Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 178 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre | 2010-06-09 19:10 | |
![]() | Måns_E "Vem har sagt att de hatar israeler/judar?" Med tanke på deras totala enögdhet, ständiga utfall mot judar/israeler och ointresse för hållbara lösningar på problemet, är det inte särskilt svårt att dra den slutsatsen. Det är sant att jag i detta läge inte har särskilt höga tankar om palestinierna eller arabvärlden i sin helhet - på väldigt goda grunder - men till skillnad mot Israelhatarna har jag ändå ett intresse av att hitta en win-win-lösning - mest för att jag bryr mig om israelerna, men också för att det är det enda vettiga alternativet. Och win-win alternativ finns. Israelhatarna är bara intresserade av att Israel förlorar. Något intresse i positivt hänseende har dem inte, även om de för syns skull pladdrar om att de bryr sig om palestinierna. Bara en idiot kan tror på det. | |
| Måns_E | 2010-06-09 19:25 | |
![]() | Ja Bulls Eye, nu tänker inte alla riktigt som du (jag tycker ju att du tänker enögt men inte börjar jag påstå att du hatar folk för det) Jag är inte intresserad av att Israel "förlorar", däremot så tycker jag att ett rimligt krav som man kan ställa på Israel är att de följer de konventioner som alla andra länder måste följa. Detta gör inte Israel. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-06-09 19:40 | |
![]() | www.dn.se/kultur-noj...-1 .1119234 | |
| Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre | 2010-06-09 19:42 | |
![]() | "Jag är inte intresserad av att Israel "förlorar", däremot så tycker jag att ett rimligt krav som man kan ställa på Israel är att de följer de konventioner som alla andra länder måste följa. Detta gör inte Israel." Det där är rent bullshit. Du vet mycket väl att Israel särbehandlas negativt av bland annat FN och att Israelhatarna alltid hittar ett sätt att misstolka olika lagar, bestämmelser och "rätter" så att Israel framställs i dålig dager. Folkrätten misstolkas alltid till Israels nackdel, och till fördel de "oskyldiga" palestinierna. Påstår du att detta sker utifrån en vetenskaplig godtagbar analys? Du är inte intresserad av att Israel förlorar, men bidrar gärna till att så blir fallet, inte sant? Och du skiter också i att palestinierna inte vinner någonting på det? Som sagt: det skulle ge mer att prata med skalbaggar. Onyanserade Israelhatare är verkligen helt ointressanta. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-06-09 19:42 | |
![]() | incubation........ jag undrar vad som får dig att tro att palestinierna är kompetenta nog att rodda ihop en stabil stat / ett fungerande land på egen hand om det inte vore för israel? och att de inte tänker "dummare" än andra pga sin kultur och religion? hade de inte haft en syndabock i israel så hade de haft det i och emellan flera andra islamistiska falanger som inbördes strider om vem som har den rättmätiga makten, hur man än vänder på det så lägger de sin energi och sina få resurser på att strida, käbbla och älta saker med motståndare de själva utsett till motståndare istället för att bygga upp sitt land. detta visar historien, gammal som modern historia, nutid och hur deras framtidssatsningar ser ut. de har haft flera hundra år på sig innan israel dök upp att utvecklas och nu är det helt plötsligt israels fel att de misslyckats??!! jämför med sverige, danmark, england, tyskland och typ 60 till och ställ dig frågan igen, vad grundar du ditt påstående på att tex palestinier är kapabla, motiverade att genomföra samma utveckling och att deras kultur och deras tro inte sätter käppar i hjulen för dem själva på? förlorar israel fäste så påverkar det världsekonomin, börsen och demilitariserande inom EU, det påverkar världsbilden, tar krigs och krigsriskzoner närmare länder som har fred, det påverkar ett pågående kärn och biovapennedrustningsprogr am, det påverkar pågående miljöframtidsprojekt. och detta får konsekvenser för oss alla. balansen i världen fungerar så och den är skör på sina ställen. att låta den rubbas för att vissa tycker synd om illdådare, religionskrigsivrare och outvecklade regioner som råkade hamna i underläge efter att tidigare ha varit de "stygga" är korkat och naivt. att skapa en "stötta israel"gala på TV4 och visa vårt stöd vore det enda rätta. de står relativt ensamma i sin kamp med ett fåtal väldigt tysta och mäktiga sponsorer bakom sig och för ett envist krig i ställningstagande. och att de gör det tryggar och säkrar mer än du tror i din egen vardag, varför motarbetar du det med ditt kortsiktiga tankesätt? | |
| Minta | 2010-06-09 19:43 | |
![]() | Intressant. | |
| Måns_E | 2010-06-09 20:00 | |
![]() | Bulls_Eye, nej däremot så vet jag att USA brukar lägga in sitt veto så fort något blir lite för jobbigt för Israel. Så att de särbehandlas i FN, Ja, men knappast negativt. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-06-09 20:03 | |
