Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-07 20:28 | |
![]() | Snoosy Poängen är att det spelar ingen roll om det ingår i religionen eller inte -- om det är vad kvinnan väljer att göra, så är det hennes fria val att göra det. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-12-07 20:29 | |
![]() | vuk, visst kan det ligga en del i det du säger men däremot så var det enligt en person som får anses trovärdig som sade att det i de flesta fallen är konvertier eller väldigt radikala som bär heltäckande slöja. I det fallet då det är konvertier så borde de inte vara påverkade att klä sig på ett visst sätt för att familjen kräver det. | |
| micro113 | 2009-12-07 20:30 | |
![]() | MiaHudik Att tvinga en kvinna att visa delar av sin kropp som hon inte vill visa -- är ett övergrepp. Att förbjuda någon att klä sig som den vill, att diktera hur någon skall klä sig, är förtryck. Att tillåta någon att klä sig som den vill är att följa lagen såsom den ser ut idag. | |
| MiaHudik - Ej medlem längre | 2009-12-07 20:34 | |
![]() | micro att män tvingar på kvinnorna sin religion ska inte drabba kvinnorna. Religion är och har alltid varit ett sätt för män att trycka ner kvinnor. Det har inte att göra med att dom inte vill visa sitt ansikte, det handlar om att dom inte får det pga religion | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-12-07 20:35 | |
![]() | Ang att det inte är "testat" att ha personal med heltäckt ansikte och kropp på förskolan så finns det redan nu; varje dag ser jag en förskolegrupp gå förbi med en personal med niqab och resten i slöja, men de visar sina ansikten. Där jag jobbar har vi hård konkurrens av de muslimska förskolorna då de t ex inte tar någon avgift utan det "betalas" på annat sätt (ibland genom outbildad personal, undermåliga lokaler och torftig miljö för barnen, vilket föräldrar som sedan kommit till oss vittnat om). Jag träffar varje dag massor av kvinnor i slöja, en del har valt det delvis själva, andra inte. Framförallt väljer inte tjejerna som redan i 2:an blir påtvingade slöja det. | |
| kandu | 2009-12-07 20:35 | |
![]() | någon som läst koranen här? | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:36 | |
![]() | micro113: "Poängen är att det spelar ingen roll om det ingår i religionen eller inte -- om det är vad kvinnan väljer att göra, så är det hennes fria val att göra det." Återigen - det är som att påstå att misshandlade kvinnor får skylla sig själva.... De stannar ju kvar och verkar godta och gilla det. Ser du parallellen? | |
| MiaHudik - Ej medlem längre | 2009-12-07 20:38 | |
![]() | Bra skrivet Liftactiv | |
| kandu | 2009-12-07 20:39 | |
![]() | när ni ser en kvinna med burka/slöja antar ni direkt att hon är förtryckt? | |
| Charleymar | 2009-12-07 20:46 | |
![]() | Kandu:"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner etc." De verser i Koranen, specifikt 24:31 och 33:59, som brukar användas som stöd för att kvinnor ska skyla specifika kroppsdelar nämner inga specifika kroppsdelar. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:47 | |
![]() | Grunden till att kvinnor bär burka/niqab (INTE SLÖJA!!) har jag redan skrivit om. Sen finns det säkert kvinnor som skulle kunna gå utan för att deras män är vänliga snubbar, men väljer att ha den på "pga".... Nästan ännu värre med andra ord! | |
| micro113 | 2009-12-07 20:51 | |
![]() | MiaHudik Du kan inte definiera vad de vill och inte vill -- de måste de få göra själva, annars förtrycker du dem. Den här tjejen har klart uttryckt att hon vill bära sin niqab under lektionerna och slutföra sin utbildning med den. Hon vet sin rätt att inte bära den i svenska samhället -- men framhärdar. Med vilken rätt skall vi leka förmyndare åt henne -- och på vilket sätt skulle ett sådant förmyndarskap vara mindre förtryckande än något annat, om det sker mot hennes vilja? Bara för att man känner sig god så har kan man inte påta sig rätten att frånta andra att föra sin egen talan. | |
