Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-06-12 15:55 | |
![]() | Mysigt Calle. Vem betalar för dig resten av året? | |
calle34 | 2014-06-12 16:28 | |
![]() | Håller mig stark genom hela året ekonomiskt. Man lär sig genom livet att man måste placera kapitalet så det räntar sig. Då plockar man frukten när den är mogen år in och ut. Många de lever för stunden o det är tråkigt att en del inte lär sig av miss tagen. Jag åker tåg buss lever gott använder knapp mobil telefon. gillar att åka utomlands med vänner o komisar och vete att det går bra på Börsen... | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-06-12 16:55 | |
![]() | Inte helt ovanligt att man jobbar in en årslön på en vinter i fjällen, belöningen för stenhårt slit blir längre ledighet. Om man inte är dum nog att köra sommarsäsong också. Vad gäller arbetsförmedlingen; ja, det är tjatigt när man får ansökan nr 78 som inte har ett jota att göra med tjänsten man utlyst. Men jag ser det till 99% som arbetsförmedlingens problem, inte den arbetssökande som är tvingad att söka allt med minsta relevans (vilken kan vara väldigt godtycklig...). Sen tyder det på större driv om man söker direkt och med anpassning till den aktuella tjänsten, och inte genom arbetsförmedlingens system, det håller jag helt med om. Vad nu det hade med tiggeri att göra. Jo. Är det mest rimligt att någon kommer till mig och ber att få måla om, eller att jag söker någon som gör det när jag anser att behovet uppstår? Jag köper inte av telefonförsäljare som söker upp mig, föga troligt att jag skulle köpa en tjänst spontant av någon som erbjuder. | |
Måns_E | 2014-06-12 18:17 | |
![]() | Jag förstår att du aldrig verkar ställa dig frågan varför sakrr ser ut och fungerar som de gör Sjöstan. För att söka ett jobb så måste man väl rimligen veta att det finns att söka? Även som trädgårdsmästare. | |
Minta | 2014-06-12 20:08 | |
![]() | Kan inte en driftig person starta en arbetsförmedling där personer som behöver få enkla jobb utförda kan lägga in dem och gästarbetare kan söka dem. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-12 20:18 | |
![]() | Tror du inte facket skulle stå med "go home"-skyltar på nolltid? | |
Minta | 2014-06-12 20:33 | |
![]() | Jo, det är klart. Men det kunde handla om tillfälliga (de får ju bara stanna 3 månader) och enkla jobb. | |
Minta | 2014-06-12 20:34 | |
![]() | Det finns ju pensionärspoolen mm. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-12 21:26 | |
![]() | Jag tror lösningen ligger i mintas förslag. Politiker kommer inte loss i frågan, men om man på juridisk väg kan göra gällande att tiggeri ska betraktas som stadigvarande verksamhet kommer sveriges krav på kollektivavtal, arbetsskydd etc. snart göra verksamheten till ett minne blott. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-12 21:55 | |
![]() | Jag har mycket svårt att förstå varför folk skriker så högt om tiggare? Man måste inte ge de pengar, det har väl alla förstått? Så vad är då problemet om man inte vill ge. Kan man inte bara gå förbi? Är det obehagligt när Röda Korset eller Frälsningsarmén står och tigger på gatan med sina bössor också? Jag kan inte förstå detta hat mot människor som lever på samhällets botten och känner sig tvungna att tigga för att få mat. När svenskarna drabbades av Tsunamin så fick de på plats hjälp av fattiga thailändare som delade med sig av det lilla de hade. Här i Sverige med dess rikedomar, dess sociala skyddsnät ÄVEN om du är arbetslös eller sjuk, här ska vi minsann spotta ändå. Vad är det som är så fruktansvärt svårt med att bara gå förbi, inte spotta, inte förnedra, inte irritera sig. Bara gå förbi om ni inte vill dela med er av en krona och gå bara raka vägen hem till ert välfyllda kylskåp pocherat sätt er framför 47-tummaren och kolla på nåt berikande program. Såsom Paradise Hotel eller nåt.... | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-12 22:51 | |
![]() | Vi skulle kunna erbjuda dem jobb, så får de också tillgång till vårt sociala skyddsnät. Nej just ja, det var då ''go home''-skylten plötsligt blev vacker och värdig. | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-13 00:24 | |
![]() | Jag retar mig för att det är ett dagligt inslag. På samma sätt som jag spydde på orgel-Maria på Sergelstorg o köp några vykort-snubben som man va tvungen att passera minst 2 ggr per dag när jag jobbade i city (på ett arbete jag själv skaffat... ooops kom på att jag har ju skaffat ALLA mina jobb utan AFs hjälp). Om inte folk gav tiggarna pengar skulle de inte bli kvar. | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-13 00:37 | |
