Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sitt_fint - Ej medlem längre2013-02-18 23:36
Antal inlägg: 172

ja, tycker att det är konstigt att reagera med sådan avsky mot hästkött.

själv skulle jag aldrig äta det, men om jag inte hade en så stark relation till hästar så tror jag inte att jag skulle värja mig från det.

rätt deklarerat.

corlini2013-02-20 10:28
Antal inlägg: 3172

sitt_fint. jag har ett enorm starkt band till hästar och jag är för ätandet av hästkött. att vi inte äter det är enormt resursslöseri på förstklassigt kött och resultatet blir att kadaver slängs ut till allt från lejon på zoo till att bara ligga och ruttna tills det blir hundmat under annat namn, avlivas de inte på plats kan de ställas under fruktansvärda förhållanden på lastbilar och köras ned till italien och bli gourmetfärs till dyra pastaställen.

det är resultatet av att vi vägrar äta köttet själva. det föds och dör ungefär lika många hästar varje år i sverige, det är ju inte så att det görs 50 000 fina gravar om året för våra älskade djur.

hästkött är ett av våra bästa kött, tyvärr är sveriges hästnäring nästan uteslutande tävlingshästar och pga medecineringar, vård och annat så anses köttet vara kontaminerat och ickegodkänd som mat för oss själva. en bättre koll på hästens vaccinationsintyg, karenstid och historia tar ungefär 3 minuter att genomföra för den kunniga, på det kan man vinna 300 kilo förstklassigt kött. ingen dålig timpeng.

ang lasagnen som startade debatten så kan ju vem som helst räkna ut att minst 3 av underleverantörerna vet om alla fakta och har som enda syfte att i maskopi "tvätta" ursprunget på vägen till beställaren. det är bara kolla ägareförhållanden, interna transauktioner mellan bolagen och hur priset, vinsten ser ut i de första tre leden. så funkar allt från bemanningsföretag inom byggsektorn till organiserade svartstäderskor, krogprovisioner och enorma vinstflytter i storkoncerner.

behövs inget geni för att lista ut var i länken det mörkas. behövs ingen seg utredning, behövs en enda kunnig person med resurser och fullmakter som får tio dagar på sig.

Jugland - Ej medlem längre2013-02-20 15:36
Antal inlägg: 15

en tanke som slår mig är att om vi hade en konsumtion av hästkött i landet kanske vi slapp se svenska hästar hanteras på vedervärdigt sätt utanför Sveriges gränser.
Kanske det är dags att konsumenterna tar sitt ansvar också. Man får vad man betalar för och jag menar att folk får skylla sig själva som köper skräp att äta. Lite respekt för maten måste man ha om inte lite självrespekt.
Idag går 14% av lönen till mat mot 40% på 50 talet och 25 % på 70 talet

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?