Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2012-12-10 16:22
Antal inlägg: 3860

Oj, vilken offermentalitet...
Det enda som provocerar mig är att du verkar tror att du bidrar positivt till trafiksäkerheten genom att göra det.

wildman2012-12-10 16:23

Där måste jag faktiskt credda Locomondo. Han spelar inte ens PK, han kör sitt race, även om jag inte tycker han har rätt i allt :-)

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 16:24
Antal inlägg: 3768

Men Hanna, då är det ju helt enkelt så att det enda som är viktigt för dig är att det är en lag som inte får brytas. Du ser inte till vad det är för lag och vilken (om ens någon) effekt det har att bryta den.

Syftet med lagen är väl trafiksäkerhet, självklart. Men att bryta mot den lagen innebär ingen åverkan på säkerheten. Ditt beteende däremot att aktivt försöka hindra någon som vill bryta den lagen litegrann påverkar däremot säkerheten på ett mångt större sätt än om du bara hade accepterat att någon vill köra fortare än du och agerat på exakt samma sätt som när du kör under den högsta tillåtna hastigheten.

Iom ditt agerande anser jag inte att du har någon tanke på syftet med lagen, utan endast på din egna sk "moral". Och det blir tyvärr ofta fel i såna här sammanhang...

Måns_E2012-12-10 16:25
Antal inlägg: 12028

Det som provocerar är du tycker att du har rätt att förvärra en trafiksituation som sedan kan leda till en olycka.

Jag tycker att man skall undvika sådant vare sig man kör långsamt i lagstadgad hastighet eller för fort. Ingenting annat.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 16:26

Jag är för gammal för att spela PK.... =)

jonisk - Ej medlem längre2012-12-10 16:28
Antal inlägg: 7985

Den här tråden är lite intressant ur fördomssynpunkt.

Måns_E2012-12-10 16:28

Mitt inlägg var riktat till Hanna om någon undrar.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 16:32

Fördomar? Vänta tills jag går in på kvinnor och bilkörning.... ;-)

jonisk - Ej medlem längre2012-12-10 16:34
Antal inlägg: 7985

Ja, fördomar. Väldigt uppdelat m avseende på kön i den här diskussionen.

wildman2012-12-10 16:35

Snälla Jonisk, inser du inte att du bjuder in Loco och hans fördomar precis här och nu.... ;-)

HannaSpelare - Ej medlem längre2012-12-10 16:36
Antal inlägg: 29

Loco:

Jag hindrar inte aktivt någon från att bryta mot lagen, jag vägrar att aktivt hjälpa någon att bryta mot lagen. Sedan tycker jag att du har fel i ditt andra stycke på några punkter; 1) det innebär visst lägre säkerhet att bryta mot lagen genom att köra för fort; 2) en person som ligger för nära mig är en våldlös förare och det innebär också en risk att låta den vårdlösa förare köra om och fortsätta att köra för snabbt; 3) jag har aldrig orsakat en olycka genom att hålla hastighetsgränserna däremot har jag två gånger blivit omkörda av fortkörare som kraschat (dike och älg) lite längre fram. Det praktiska argumentet att det är trafikfarligt att göra som jag gör är alltså mycket tveksamt.

wildman:
Ett argument eller åsikt blir inte mer eller mindre korrekt, mer eller mindre moraliskt för att den är PK. Det är således alltid ett nonsensargument, utan värde.

syjo - Ej medlem längre2012-12-10 16:38
Antal inlägg: 228

"Syftet med lagen är väl trafiksäkerhet, självklart. Men att bryta mot den lagen innebär ingen åverkan på säkerheten." Hur fan kan man överhuvudtaget skriva nåt så korkat.

Vilka lagar mer är ok att bryta?

HannaSpelare - Ej medlem längre2012-12-10 16:41

Måns:

Jag förvärrar inte en trafiksituationen Måns. Och varje person i kön bakom har valet att göra exakt det samma, att köra lagligt och inte hamna i kön. De har brytit mot lagen, de har försatt sig själva i fara, de är vårdslösa och om de VILL undvika den fara DE har försatt sig själva i har de möjlighet att göra det på EGEN hand.

syjo - Ej medlem längre2012-12-10 16:41

"Om alla trafikanter respekterar hastighetsgränserna kan omkring 125 liv räddas varje år. Samtidigt kan koldioxidutsläppen minskas med cirka 700 000 ton, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 personbilar."
www.trafikverket.se/...ts granser/

wildman2012-12-10 16:43

@Hanna Att någon kör på en älg eller i ett dike behöver inte nödvändigtvis ha någonting med hastighet att göra även om risken helt klart ökar med ökad hastighet. Vi kan vända på det och säga så här. Om den hetsiga personen legat bakom dig och du "aktivt hindrade vederbörande att begå ett brott" och älgen springer ut framför dig istället så sitter du i en än mer prekär situation (med en bil sniffandes din baklucka). Så mitt råd till dig är att, om inte så för din egen skull, agera mer förlåtande. Skit i att andra begår små förseelser runt dig och hjälp till istället så flyter trafiken så mycket bättre.

Måns_E2012-12-10 16:44

Hanna, om du aktivt försöker hindra folk som vill om dig att köra om så förvärrar du situationen oavsett hur mycket rätt du anser dig ha.

wildman2012-12-10 16:44

"Jag förvärrar inte en trafiksituationen Måns. Och varje person i kön bakom har valet att göra exakt det samma, att köra lagligt och inte hamna i kön. De har brytit mot lagen, de har försatt sig själva i fara, de är vårdslösa och om de VILL undvika den fara DE har försatt sig själva i har de möjlighet att göra det på EGEN hand. "

Hur jag än vrider och vänder på detta kan jag faktiskt inte se något annat än en ganska egoistisk människa här. JAG HAR RÄTT, DÅ FÅR ALLA ANDRA ANPASSA SIG...

wildman2012-12-10 16:46

I sak har du rätt Hanna, det är deras fel, dom kan ta sig ur den själva. MEN. Om folk inte gör det så är det alltid bättre att själv bidra till en säkrare miljö genom att till viss del kompensera för andras brister. En annan dag kanske DU blir räddad av att någon annan kompenserar för ett misstag DU gör. För misstag gör vi alla.

HannaSpelare - Ej medlem längre2012-12-10 16:47

Måns, jag har varit tydligt med att jag INTE aktivt försöka hindra någon, däremot att jag vägrar att aktivt hjälpa någon att köra om. Sedan förstår jag fortfarande inte hur det är mitt ansvar att hjälpa någon att komma ur en farlig situation han har försatt sig i och närsomhelst själv kan ta sig ur.

syjo - Ej medlem längre2012-12-10 16:47

Det finns väl ingen "aktivitet" i att köra i samma hastighet som hade innan idioten bakifrån kom. Att hävda motsatsen är idiotiskt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?