samma sak som att han köpte för mina pengar. jag har inga, inte han heller, men vi har.
familjen har och det brukar bara heta - ge mig ett kort jag ska åka till stan. inte svårare än så. man bryr sig helt enkelt inte vad det står för namn på det saknar betydelse eftersom man inte är två enskilda individer under samma tak utan ett par som valt att leva tillsammans och bilda familj. i denna familj har man olika roller, ansvarsområden och sysslor. det är en symbios i outtalat samarbete som kompletterar varandra för allas bästa. vinn-vinn.

Megaherz2012-09-22 18:25

Slånbär: som corlini skriver skulle jag förutsätta att det inte finns "egna" pengar, utan en gemensam ekonomi. Om mannen betalar för hushållsarbetet känns det som veckopeng, vilket säkerligen gör förhållandet skevt.

Det är väl bra för de paren som är tillräckligt ekonomiskt oberoende att leva livet som de vill. Känns som många i tråden inte vill förstå pga tex corlinis lite provokanta uttalanden. Men om en partner i paret är hemmaman/fru och det funkar - Varför inte?

slånbär2012-09-22 18:38

Fast för corlini är det ju uteslutet att mannen är hemma för då är han ju omanlig och inget att ha. Samma sak om han vill vara föräldraledig. Det går liksom inte ihop på nåt sätt det resonemanget. En man kan intevårda barn och en kvinna ska inte försörja mannen.

Megaherz2012-09-22 18:44

Och där håller jag inte med henne. Tror just det uttalandet har blockat andra helt och man vill inte förstå eller acceptera husfruars val

hemmafrau2012-09-22 18:50
Antal inlägg: 41

Hej igen! Nu är jag här. Jag har ARBETAT (tagit hand om 2 älgar och ett surdegsbröd)
Ja jag anser det vara arbete även om det är till familjen och inga pengar kommer in mer än makens lön. Och nej han betalar inte mig veckopeng. Alla pengar går in till ett konto. Till det kontot har vi varsitt visa-kort kopplade så jag behöver självklart inte be om pengar i handen.

corlini2012-09-22 19:22

det med ekonomin var kul att höra, jag gissade och förutsatte rätt.
älgar är något vi inte diskuterat ännu, är de ett arbete eller ej? :) tja, avser man sälja en del, ge bort till redan förutbestämd person eller bjuda vid särskilt tillfälle är det väl ett arbete att stycka upp dem.

har du lovat jaktlaget att du fixar det är det ett arbete i form av frivilligarbete.

har du lovat utomstående att få del av älgen så är det samma sak.

men anser du det vara ett arbete när du bara gör färs till er själva eller är det familjesysslor som fallit på din lott du utför då?
och varför isf?
och var drar du gränsen för arbete?

blue_moon2012-09-22 19:45

Frågan är inte ställd till mig, men spontant och upplevelsemässigt skulle jag vilja kalla tråkiga (hem)sysslor för arbete och roliga för hobby/ nöje. I stort sett alla repetitiva sysslor tycker jag är tråkiga, och jag skjuter ofta upp dem i det längsta.
Men vad jag upplever som tråkigt respektive roligt varierar över tid och med humör och dagsform. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?