Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082009-09-10 15:49
Antal inlägg: 18003

Tommy!!
Försök inte med det där... Jag har redan gjort det och är nu en rabiat anhängare av socker.... totalt instoppad i ett fack av fanatisk militant sockervägrare...

Tess 082009-09-10 15:52

Och! För att (återigen) förklara enkelt vad ordet raffinerat betyder..

raffinering: förädling av olika råvaror eller produkter. Vid raffinering avlägsnas icke önskvärda komponenter från olika blandningar för att ge en koncentrerad eller ren produkt. De används för t.ex. metaller (stål, bly och koppar), livsmedel (fetter och socker) och mineralolja.

Källa: Nationalencyklopedin

vulcan2009-09-10 15:58
Antal inlägg: 7666

Ja detta individuella kommer ju ofta bort i hälsodiskussioner. Den krassa sanningen är tyvärr att genetik och vissa andra miljöfaktorer och ett inslag av slump som vi inte kan styra påverkar vår totalhälsa mer sammantaget i de flesta fall än det vi själva kan styra i form av kostval, motion m.m. Det är i sig inget argument mot att försöka äta någorlunda nyttigt och röra på sig regelbundet förstås. Men det kanske kunde stämma en del till eftertanke som idag närmast späker sig för att de vill leva länge och friskt.

Själv tror jag helt ovetenskapligt att den som följer dessa enkla regler:
- Rök/snusa inte!
- Rör på dig någorlunda regelbundet (några promenader i veckan)
- Ät någotsånär nyttigt och undvik att vräka i dig med därpå följande större övervikt

... förmodligen plockar hem någonstans runt 85-90% av de hälso- och livslängdseffekter man själv kan styra över. Vill man sen anstränga sig för att nå de sista 10% - ja det är förstås upp till en själv.

Detta gäller som redan tidigare nämnts i huvudsak friska personer. För människor med kroniska sjukdomar av olika slag har det större betydelse hur enskilda faktorer som sockerintag hanteras.

En faktor i ekvationen är också psykiskt mående. Kontinuerlig stress och oro anses påverka hjärt- och kärlhälsa negativt exempelvis. Om man har en "fallenhet" för detta så kanske det är bättre att prioritera den biten än att lägga krutet på maten, då de positiva effekter man kanske uppnår av att följa någon vetenskaplig diet helt omintetgörs av den stress som ex.vis kan följa med ett stort kontrollbehov som dominerar vardagen.

micro1132009-09-10 16:00
Antal inlägg: 17542

Vulcan
Jag kan bara hålla med dig.

Tess 082009-09-10 16:01

Jag med!!

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:03
Antal inlägg: 5000

socker...enorm hysteri runt det!söndertjatat å sönderanalyserat....
Kan bara hålla med Vulcan....

Använt sunt förnuft

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:30
Antal inlägg: 1005

Jag tycker inte det är så negativt att man är lite rädd för socker. Man får nog i sig det ändå även om man går in för att inte få i sig något.
Det kan vara ganska svårt att undvika det eftersom det innebär att tacka nej till mat och fika man blir bjuden på.

De flesta människor förfaller med åren, till det yttre och även karaktärsmässigt. Självfallet är alla på Betapet smala som vidjor och har aldrig haft karies men tittar man omkring sig ser man en massa kulmagar och bruna munnar.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:35

Självfallet är alla på Betapet smala som vidjor och har aldrig haft karies men tittar man omkring sig ser man en massa kulmagar och bruna munnar
=P
jag är smal,men har fått i mig för mycket socker!
har dragit ner på det å känner mig mycket piggare,jag får i mig det jag ska ändå...
en del stirrar sig blind på att man är smal,ja då är man oxå sund!fel fel fel,så behöver de inte alls vara!
för mycket socker är inte bra för NGN,å de behöver inte alla ggr synas på utsidan,men de känns på insidan
dock har jag aldrig haft ett hål förrän nu,starka tänder å kör med räserfart med tanborsten i munnen!

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:36

Jag är smalare än du Myspruppen och jag har Karies! :)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:38

jaså är det så*S*

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:39

Jag behöver inga vetenskapliga bevis. Det räcker med att jag får spotta ut choklad eller godis för att det gör så ont i tänderna. Ibland skriker jag faktiskt av smärta. Inget födoämne som inte har tillsatt socker får mig att reagera på detta sätt.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:39

jag skulle aldrig kunna gå upp i vikt av massa socker,har alldeles för hög förbränning,å ja vill inte gå upp i vikt pga av skit! jag tränar bra å äter bra,så får man muskler å blir gla! haha

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:40

men fy=/

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:41

Nej det vet vi ju från tidigare trådar och samma med mig. Jag går snarare ned om jag äter för mycket socker. Jag får också en äcklig beläggning på tänderna av godis, kakor och choklad.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:42

jaaa!hatar å känna det på tänderna

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:42

Hihi.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-10 16:43

Enda man kan göra är att skölja ned med kaffe.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-09-10 16:45

du de har jag oxå dragit ner på,haha

kunde få ont i huvet av det å ibl må illa

men jag äääälskar kaffe!en kopp om dan får jag dra i mig iaf =P å de känner jag inget av!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-10 16:48
Antal inlägg: 2521

Åh, det kliar såå i fingrarna! Med hull och hår skulle jag vilja kasta mig in kontra en massa här, men det får bli när jag bättre hinner....snaaart.
( Vulcan, vänta du bara :))

Några småsaker dock....

Denna Charlotte Erlanson-Albertsson, som le-lou länkade till har skrivit följande:

"Socker håller oss i hungerfasen

Socker eller sött har i flera olika experiment
visats höja aptiten11. Vid ersättning av en
viss mängd stärkelse som socker får man
ett stimulerat födointag i annars identiska
dieter. Detta är visat både hos försöksdjur
och hos människa.

Att socker håller oss i hungerfasen leder
till ett okontrollerat intag, det vi nu börjar
skönja i västvärlden. Godisätandet och
läskedrycksdrickandet har fått omåttliga
proportioner. Man börjar till och med tala
om sockerberoende, ett beroende som liknar
nikotinberoende eller alkoholberoende.
Finns det då någon substans bakom ett
sådant påstående eller en sådan term?
Min åsikt är att det finns ett sockerberoende.
Jag baserar mina slutsatser på djurexperiment,
där man kunnat inducera ett
beroende, som ”liknar” det vi normalt
menar med beroende."
------------------------- -----------------------

Detdär kan man ju gå och tugga på ett tag tycker jag.

- Och mer intressant finns det att läsa på hennes hemsida. Ta er dit era latmaskar och sitt int här och vänta på service. :P

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-10 16:50
Antal inlägg: 2521

"socker...enorm hysteri runt det!söndertjatat å sönderanalyserat...."

Åmeh! Nu fattar jag inget - iiiigen.
Vaddå söndertjatat? Det ÄR ju DET som diskuteras här, eller hur?
Så låt diskussionen fortgå! :P

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?