Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 13 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2012-12-16 01:33 | |
![]() | gnagelram Den svarta dockan är i bild någon sekund och stämplar sig själv - till skillnad från den vita dockan som blir stämplad. Den svarta dockan har alltså en mer aktiv och självständig roll än den vita. Utöver det - hur mycket individualism anser du att man borde ha hunnit med i sekvensen? Kan du tänka dig att skillnaden handlar om tidsaspekten och inget annat? De spanska karaktärerna är rena karikatyrer på spanjorer - och de är förlöjligande, inte positiva stereotyper. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:34 | |
![]() | Det är ju inte rena karikatyrer på spanjorer. Är du inte läskunnig Micro? | |
micro113 | 2012-12-16 01:36 | |
![]() | Måns_E Jag har förstått att du inte riktigt har kapacitet att förstå att tecknaren använde andra som mall och vad det innebär... ... det kanske är bäst att du sover nu och överlåter diskussionen åt andra helt enkelt. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:37 | |
![]() | Så han använde amerikanska kollegor som mall, men ändå så är det rena karikatyrer på spanjorer? Hör du inte själv hur jävla dumt det låter? | |
apbur | 2012-12-16 01:38 | |
![]() | micro, precis. Dockan är lite tokig och kavat. Jag kopplar inte det till svart tjänstefolk. Måns, karaktärerna i filmen må ha inspirerats av filmmakarna men de är framställda som karakteristiska spanjorer trots det. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:43 | |
![]() | Jag håller inte med alls. Vad är det som är så typiskt spanskt med dessa herrar? Att de har mustasch och spanska kläder? Flytta det till Mexiko eller Iran, och tjurfäktningsarbetarna skulle plötsligt vara väldigt mexikanska eller iranska. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:46 | |
![]() | Micro: jag menar naturligtvis utseendemässig individualism. Ni får gärna argumentera för att en radering av hela Ferdinand-filmen hade varit ett bättre val än några sekunders radering ur tomtefilmen eller någon annan variant. Jag tycker dock inte det, och det är tydligen inte heller disneys bedömning. Det är en balansgång och gråzoner och vad man upplever som mest angeläget att ändra. Jag vet inte om vi kommer jättemycket längre. | |
apbur | 2012-12-16 01:46 | |
![]() | Måns, det är inte de fem männen i lustiga hattar som är inspirerade av filmmakarna utan några enstaka i följet in på arenan. Du får en strutformad hatt av mig. | |
micro113 | 2012-12-16 01:48 | |
![]() | Måns_E Du är patetisk. Nu är det spanjorer som avbildas. Svälj det. | |
micro113 | 2012-12-16 01:51 | |
![]() | gnagelram Utseendemässig individualism är väl ganska svår att åstadkomma på en docka ... tycker du inte det? Dessutom vill jag nog hävda att spanjorerna inte alls har någon utseendemässig individualism. De är väldigt likadana fast den ena är lång och någon är kort osv... Som kopior av varandra i varierande storlek och tjocklek... | |
Måns_E | 2012-12-16 01:53 | |
![]() | Ni kan skrika er hur hesa ni vill, jag tycker ändå inte att det är några typiska spanska karikatyrer. Det är bara för er att svälja. Man ser kanske olika saker, och det man vill se? | |
micro113 | 2012-12-16 01:57 | |
![]() | Måns_E Ja du ser bara det du vill se - det har framgått. Det kan ju vara därför du lyckats missa pepparkaksgubbar i luciatågen också .... du tar in synintryck väldigt selektivt. | |
apbur | 2012-12-16 01:58 | |
![]() | Haha, avsaknad av brunöga. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 02:03 | |
![]() | omg, gå och lägg dig :) | |
Maradona1986 | 2012-12-16 02:09 | |
![]() | Varför vill någon kämpa för att bevara amerikanska rasstereotyper från trettiotalet? Disney har gjort ett alldeles rimligt val, som man lika gärna kunde gjort för ganska många år sedan. Detta handlar inte om att visa mångfald utan snarare om att visa svarta så som det gjordes på trettiotalet. Läs gärna denna intressanta bloggen om just sättet att porträttera svarta i USA på den tiden... wistikent.wordpress.com Pickaninny, det var ett nytt ord för mig..... Och, tack Måns för att du tar kampen mot rasismen och dumheten i den här och många andra trådar !!!! | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-12-16 02:12 | |
![]() | Apbur lyfter fram många väsentliga saker. Och då syftar jag inte främst på hennes sista inlägg. :) | |
apbur | 2012-12-16 02:23 | |
![]() | Pickaninny ger helt klart en mer sammansatt bild av den här dockhistorien. Jag fick inte ihop det på vilket sätt dockan skulle vara en karikatyr eller nidbild men kan se att det passar in på pickaninny. Verkar lite oklart om termen användes i nedlåtande syfte förr men nu väcker det uppenbarligen anstöt. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-12-16 02:28 | |
![]() | Disney gör som de vill men om vi lyfter diskussionen bortom det exemplet så tycker jag vi är ute på djupt vatten om vi börjar förbjuda karikatyrer. Det är en otäck trend att allt skall ges politisk laddning. Jag tänker på någon av de senare Harry Potter-filmerna, där Potter och Co. via någon londonsk gränd kommer till en dold värld där det finns ett gäng figurer som omedelbart för tankarna till karikatyrer av judiska affärsmän. Vet någon vad jag menar? Som tittare gör man en sådan koppling men på ett ovärdeladdat sätt - trots att de här figurerna har spetsiga näsor och långa "giriga" pengabläddrande fingrar osv. Man tycker mest det är en rolig liten detalj. Jag menar att det är fel väg att gå att förbjuda alla kategoriseringar - trots att alla sådana grundar sig i mer eller mindre förbjudna fördomar. Ni som argumenterar för att en viss grupps historia bestämmer hur gruppen bör porträtteras, vad tycker ni om Potter-exemplet givet judarnas historia? | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 08:18 | |
![]() | macro. Du skriver "De spanska karaktärerna är rena karikatyrer på spanjorer - och de är förlöjligande, inte positiva stereotyper. " Då är det ju din syn på hur en spanjor ser ut och då får väl du argumentera för att dom ska bort, om du nu tycker det. Jag (och några till tydligen) tycker inte att spanjorer ser ut på det sättet, därför tycker vi att dom kan vara kvar. Varför argumenterar du mot dig själv? | |
micro113 | 2012-12-16 08:35 | |
![]() | syjo Men du tycker svarta ser ut som dockan? Eller varför skall den bort menar du? | |