Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2014-10-15 00:35
Antal inlägg: 4992

Jag tror att det finns något mycket viktigare.
Eftersom jag själv vet exakt vad jag menar med det jag skriver och uppenbarligen mina fränder utan problem förstår precis vad jag menar utan att förvränga budskapet, måste rimligen den som ideligen totalt missuppfattar mig och tillskriver mig åsikter och lösningar som jag alls inte har fört fram, vara ett sällsynt stolpskott till klåpare vad gäller att ta till sig information på ett sakligt och korrekt sätt. Vad en sådan person än kommer med för "fakta" väger fasligt lätt. Det är nästan en bättre strategi att anta att det förhåller sig precis tvärtom. Märk väl att jag sitter inne med perfekt facit om mina egna ståndpunkter. Det är inte en diskussions- eller perspektivfråga. Sålunda, vill du påverka någon, skall du se till att noga sätta di in i vad människan egentligen säger. Annars har du förlorat redan innan du börjar. Sedan underlättar det så klart om man verkligen är så smart och påläst som man inbillar sig, men det är en annan femma. First things first.

("Jag" ovan i betydelsen man.)

Rhotheta2014-10-15 00:36

(Till Virkka)

Blindhund - Ej medlem längre2014-10-15 06:59
Antal inlägg: 98

Om man som måns påstår att Nordkoreas gräns är öppen så tyder det på en allvarlig störning. Jag hoppas verkligen att SD fortsätter att öka. Åkessons tal i Almedalen och under valspurten visar hur intelligent och rejäl han är. Folk är trötta på tjafs och undanflykter och vill ha raka besked. Stäng gränsen några år och utvisa omedelbart utlandsfödda som begår brott.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-15 08:36
Antal inlägg: 2885

blindhund. Utlandsfödda som är dömda för brott tycker du att ska vi utvisa. Dom inrikes födda som är dömda för brott sätter vi i Sveriges riksdag? Tycker du det är bra?

Måns_E2014-10-15 09:01
Antal inlägg: 12023

Lägg ner trollandet Blindhund

Rhotheta2014-10-15 09:29

Du får skit för att du jämställde Sveriges öppenhet med Nordkoreas. Rätt väntat och inget att gnälla över.

Nora1. Vilken typ av brott avser blindhund? Snatteri och tjuvåkning? Jag frågar dig i stället för henne eftersom du tydligen inte behöver något klarläggande för att gå i replik, så du måste ju rimligen veta.

Måns_E2014-10-15 09:35

Är du inte läskunnig rhotheta? Gå tillbaka och läs exakt vad jag skrev i inlägget där jag nämnde Nordkorea. Eller trollar du också bara nu?

Rhotheta2014-10-15 09:36

Jag kan inte påstå att jag riktigt håller med Blindhund men jag har inga problem med att följa hennes resonemang. Men så har jag alltid haft högsta betyg i läsförståelse och textanalys också. Frågor av typen: "Vad menar författaren med den här passagen?". Det kanske är det som krävs? Eller så är det bara vanlig läskunnighet och lite god vilja ... Och hyfs.

Rhotheta2014-10-15 09:37

Jag minns att du skrev att om Sveriges gröns är öppen, så är Nordkoreas det också. Jag skall gå tillbaka och se om jag mindes fel.

Måns_E2014-10-15 09:39

Suck, nähä inte läskunnig var det.

Dina betyg i läsförståelse ger jag inte så mycket för.

Måns_E2014-10-15 09:40

Enligt samma resonemang som blindhund förde ja.

skrutta002014-10-15 09:40
Antal inlägg: 918

Måns har inga problem att läsa...tror jag också mitt inlägg som du svarade helt i blindo på visar i stället på din läsförståelse.Och hyfs har du enligt dig själv Måns.En hederlig debattör enligt dig själv.:))

Rhotheta2014-10-15 09:57

Jag mindes rätt. Du missrepresenterade Blindhunds definition på ett barnsligt sätt.

Jag skall förklara hur Sveriges gräns är öppen.
Muhammed är enbarnamördande krigsförbrytare av det värsta tänkbara. Han kommer från Jordanien. Vill han in i sverige, kastar han sitt pass och påstår att han är syrier som flytt. Då får han garanterat PUT eftersom det inte går att bevisa att han ljuger och vi hellre friar än fäller i flyktingfrågor. Det finns checklistor med nyckelbegrepp som han kan förbereda sig med. Gränsen är alltså vidöppen för alla med ett hyfsat arabiskt utseende.
Absolut inte bara för dem som står i våra styrdokument.
Dessa uppgifter läcks ut anonymt av dem som sitter och gör bedömningarna. De har starka incitament att hålla sig anonyma. Om uppgifterna vore påhittade av utomstående skulle de även ha starka incitament att gå ut och kraftigt dementera. Det sker inte. Är uppgifterna sanna har deras överordnade starka skäl att gå ut och dementera. Det sker. Uppgifterna är sålunda trovärdiga.

meritwager.wordpress...is sbruket/

Rhotheta2014-10-15 10:04

Detta betydet på intet sätt att inte majoriteten syriska flyktingar är äkta. Det betyder bara att gränsen är mycket öppen. Vilket blindhund påstod och vilket härmed styrkts. Alltså tar hon hela tiden poäng på dig. Jag föreslår ett byte till en mer noggrann debatteknik. Att felaktigt smutskasta motståndaren leder bara till nederlag.

jellyflower2014-10-15 10:06
Antal inlägg: 1108

En asylutredning tar 2-3 h enligt migrationsverket. För syrier går det fortare, de snabbehandlas, det lär ta högst 1 timme att sätta ihop beslutet om det är ett godkännande. Jag vet inte hur grundligt man kan utreda en person på den stunden. Det verkar rätt lättvindigt med tanke på att vi sedan åtar oss att försörja den aktuella personen under hela resten av dennas liv samt även eventuella nära anhöriga.

