Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 481

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-12-20 15:35
Antal inlägg: 17542

apbur
Jag är av åsikten att man aldrig kan kräva en ursäkt - en ursäkt som jag avkräver någon är ingenting värd, just för att den är villkorad.

Jag kan däremot göra en anmälan för att göra en markering och för att få upprättelse.

En ursäkt däremot måste alltid komma från den andre, och försoning är något man uppnår gemensamt, inte genom att den ena viker sig, utan genom förståelse för var den andre befinner sig och varför saker hände och varför konsekvenserna blev som de blev -- fortfarande med att båda tar ansvar för sitt eget handlande.
Det innebär att om jag överilar mig kan jag aldrig lägga över det ansvaret på den andre, oavsett hur provocerad jag kände mig, jag kan bara försöka få den andre att förstå varför det hände -- men ansvaret är ändå mitt.

apbur2009-12-20 16:28
Antal inlägg: 9699

micro, jag har aldrig sagt att man inte ska ta ansvar för sina handlingar, det är du som väljer att tolka det så.

Att få upprättelse genom att anmäla någon som gett en örfil när man har provocerat förstår jag inte alls. För mig är den upprättelsen onödig. Ungefär som när folk skriver här och ger sin version av en händelse och får med sig massa folk som tycker att det som personen i fråga var utsatt för var jättedumt.
Upprättelse i form av att lagen förbjuder våld?

Hur som helst svarar inte ditt inlägg alls på på vilket sätt man skulle utöva makt genom att vara oense om värderingar.
Enligt ditt sätt att se det kan den som blir slagen också utöva makt genom att försöka styra situationen dit denne vill.
Nu valde du att haka upp dig på det som inte var riktat som en fråga till dig och i sammanhanget var väldigt oviktigt, nämligen att man inte kan begära att någon ska be om ursäkt.
Du missuppfattar mig medvetet eller omedvetet för att slippa svara på frågan.
Jag vet inte om du är oförmögen att svara på frågor eller helt enkelt inte ser frågan i en frågeställning.
Hur som helst så försvårar det en diskussion eftersom jag ideligen måste påpeka att du inte besvarar mitt inlägg.
Det går helt enkelt inte att få ut något av en diskussion med dig.
Jag har förstått det vid det här laget.

micro1132009-12-20 16:47

apbur
Det du inte vill förstå är att även om en smäll kan vara befogad, så i och med att man går över gränsen och delar ut smällen så gör man sig själv till förövare - -- därmed lägger man avgörandet för vad som skall hända i händerna på den som är slagen.

Du håller fast vid din rätt att slå, och att den andra skall förstå varför du slår.

Frågan är varför ber du ens om ursäkt när du tycker har rätt att slå?

Om du anser smällen befogad, och du har rätten på din sida, vad är det då du ber om ursäkt för?

apbur2009-12-20 17:06

micro, jag har aldrig påstått att man har rätt att slå folk.
Bara för att jag kan se att smällen var befogad innebär inte det agerandet var helt rätt. Den som provocerar gör fel, den som slår gör fel. Åhnej, båda har gjort fel. Jag anser att den som anmäler en sådan händelse också gör fel om det handlar om en liten örfil och en konflikt och när det finns en relation i botten.
Jag har inte förbjudit någonting, jag säger bara att en person som anmäler en vän för en örfil är en gris.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-20 17:37
Antal inlägg: 4590

apbur - bör jag bli provocerad över att du inte svarat på mitt inlägg 14:12?

vad är uppsåtet?

micro1132009-12-20 17:43

apbur
Handlar det om nära relationer skall det nog mycket till innan man gör en anmälan -- oavsett vilka principer man lever efter i botten.
Det hindrar inte att man väljer att leva efter vissa principer och själv axlar, och lär sina närmaste att axla, sitt ansvar utifrån de principerna.

apbur2009-12-20 17:50

"- jag är mer intresserad av hur du hade betett dig i förhållande till lagen. hade du begått fler brott om du inte blev straffad för det?"

Nej, jag hade inte begått några brott men det har ju min min inre moral att göra och inte huruvida det är effektfullt att styra folk till att inte begå brott genom att ha orimligt höga straff.