| Minta | 2009-12-07 20:54 | |
![]() | Parallellen huvudduk, slöja och misshandlade kvinnor håller inte. Kan ni inte se att om kvinnorna med slöja inte vill "befrias" utan ser den som en del av sin klädsel på samma sätt som ni er? | |
| Minta | 2009-12-07 20:54 | |
![]() | "I efterordet skriver Edda Mange att "för en stor del av de slöjbärande kvinnorna i världen har slöjanvändningen primärt en identitetsmässig och religiös betydelse... Mycket sällan är moderna kvinnors slöjanvändning ett oreflekterat passivt efterlevande av traditioner". För Enise, 24 år, är slöjan inte bara en tygbit "utan den står för min kärlek till Gud". Ria, 31 år, ser också slöjan som mer är en tygbit: – Det syns att jag är muslim och det är jag stolt över. Det kommer konsekvenser med att vara representanter för islam. Hijab är som en påminnelse om att vi måste vara goda muslimer. En handling vi gör blir inte bara en handling gjord av vem som helst, utan av en muslim. Människor kommer att döma alla muslimer och islam om jag gör fel. Därför krävs det att vi uppför oss enligt religionen. Slöjor visar muslimska kvinnor ur ett annorlunda sken än medias typiska bild. Man får en bild av kvinnor som är stolta över sin slöja, istället för den typiskt kuvade kvinnan. Man får se kvinnor som utbildar sig och lever sina liv precis som vem som helst utan att slöjan är ett hinder." | |
| micro113 | 2009-12-07 20:55 | |
![]() | Liftactiv Jag har varit misshandlad - och det hade aldrig fungerat att få mig ur situationen genom att omyndighetsförklara mig och tvinga mig till saker mot min vilja -- det hade bara blivit ytterligare en kränkning och ett övergrepp att ta sig igenom. Hjälp ur situationen får man genom stöttning, att veta sina rättigheter och veta vilka möjligheter och vilken hjälp som finns att få -- inte genom fördömanden, och översitteri. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:55 | |
![]() | Ja, vi ska väl heller inte hjälpa varken narkomaner, misshandlade, de med psykproblem, är självmordsbenägna eller såna som hamnat i de kriminella banorna om de inte ber om hjälp. Annars förtrycker vi dem ju... | |
| Minta | 2009-12-07 20:56 | |
![]() | ""Man kan undra om den känslomässiga laddning som den muslimska slöjan ger upphov till i väst sammanhänger med den märkliga glömskan som under de senaste decennierna har fallit på den nära tvåtusenåriga kristna slöjtraditionen", skriver Edda Manga i efterordet till boken. Sanningen är faktiskt den att katolska kyrkan släppte på kravet att kvinnor skulle bära slöja under gudstjänst så sent som på 1960-talet. Detta innebär att slöjan inte är så främmande för den kristna världen som tänkas kan. Dock har kampen mot slöjan utkämpats länge, i Iran förbjöd Reza Shah slöjan 1936 då den ansågs vara ett tecken för brist på modernitet och bakåtsträvande. Även kolonialmakter som Frankrike, England och Sovjetunionen identifierade kvinnor som "gömdes" bakom slöjor och inomhus som ett hinder mot koloniernas "modernisering" och gjorde ansträngningar för att utrota seden." | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:56 | |
![]() | Och DÄR gick det upp ett Liljeholmens micro113! Hjälp dem ja! | |
| Minta | 2009-12-07 20:57 | |
![]() | Liftactiv, varför ska du hjälpa? Varför har vi i Sverige så ofta en föreställning om att vi är så bra, vi är normen, om bara alla gjorde som i Sverige. "I Sverige gör vi så här, vi har ett system..." | |
| magnusito | 2009-12-07 20:57 | |
![]() | ja det där fria valet blir alibi för all möjlig skit. Ni tycker väl att alla kvinnor i afganistan väljer at tinte synas, att inte gå i skola m.m. | |