Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 091 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-23 18:55 | |
![]() | Jag får ibland dricks av mina Traderakunder (alltid män som ger extra) och jag känner mig som en hora då... Ge stackarna en skälig lön istället. Har givit dricks i mina dar men tycker det känns både trevligt och otroligt töntigt för en modern människa, speciellt om man känner t ex bartendern. Här har du några kronor lille vän. | |
| onobond | 2010-07-23 20:28 | |
![]() | Nu kommer vi till riktigt väsentliga saker. För oss som har lämnat medeltidens slänga-allmosor-till-de-f attiga-tjänarna-stadiet, kan jag ge ett exempel på annan uppskattning; En kille som står i receptionen på ett hotell jag ganska ofta bor på, tog emot min rumsreservation per telefon från bilen. Just den veckan hade man ändrat tid för sista beställn ing från köket till en timme tidigare än förut, jag kmom 20 min därefter. Han hade på eget bevåg beställt en supermacka (största jag sett) till mig, bett baren om ett glas passande vin. Frågade nattportieren vad hans företrädare hade för intresse, köpte en bok som tack, för denna och liknande insatser, 1000 kr i dricks hade varit bara vulgo, boken uppskattades som en varm gest av någon som brytt sig tillräckligt för att fråga | |
| bajen2007 | 2010-07-23 20:31 | |
![]() | alltid minst 10 % | |
| Leopardhonan | 2010-07-23 20:37 | |
![]() | Dricks till som som med god service har förtjänat det, annars får dom inte ett skit extra. | |
| le-lou | 2010-07-23 20:41 | |
![]() | dricks är ju precis det - personligt. Från en nöjd kund. Inget annat, varken mer eller mindre. Har egentligen inte ett skit med att göra vad den personen har i lön eller inte. Det är inte chefen som höjer en duktig servitris lön för en kväll, det är hennes nöjda kunder som gör. Och varför inte? Att tillägga så tycker jag att den som säger att servitriser och cafèbiträden har en "normal" lön borde skämmas. Det är ett hårt arbete för väldigt lite pengar. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-07-23 20:48 | |
![]() | Chefen får väl hitta på något sätt att ta mer betalt för maten. Lämna kvar jord på morötterna och kalla den ekologisk. LCHF-bar kanske? Jag betalar hellre mer för maten ute än att kasta småslantar på den som passar upp. | |
| Ladybug1 | 2010-07-23 20:50 | |
![]() | Nej, som regel. Vid extraordinära insatser, över förväntade: Ja, ingen procentsats för det. OBS som många sagt redan: Serveringsavgiften = det som höjde lönen för servisen är numera inkluderat i priset! | |
| Strawberry83 | 2010-07-23 20:54 | |
![]() | Jaws, på restaurangen som min sambo jobbar på tjänar de i köket 10-15kr mer i timmen än servitörerna.. Just för att de "ska" få dricks... Och som det har sagts tidigare, om man nu har sparat i ett helt år för att kunna gå ut... ok då, men om du käkar för 500 så är inte 20-50kr så himla mycket eller? på en nota på 200 spänn kan man ju tänka sig lägga 10-20kr...? De har sjukt låg lön tycker jag för slitet, jag har själv varit där... och jag hatade det, hade så ont i mina ben och trött efter ett arbetspass att jag bara ville lägga mig och dö, och det var INTE mitt val att jobba där, men after 300 arbetsansökningar och mer än ett års arbetslöshet, var det det enda jobb jag fick... | |
| Nypa - Ej medlem längre | 2010-07-23 21:01 | |
![]() | Ingen orsak nu mera.... | |
| lansett | 2010-07-23 21:02 | |
![]() | Som regel nej. Men om det varit riktigt bra mat/bra service så blir svaret ja. | |
| lycopersicon | 2010-07-23 22:48 | |
![]() | I julas när vi hade julfest med mitt jobb hamnade notan på strax under 40.000,-. Min chef som är en mycket generös person var säker på att han gav rejält med dricks när han skrev på notan (han betalde med VISA) men på måndagen när han i nykter tillstånd tittade efter hade han lyckats lämna 17 kronor i dricks. Pinsamt! | |
| Fibbels Fru | 2010-07-23 23:10 | |
![]() | Om jag är på gott humör!! | |
| wildcard | 2010-07-23 23:32 | |
![]() | Liftactiv 2010-07-21 19:48 Antal inlägg: 627 af81: "2. Man utför ingen olaglig handlingen med svarta pengar genom att ge dricks." Som sagt, det är mottagarens ansvar att skatta för. Men, handen på hjärtat. Tror du många gör det? Skriver upp och skattar på 38:- på mån, 77:- på onsdag, 412:- på fredan. osv. Är det okej då just för att det är en servitör/servitris? Du _behöver_ inte ge dricks. Man kan skatta på den eventuella dricks du vill ge, OM det nu är de svarta pengarna du oroar dig för. Betala med kreditkort så går det. Hur svårt är det att förstå? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-24 17:21 | |
![]() | hahaha:) tråden är mkt rolig. för att samanfatta kan man kanske säga att om man inte dricksar så är man en snål och ouppfostrad jävel:) fö skriver yamaha spot on! | |
| chuchford | 2010-07-24 18:04 | |
![]() | Från det jag läst i den här tråden börjar jag tycka att det låter omodernt att ge dricks. Inte ska man väl behöva ge dricks(=betala) för att vara en god gäst på en resturang? Är det mängden dricks som skall avgöra om man har "stil" eller "klass" och inte hur man faktiskt beter sig? Hur mycket dricksar man isf för att kompensera ett nyp i servitören/servitrisens häck? Till vardags kör jag lastbil och jag hade nog blivit förnärmad om en privatperson som jag lämnat gods hos skulle dra upp plånboken för att ge mig dricks. Däremot blev jag jätteglad en gång då en kund gav mig en chokladkaka. Att mäta uppskattning eller tacksamhet i pengar kan bli så fel. Tänk själv om man gjort allt och det lilla extra för att förgylla någons middag och så får man 5 kr. Fem kronor kanske är mycket pengar för den som dricksar men lite för mottagaren. Bättre vore om man istället fick en ordentlig lön för det arbete man utfört även om uppskattningen uteblir. I Sverige ger jag aldrig dricks mer än att jag rundar uppåt till något smidigt, utomlands brukar jag göra som seden bjuder. | |
| Gautama | 2010-07-24 18:10 | |
![]() | Man kan sammanfatta tråden såhär annars. Fattar man inte att man kan låta bli att betala dricks av andra anledningar än att man skulle vara snål så är man nog en trög jävel:-) | |
| -h-a-m-p-u-s | 2010-07-24 18:42 | |
![]() | Betalar inte när jag är på resturang | |
| woody1 | 2010-07-24 18:43 | |
![]() | Jag ger dricks, men inte så mycket. | |
| MrLitzkie | 2010-07-24 19:06 | |
![]() | Jag betalar alltid ca 10%. Jag har råd att göra det. Det är ungdomar som jobbar där. Enkel matematik. | |
| Hebbelelle | 2010-07-24 19:50 | |
![]() | Det är fasiken så mycket bättre att rösta på partier som faktiskt jobbar för seriös välfärd än att ge 10% dricks till enstaka lågavlönade yrken (men inte till tex undersköterskor och förskollärare) och sedan rösta på de galna borgarna. Men visst, folk som tjänar över 20000 i månaden borde lägga mer pengar antingen via skatt eller via att dricksa, bättre då via skatt, så får man ut mer för pengarna. | |