Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Göran A | 2013-07-15 13:40 | |
![]() | Varför skulle jag inte vara på riktigt Gunilla? Dawkins är en lögnare av ofantliga mått. Vågar inte ens ställa upp på debatt mot skapelsetroende forskare. | |
| Rultatultan | 2013-07-15 13:41 | |
![]() | @Sämstpåbeta Ledsen att behöva säga det, Sämstpåbeta, men det finns det faktiskt. Man är av muslimsk eller judisk börd men kan ha vilken annan religiös livsåskådning som helst. Jag har dock aldrig hört att man kan vara kristen buddist...därav min fråga till Sote. Eller någon annan som kanske vet. Är det lika vanligt förekommande som bland judar och muslimer eller är man inte buddist utav börd? (eller hur man skriver det) | |
| Sote | 2013-07-15 13:42 | |
![]() | Rultan-men nu talar jag om religionen och inte om ursprunget. Just Judarna är lite speciella när det gäller detta men det är lite komplicerat att dra det här Kolla upp det själv så förstår du. Men talar man om tron så kan man inte bekänna sig till både Judendomen och Kristendomen samtidigt. | |
| Göran A | 2013-07-15 13:44 | |
![]() | Sämst: Javisst, finner du asatron trovärdig så är det naturligtvis fritt för dig att tro på den. | |
| Rultatultan | 2013-07-15 13:44 | |
![]() | @Sote Ah, då förstår jag hur du tänker. Jag undrar ändå om man kan vara kristen buddist så som man kan vara kristen jude. | |
| Göran A | 2013-07-15 13:47 | |
![]() | Nej Rulta, är man buddist så följer man den buddistiska religionen. | |
| Rultatultan | 2013-07-15 13:49 | |
![]() | Tack för svar, Göran! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-15 13:49 | |
![]() | Sote. De första kristna var judar och deras heliga skrift bestod av de böcker som ingår i det vi numera kallar "Gamla testamentet". Vad är det jag inte förstår? (Jag misstänker att det finns något) | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 13:52 | |
![]() | Då får man använda lite slutlednings förmåga om man inte kommer fram till. Vill ju inte idiotförklara dig så jag ska hjälpsamt förklara för dig.....de som erövrade Sydamerika.... vilken religion hemföll de till....? De som utrotade många indianstammar i Nordamerika....vilken religion hemföll de till....osv osv. Ett tips på hur du ska tänka på alla de länder som har erövrats och där det redan fanns en urreligion! Ta det som enkla tips, jag bjuder på dem! | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 13:53 | |
![]() | Men varför härskar inte asatron i vårt land Göran, är kristendomen mer trovärdig?? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-15 13:54 | |
![]() | Göran A>> om du refererar till Dawkins vägran att debattera med Craig så har han utan omsvep förklarat varför (bla i The Guardian); däremot har han om jag inte minns fel stångats mot John Lennox ett par ggr? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 13:59 | |
![]() | Sedan Göran är buddhistmen ingen religion. Det är en livsfilosofi. Den har ingen Gud, gudar och ingen helig bok. Däremot tror man på en vanlig person som upplevde att han blev upplyst under ett apelsinträd! Själv tror jag mer på att han antagligen tuggade på något olämpligt :-)! | |
| Sote | 2013-07-15 13:59 | |
![]() | Porla-ja men det är väl självklart att det var så men nu är det väl inte dom första kristna vi talar om heller? | |
| Rultatultan | 2013-07-15 14:05 | |
![]() | @Sämstpåbeta Den allmänna åsikten är att buddism är mer religion än livsfilosofi. Även om buddismen inte innehåller element som övriga stora världsreligioner gör (tron på en gudom ex), finns det andra saker som religioner innehåller som gör att buddismen i allmänhet ses som en religion. Det finns tex ett slags symbolsystem och så har vi hela konceptet kring människans existens, hennes plats i tillvaron m.m. Det finns många tankar och idéer om vad religion är och vad som kan rymmas inom paraplybegreppet religion. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-15 14:10 | |
![]() | sote. ok. du har rätt | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 14:20 | |
![]() | Buddhisterna gör väldigt att det inte är en religion de ägnar sig till utan läror utifrån en livsfilosofi, har ju lite insikt då jag själv kommer från ett buddistiskt land! | |
| Rultatultan | 2013-07-15 14:22 | |
![]() | @Sämstpåbeta Kan du hänvisa till någon källa för att backa upp det påståendet? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 14:22 | |
![]() | asatron var inte inntresant längre då Jesus kom | |
| Göran A | 2013-07-15 14:24 | |
![]() | Varken Lennox eller Craig är experter i skapelefrågor, utan är mer apologeter i allmän bemärkelse. Bägge är duktiga debattörer, men ingen är "ung-jord kreationist", vilket är den position som Bibeln lär. Självfallet erkänner inte Dawkins att han inte vågar. Skyller istället på att han inte vill ge dem uppmärksamhet och trovärdighet... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 14:25 | |
![]() | Rultan, det är som sämst skriver om Budism,vi har många av dom i våran kyrka och dom säger samma sak som sämst, så dom kombinerar budismen med Jesus och det funkar för dom | |