![]() | ja minta, jag håller med. många ser till enskilda människoöden och fattar sina beslut kring ställningstagande på vad som för stunden ryckt ur sitt perspektiv är medmänskligt rätt. ofta får detta bakslag och konsekvenser som slår tillbaka mångdubbelt. se bara på hur usa byggde upp irak för 20-30 år sedan och sedan gick i krig mot dem, se bara hur sovjet utbildade islamistisk milis som sedan blev terrorister och vände sig mot ryssland, se bara på hur cia hjälpte iran med contrashärvan och hur iran idag är ett ledande anti usa land.... listan kan göras lång och som tur är har vi envisa starka nationer som israel som inte tar skit från någon vad omvärldens fredsaktivister än säger. jag ger mig fan på att om 20 år erkänner vi att israel hade rätt hela tiden. | |
| teamgrens | 2010-06-09 20:11 | |
![]() | krill_master: Jag kan bara applådera.. Mycket bra... Jag gillar egentligen ingen av dem, men måste jag välja sida så är det Israel jag stöttar. Den där galan hade varit intressant.=) | |
| magnusito | 2010-06-09 20:14 | |
![]() | Idag står det i dn att A ship to Gaza tagit emot pengar av känd judehatare samt att bilder där turkiska aktivister knivskär en israelisk soldat klippts bort från en större bild. Jojo är det en komplott månne... | |
| micro113 | 2010-06-09 20:15 | |
![]() | Krill_master Du skrev jämför med sverige, danmark, england, tyskland och typ 60 till och ställ dig frågan igen, vad grundar du ditt påstående på att tex palestinier är kapabla, motiverade att genomföra samma utveckling och att deras kultur och deras tro inte sätter käppar i hjulen för dem själva på? Vad får dig att tro att vi eller några andra har rätt att ställa krav på hur de skall utvecklas? Har inte du hört talas om nationellt självbestämmande? Menar du på fullt allvar att det är öppet för omvärlden att ockupera varje stat som inte utvecklas i den ordning och den takt som rikare grannländer anser gynnar deras ekonomi bäst? I så fall bör vi ju genast ge ifrån oss vårt självbestämmande och underkasta oss Norge, eller hur? Om 20 år är förhoppningsvis Israel kuvat och har återgått till den position landet ska ha i regionen och det finns ett fritt Palestina med möjlighet att utveckla sig. | |
| micro113 | 2010-06-09 20:22 | |
![]() | magnusito Att de tar emot pengar av judehatare - jaha, skulle det vara någon braskande nyhet att komma med eller. Dör det några Israeler av det? Kommer pengarna explodera på banken eller? Det är väl ganska självklart att de som skänker pengar i olika grader tagit ställning mot Israels blockad av Gaza, och därmed mot Israel i den frågan. Bilden beskars av Reuters, inte av den Turkiska tidningen som lade ut bilderna i oredigerat skick. Reuters är inte muslimskt. Dessutom har ingen förnekat att man försvarade sig ombord, man har vidgått att tre Israeliska soldaters skadades. TRE -- jämför det med nio avrättade och 48 skadade på andra sidan. Vittnesmål talar också om att Israelerna besköt båten FÖRE bordning. Jag undrar också varför Israelerna förstör resten av bildmaterialet men av en SLUMP låter just dessa bilder raderas på ett sådant sätt att de går att återskapa. Propaganda när det är om bäst, eller? | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-06-09 20:32 | |
![]() | micro113: Det är inget man kan rycka på axlarna åt att "ship to Gaza" tagit emot pengar från en person/personer med ett uttalat hat mot judar. Det sänker trovärdigheten för hela projektet. | |
| magnusito | 2010-06-09 20:33 | |
![]() | Ja det borde du kunna erkänna Micro. Du behöver inte vara ensidigt kritisk åt ena hållet. Måla inte in dig i ett hörn. | |
| -Nephelia- | 2010-06-09 20:46 | |
![]() | magnusito........: och hur är du säker på att det är sant? För att det står så i DN? | |
| stefanpbb | 2010-06-09 20:49 | |
![]() | DN är väl en av de mest antiIsraeliska tidningarna i Sverige | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-06-09 20:52 | |
![]() | Man kan givetvis vara källkritisk, men i så fall kan man ifrågasätta väldigt mycket fler saker angående denna händelse. Är nog ingen här som kan hävda att något är sant med 100%, alla har tagit in information från medierna. Det gäller oavsett ståndpunkt i frågan. | |
| Måns_E | 2010-06-09 20:53 | |
![]() | Ja DN måste ju verkligen vara antiisraeliska, jag menar både familjen Bonnier och Oberoende Liberal pekar ju på det. Eller kanske inte. | |
| -Nephelia- | 2010-06-09 20:55 | |
![]() | öh af81 nu går det inte att vara källkritisk, annars har det gått bra i den här tråden, allra helst när man varit för palestinierna. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-06-09 20:58 | |
![]() | Varför går det inte att vara källkritisk? Här är länken han syftar på: www.dn.se/kultur-noj...-1 .1119234 | |