![]() | Locomondo, det där va en dum jämförelse, det var en stor tragik inte ett vardagligt mönster. Svenskar ställer också upp för de fattiga, det finns oändligt många hjälpverksamheter, frivilliga arbetare/volontärer av olika slag mm. Det handlar inte om att vi inte har råd, för det har vi och vi hjälper till. Det handlar om tiggare på gatan, de hjälps inte av att komma hit. Det de behöver är en fungerande hjälpverksamhet/regering i RUMÄNIEN. | |
Le Seau - Ej medlem längre | 2014-06-13 00:46 | |
![]() | Just den Romska kulturen är ju sjukt intressant ur ett antropologiskt perspektiv. Humanisten och Darwinisten i mig sitter på en varsin axel och skriker i mina öron. Har ingen aning om vad jag ska tycka. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-13 08:06 | |
![]() | Famo, jag läser ditt inlägg på ett enda sätt. "Det är klart att de ska få hjälp, men varför just här?" Samma visa år ut och år in. Förut var det flyktingförläggningar, i år är det inne att gnälla på tiggare. | |
Gloria56 | 2014-06-13 08:48 | |
![]() | ingson 11/6 20:31 Var hittar du arbetare som fullt lagligt jobbar för 20kr/tim? Även jag skulle kunna tänka mej att engagera en arbetslös för 20kr/tim. Men.......i vårt land ska alla arbetare ha avtalsenliga löner. Bärplockare och andra säsongsarbetare ska åka in på en räkmacka och ta del av de löner som vi svenskar med blod, svett och tårar kämpat oss till. Att få löner som i deras länder är en smått förmögenhet. Tänk att kunna - för 20kr/tim. - engagera tiggarna till att plocka skräp på våra gator, städa vägkanter och parker, tvätta mina fönster tex. Men icke sa nicke - det går INTE i vårt samhälle. Nej, bättre då att de får sitta och skramla med sina muggar. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-13 09:05 | |
![]() | Locomondo: drivet till sin spets blir ditt resonemang ohållbart. Naturligtvis måste det gå att diskutera ansvarsgränser och välfärdssystem utan att hemfalla åt den typen av fördummande shaming-argument? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-13 09:18 | |
![]() | Inom vilket välfärdssystem faller tiggeriet in? Det går ut på att be någon om några kronor på gatan. Man ger om man vill. Precis som med tex gatumusikanter eller Röda Korset. Är det också tiggeri? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-13 09:26 | |
![]() | Så här skriver du: "Bara gå förbi om ni inte vill dela med er av en krona och gå bara raka vägen hem till ert välfyllda kylskåp pocherat sätt er framför 47-tummaren och kolla på nåt berikande program. Såsom Paradise Hotel eller nåt...." Du använder en shaming-taktik som går ut på att den som inte ger till tiggare är värd förakt. Det är i linje med dina andra inlägg om uppdelande av människor i goda och onda, men det är inte jättekonstruktivt i mina ögon. Att människor reser hundratals mil för att tigga på gatan kan mycket väl anses falla under ett gemensamt europeiskt välfärds- eller arbetsmarknadsproblem, kalla det vad du vill. Det är hursomhelst inte automatiskt fel att vilja jobba politiskt för att t ex sätta press på den rumänska regeringen att inte behandla romer som andra klassens människor. | |
sjöstan | 2014-06-13 09:32 | |
![]() | Loco (& Måns). Det är fint att se att du klarar av att tyda bokstäver och även texter. Men det är lika beklämmande att märka att du inte verkar förstå vad du läser...... Märkligt med dessa forum där vissa läser en text som fan läser bibeln. Beror det på den dåliga skolan att aforismer, underfundigheter, glimten i ögat och ironi alltid missuppfattas? Måste vara jobbigt att ta in sin omvärld om man hela tiden försöker att missförst det man läser... Att ha en uppfattning om tiggeri på svensk mark har faktiskt ingenting med dålig människosyn eller hat mot någon att göra. En aforism: jag tycker många cyklister i Stockholm beter sig idiotiskt. Förtydligande: Jag hatar inte alla som äger en cyckel. Tycker inte att cyklar ska förbjudas. Jag nämner ingenstans cyckelbanor. Slutsats: jag tycker cyklister som kör omdömmeslöst i trafiken bör köra mer försiktigt. Samma sak gäller för tiggare. Jag tycker inte det är en bra lösning att europas mest utslagna människor "turisttigger" på våra gator och torg. Det betyder inte att jag inte förstår deras situation, utan att jag tycker deras lösning är fel. För mig är det självklart att man ska arbeta för sin försörjning. Det finns inte i min världsbild att man inte kan hitta någonting att jobba med. Kanske inte överallt, men alltid någonstans. Alla verkar avsky McD (käket är ifs äckligt), men att ha arbetat där något år är en jättebra merit. Det betyder att man är redo att jobba hårt och att man är något att lita på. Ibland får man göra obekväma saker nu för att få det bättre senare (en ny aforism) | |