Angående jämföreslen med Expressens undersökning 1993: Situationen i Sverige med arbetstillfällen, arbetsrätt och stora stabila skattebas är väsentligen förändrad sedan 1993, då vi fö var i en djup lågkonjunktur som vi då inte sett maken till sedan 1930-talet, folk som aldrig varit arbetslösa en dag i sina blev plötsligt uppsagda, räntan steg till 900% (sept 1992), folk fick sälja sina bostadsrätter för en krona osv. Det var krig i forna Jugoslavien. Att folk då oroades över inflödet av flyktingar/invandrare just då är ju inte så konstigt. Men att säga att det kommer att funka den här gången för att det funkade då är naivt. Dels tar vi in många många fler. Dels har vi som sagt ett helt annat samhälle nu.

Rhotheta2014-10-15 10:10

Jag vill framhålla Limpan_2.
Han bytte till en mer saklig approach och hans ståndpunkt blev därmed mycket starkare och fullt respektabel.
Studera gärna hans exempel.

Rhotheta2014-10-15 10:21

Folk varnade på 50-talet för växthuseffekten. Betyder det att den inte kommer att påverka oss?
1993 upplevde jag att samhället levererade utmärkt service på många nivåer. I dag ser jag stora brister. Vart har pengarna tagit vägen? Till BNP? Vad utgör BNP i dag kontra 1993? Detta är inte retoriska frågor. Jag är okunnig och är intresserad av svaret. Jag har inte en tydlig uppfattning i frågan. Jag förvånas bara av att samhället har tappat så mycket i deliverence power samtidigt som vår ekonomi är rekordbra. Något i den berättelsen är skumt. Var är pengarna?

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-15 11:39

Rhoteha. Eftersom hon skriver brott så utgår jag ifrån att hon menar det man kallar brott. ( ” Brott är i juridisk mening en gärning i strid med en lagbestämmelse för vilken det är föreskrivet ett straff och där ingen objektiv ansvarsfrihetsgrund föreliggergligheter.” wikipedia). Behövs det ett klargörande så är det väl hon ska klargöra det?.

Rhotheta2014-10-15 12:19

Nora1
Det behöver hon inte alls. Den normalbegåvade läsaren förstår att hon inte avser enklare förseelser som vad nu våra riksdagsmän kan ha fällts för. Att utgå från att man omfattar ett ords samtliga betydelser varje gång man använder det är ett starkt indicium för grav asperger. Det kan också bero på att man medvetet väljer att misstolka och vilseleda. Jag sätter en slant på det senare.

Och kvinnan sade: "Vi har djur hemma".
Pojken i rullstolen med de tjocka glasögonen tittade storögt upp så henne och frågade: "Har ni elefanter och noshörningar? Kan jag komma och titta?"
Pojkens mamma sade: "Nej, Jakob. När människor pratar om djur i sitt hus menar de inte alla slags djur. Bara sådana som är vanliga som husdjur. Du vet ju att dina kusiner har en katt och morbror Hans har en hamster. Och vi har ju Mifsan. Folk brukar bara ha lagom stora djur hemma. Absolut inte jättestora djur som du har sett på TV. Dem kan vi hitta i djurparker"

Är det ett sådant tilltal du vill ha i debatten så carry on....
Detsamma gäller för övrigt ordet invandrare och invandring. När det används i negativa termer, avses inte nobelpristagare från Japan och USA som gästföreläser på universiteten, eller jobbar som forskningschefer. Inte heller norska matematiklärare. Oftast inte irakiska hjärtkirurger heller, men där beror det på vem du pratar med. Det finns de som är emot att människor från andra kulturer kommer hit över huvud taget. För att komma i kontakt med dessa får du nog söka dig till sajter som nordstorm, viking plus.se och vad mer de kan heta. Sporadiskt kan du säkert finna dem på twitter och andra ställen. Om du undrar, så börja diskutera sverigedemokraterna. Om dessa är bolsjeviker och landsförrädare har du hamnat rätt. Det kan absolut vara intressant att ta del av även deras uppfattningar och samma regler som alltid gäller. Försök att representera dem korrekt även om du inte håller med. Jag har själv inte funnit det mödan värt men har sett ett par konversationer.

Det är klart... det beror ju på varför du debatterar. Är det enkom för att få peka finger och säga "Du är dum i huvudet" oavsett den andres argument, kan du bara slinka ner på särskolan runt hörnet. Då kommer du dessutom att ha rätt. Jag förutsätter dock att så inte är fallet, utan att du har en ambition att övertyga. Då är Limpans taktik att föredra.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-15 12:29

Rhoteta. Anser du att om man blivit dömd för misshandel, narkotikabrott, stöld vara enklare förseelser, ja, då borde hon verkligen ha definierat vad som menas med brott. Du kan väl inte på allvar mena att jag ska analysera alla ord som folk skriver?
www.aftonbladet.se/n...95 35807.ab

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?