Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-07-15 15:13 | |
![]() | Ttiittii-Missade du all historiaundervisning i skolan? Du är väl medveten om att Sverige kristnades med våld? Precis som hela Amerikanska kontinenten och många andra länder med för den delen. Folk FICK inte behålla sin asatro om dom ville leva. Så det valet var ju liksom inte så svårt. Men många behöll sin privata tro länge, än idag sitter spåren kvar i vår kultur. | |
| Göran A | 2013-07-15 15:14 | |
![]() | Gunilla: Min förklaring på vad? Ditt senaste alster uppfattade inte jag som en fråga. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-15 15:16 | |
![]() | Göran> du har en trist, smått nedvärderande ton när du skriver. | |
| Rultatultan | 2013-07-15 15:17 | |
![]() | @blåhund Åhå. I grunden antagligen mycket pga patriarkatet på den tiden - hur skulle något gudomligt kunna betecknas kvinnligt när nästan allt annat på den tiden av betydelse hörde ihop med något manligt? (jag tänker högre positioner i samhället, kvinnans undanskymda betydelse i familjen och kvinnans rätt att delta i politik, religion och ekonomi m.m) Personligen tror jag inte att treenigheten varken är man eller kvinna. Den enda delen av treenigheten som vi bevisligen vet var man är Jesus under den tiden han vandrade bland oss. Att tänka mig Gud som en "far" istf en "mor" känns bara mest naturligt för mig. | |
| Gunilla _ | 2013-07-15 15:17 | |
![]() | Göran A; frågetecken tyder på en fråga... ""De allra flesta av de argument mot den kristna tron och "världsbilden" som läggs fram av er; mer eller mindre rabiata ateister; bygger på felaktiga och icke-bibliska premisser. Richard Dawkins och hans gelikar har lyckats väl... snacka om hjärntvätt." - det R D kommit fram till strider mot bibeln, ja. Är det det enda du bygger dina "fakta" på?"" | |
| Rultatultan | 2013-07-15 15:22 | |
![]() | @Sote Överallt förföljs och dödas människor för sin religiösa tro även idag. Även inom samma religion mördar man varandra för att man tänker olika. Det är grymt tragiskt och naturligtvis fruktansvärt. Mina tankar går ofta till länder i mellanöstern, där kristna avrättas pga att de bekänner Kristus. Jag är glad att jag bor i ett land där man får tro som man vill utan att leva under dödshot. | |
| Göran A | 2013-07-15 15:22 | |
![]() | Nulltj: Då tycker jag att du silar mygg och sväljer elefanter. Är det för att elefanterna åsiktsmässigt står på din sida? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-15 15:25 | |
![]() | Det får du gärna tycka. Jag förstår inte vilka elefanter du syftar på, så det kan jag inte bemöta. | |
| Göran A | 2013-07-15 15:29 | |
![]() | Gunillla: Då gjorde jag ett misstag. Läste bara dina inledande meningar eller mening. Svar: har läst en hel del i ämnet, både från de forskare och andra som håller vid en evolutionistisk/ateistisk världsbild och från de som håller fast vid den kretionistiska/bibliska. Enligt mig vinner de sistnämda på knockout. Men för att göra det så är det ju en förutsättning att man tror på Gud. | |
| Gunilla _ | 2013-07-15 15:47 | |
![]() | Göran A; om man tror på något så vinner ju det konceptet alla dagar i veckan. Må det gälla pannkaksrecept, jultomten, gud eller att myrsloken är en fågelart. Krävs det verkligen inte mer än tro? | |
| Rultatultan | 2013-07-15 15:52 | |
![]() | Rom. 10:9 "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta TROR att Gud har uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst" | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-07-15 16:01 | |
![]() | Rulltult, jo, jag förstår det, men man borde ju översatt Gud, Den helige Ande till just det, inte ändrat till Herren,(han,en man... ) . Tittititi; Det var ju inte direkt så att en hedning blev upplyst av vänliga missionärer att Jesus var en shysst typ, och då glatt övergav sin asagudatro...Hur många människor som offrat livet eller torterats för för att de inte velat tro på kristendomen lär vi aldrig få veta, men det är säkert många miljoner.,religion var och är den största galenskapen som människan uppfunnit. | |
| Rultatultan | 2013-07-15 16:17 | |
![]() | @blåhund Den Helige Ande är skild från Gud (Herren), fast ändå samma. Kanske därför. Ser man Gud (en del i 3enigheten) som manlig ("personen") och som manligt ("ordet") så hänger väl DHA med och blir manligt av bara farten kan jag tro ;) Men jag vet inte. Det finns säkert språkexperter som kan det här, för jag tror också det handlar om språket orginalversionen skrevs ned på - i kombination med den samhällsstruktur som rådde då. | |
| Göran A | 2013-07-15 16:33 | |
![]() | Gunilla: Som ivrig fågelskådare är jag intresserad av vem här i världen som tror att myrsloken är en fågelart. Låter nästan som biologen, evolutionisten och ateisten PZ Myers uttalande i den nya dokumentärfilmen Evolution VS God; att människan är en fisk. | |
| Sote | 2013-07-15 16:40 | |
![]() | Måste bara undra lite här...är det verkligen någon här som på riktigt tror att jorden bara ärnågra tusen år gammal? Det kan väl ändå inte vara möjligt? | |
| Göran A | 2013-07-15 16:48 | |
![]() | Jag tror det. creation.mobi/age-of...-t he-earth | |
| stuvelsberg | 2013-07-15 16:48 | |
![]() | Är det möjligt att tro på en gud så är nog det mesta möjligt, tyvärr. | |
| omeganoll | 2013-07-15 16:59 | |
![]() | Sote - Man kan nog lämna frågan lite öppen så länge; 1. Vi kan egentligen inte definiera tid, eller hur? 2. Varför är inte oceanernas vatten en mättad lösning av salter efter antagna fyra, fem miljarder år? 3. Många fossillager ligger dessutom i "fel" ordning men det "får"man inte prata om eftersom evolutionismen inte är en vetenskap utan en skralt underbyggd livsåskådning. 4. Då nu enbart en enda cell, den första tex, är så enormt komplicerad och måste, för att alls överleva, genomgå det allra mesta av sin utvecklingshistoria på några få minuter (tänk syresättning) pekar det mesta, för att inte säga allt, på en extraordinär intelligens som upphov. Detta har man, i förväg, uteslutit som alternativ! Ett föga förutsättningslöst förhållningssätt, eller hur!? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 17:02 | |
![]() | Sote, jag tror ingen tror att jorden är några 1000 år bara. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-15 17:03 | |
![]() | "Evolution is just a theory? Well so is gravity, and I don't see you jumping out of buildings." | |