"det som irriterar dig i detta fall är att vissa säger att det _aldrig_ kan vara bra att slå någon eller att acceptera våld? tvärsäkerheten provocerar dig?

jag tar avstånd från våld, men kan föreställa mig situationer där det kan vara befogat. jag tror inte att det löser kärnproblemet i någon situation, men att det i sällsynta fall _kan_ vara bra för att skapa luft omkring en situation."

Ja, det är väl inte hela sanningen men en del av sanningen.
Jag tycker det är väldigt inhumant att säga att det är moraliskt fel att bruka våld, vilken situation det än handlar om.
Det är ungefär som att säga att det alltid är moraliskt fel att köra för fort trots att man har en sjuk person i bilen som snabbt måste in till sjukhus.
Principfasta människor är oresonliga och får skylla sig själva om de dumförklaras av sin omgivning.

micro1132009-12-20 17:53

apbur
Annars är det faktiskt vanligare att den som accepterar en smäll dumförklaras, än att den som inte gör det dumförklaras.

apbur2009-12-20 18:02

micro, att ta ansvar för sitt agerande är inte samma sak som att tycka att man gjorde moraliskt fel.

Om jag ger en nötallergiker, givetvis inte känd allergi för mig, en choklad och denne får andnöd så kan jag ta ansvar för mitt agerande genom att hjälpa personen till sjukhus och se till att alltid ställs tillrätta igen, trots att jag faktiskt inte anser mig ha gjort fel.

Konsekvenser kan komma ur allt agerande, inte bara de felaktiga.

micro1132009-12-20 18:35

apbur
Det är vi överens om. Men samtidigt kan jag anse att vissa handlingar är moraliskt fel i grunden, även när jag tycker de är befogade -- så är min hållning till våld.
Även om jag se att en person tiggt om stryk -- killen som min son till slut klappade till -- så anser jag att min son handlade moraliskt fel, därför att man fredar sig inte från provokation med våld, det finns andra vägar.
Två fel gör inte ett rätt -- och min sons ansvar gentemot sig själv var att agera rätt och välja en annan väg.

Jag kan alltså förstå varför det hände - men jag kan inte säga att det var okej.

apbur2009-12-20 18:49

Då är du nog inte så rabiat som du gett sken av.

Jag kan ta emot en örfil, förstå varför det hände, tycka att det var lite överdrivet men sedan släta över det hela som den lilla förseelse det var.

Syntax-Fe2009-12-20 21:13
Antal inlägg: 319

Är det inte dags att börja örfila upp pensionärer som tränger sig före i köer, kör över ens tår med sina rullatorer, prejar en med permobiler från trottoaren, tappar alla pengar i snabbköpskassan och har mage att se FÖRNÄRMADE ut???

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-12-20 21:17
Antal inlägg: 1821

Så länge PRO inte är har blivit för åldersdiskriminering, så är tror jag det är precis den logiken de själva vill framföra, Syntax! ;)

Syntax-Fe2009-12-20 21:24
Antal inlägg: 319

hmmm...nu hänger jag inte med...

sophistry - Ej medlem längre2009-12-30 17:44
Antal inlägg: 277

Expressen: "13-åringen hade upprepade gånger cyklat runt på minigolfbanorna och uteserveringen i Folkets park i Värnamo"

Den örfilande farbrodern har nu fått sitt dom.

Killen borde nu åtalas för det som han gjorde. Man får inte cykla på minigolfbanorna. Det var störande av allmän ordning och kunde dessutom ha skadat banorna. Säkerligen blev banorna skadade.

Dagens ungdomar förstår sig inte riktigt på det här med "eget och andras". De måste läras till att respektera andras egendom.

Vem som helst kan åtala killen för det?

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-30 17:46
Antal inlägg: 4590

kan man åtala en trettonåring?

sophistry - Ej medlem längre2009-12-30 18:02

Föräldrar kan väl ställas inför ansvar och göras till ersättningsskyldiga.

Risotto - Ej medlem längre2009-12-30 18:33
Antal inlägg: 3069

Kastade de gubben utför ättestupan?

sophistry - Ej medlem längre2009-12-30 18:35

Risotto,

Ättestupan tar vi till bruk när du har blivit gammal.

Risotto - Ej medlem längre2009-12-30 18:37
Antal inlägg: 3069

Då är du död med tanke på att du redan är 109 år gammal enligt dina personuppgifter på beta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?