Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 18 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-17 00:24 | |
![]() | le-lou 2010-10-17 00:11 "det man själv upplever är ingen bluff. men det är ju inte samma som att det är något övernaturligt" Första meningen håller jag med om helt. Och hur man sen tolkar sina egna upplevelser, det är också fritt fram för var och en att göra dom tolkningar man vill. Leopardhonan. Många bra tankar där. | |
| Leopardhonan | 2010-10-17 00:38 | |
![]() | och en uppfräscning ang Terry å min kompis seans. Terry känner att han får kontakt med Linda. Att hon är mottaglig som det så fint heter. Han vet inte vad hon heter, han frågar inga som helst frågor utan riktar sig bara till linda och säger att nån vill prata med henne... Så Linda titar på honom och undrar vad? -Din morfar säger åt dig att du ska laga fönstret på vinden! Linda blev ju helt paff, och jag lovar, jag också.. Men Linda förstod direkt varför morfar kontaktade just henne.... För Linda är mottaglig för det "övernaturliga" eller vad vi nu skall kalla det, och det händer skumma grejjor hemma där hon bor också.. Och... summan av kardemumman- den ni.-- när hon kommer hem efter seansen så fungerar fönstret på vinden att öppna och låsa precis som förut... och har fungerat sen dess,,, Så nu ler lilla Lindas morfars själ eller vad det nu är när han tittar ner och hon kan låsa fönstret igen ;-) Näe bara undrar hur man skulle kunna förklara en sån här grej om det inte vore så att Terry har mediala förmågor.. VEM skulle veta vem Linda är, att hon haft problem med just det fönstret osv.. Det här känns väldigt trovärdigt iaf eftersom han inte frågade nånting i innan utan bara kom fram mot linda direkt, säger att han har nån som vill ta kontakt med henne och sen säger det där från morfar Gött i natti Ska kolla upp Terran då imorgon och se om jag kommer fortsätta avguda honom eller om jag ska dumpa honom.. ;-) | |
| le-lou | 2010-10-17 01:22 | |
![]() | Leopardhonan - tvivlar på att du läst mina länkar. För i så fall hade du läst energi är. Alltså det är inget mumbojumbo, jag undrade förrut och jag undrar nu : VAD är det för energi du och Lisa Long menar? Vad är det för energi vi människan kan se ? Du hade också om du hade läst, tagit reda på vad cold readings är. Det är så Terry får veta det du skriver här. Som exempel. "varför han går fram till just Linda och säger att han känner en man som finns ibland dom som vill säga något till henne" Du vill ha en förklaring, själv utför jag inte cold readings, men man kan ju tänka sig nåt i den här stilen istället för att dra slutsatsen att det var en död människa som kontaktade Terry Evans... För det första: VEM har inte någon bekant som dött? En gissning skulle väl vara att Terry sen kollar din kompis ålder - och drar slutsatsen att hennes morföräldrar med stor sannolikhet inte finns kvar i livet. Din kompis gav honom massa information bara genom att vara där, ansiktsuttryck, kroppspråk, hur hon svarade honom.. Jag tycker inte det är speciellt anmärkningsvärt. Tvärtom - Terry Evans är känd som att vara duktig (för er som medium, för skeptikerna på just cold readings), men han är en skicklig bluff. Det är inte lätt när man själv varit med om saker, att helt plötsligt se det som "inbillat" eller inte på riktigt. För det var ju på riktigt, för en själv. Det är det jag har nåt emot, alla får tro precis vad man vill men jag tycker det är ledsamt att ni betalar pengar för att bli bluffade. | |
| le-lou | 2010-10-17 01:25 | |
![]() | det är alltså INGET jag har nåt emot ska det stå. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 01:40 | |
![]() | Le-Lou - oss i mellan. Jag är tacksam för dina försök att förklara - men vi är redan på sidan 16, det haglar in logiska och begripliga förklaringar för att det inte finns några bevis för någon andra sida. Det är bara att lägga ner - du kommer omöjligen nå fram till den andra sidan i tråden. Jag är helt säker på att 100% av upplevelserna av en "andra" sidan går att förklara med vanlig skolpsykologi i kombination med rimliga omständigheter. Om någon tror på "andra" sidor och är beredd att slänga sina pengar i fickan på en charlatan så är det fritt fram för mig. Placebo fungerar på sätt och vis, likaså "fungerar" antagligen tro på ande världen för de som tror tillräckligt mycket. Jag vill gärna höra fler av Leopardhonans extravaganta händelser: vad har du varit med om för spännande övernaturligheter egentligen. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 01:41 | |
![]() | *ande-världen" | |
| dracena | 2010-10-17 06:04 | |
![]() | Så leopardhonan, det är en massa saker angående kritiskt tänkande du inte vet. Det är de som säger att något finns som bevisbördan vilar på. Om jag säger att den finns en silverfärgad alien i min källare så är det upp till mig att bevisa det, det är inte du som måste bevisa att han INTE finns. Och ju mer extra-ordinärt ett påstående är desto mer extra-ordinära bevis måste läggas fram. Det är alltså ni som gör påståendet som måste upp till bevis. Men när vi skeptiker inte godtar era "bevis" så säger ni "men vi skiter i bevis" och "ni kan inte bevisa att de inte finns" (o jävlar vad barnsligt, stod du på skolgården när du var liten oxå o sa "du kan inte bevisa att jag inte har ett troll hemma") och "vi vet att vi bara tror och skiter i om inte ni tror på oss". Den lägsta formen av bevis är personliga upplevelser för de är inte reproducerbara. Jag TROR inte för fem öre på att Terry gick fram till henne utan att först ha gjort en coldreading och sagt "din morfar säger att du har problem med att stänga fönstret på vinden". Det finns en massa förklaringar; du eller hon ljuger helt eller delvis om hur det gick till. Hon vill att det ska stämma så mycket att hon minns fel (jo hjärnan kan ställa till det så jävligt). Dessutom är hans påstående så fantastiskt banalt, hur mycket vikt du än vill lägga på det. Det har redan sagts men; hur många har problem med att stänga fönster någon gång i sitt liv? Har du tänkt på vad kvalificerade gissningar är? Att han gissar på något; när det råkar stämma så kommer alla ihåg det, om det inte stämmer så säger han "check it" vilket får åskådarna att, genom sin tro på att han är äkta vara, tror att han faktiskt pratar med ett spöke. (Googla confirmation bias.) Om han hade sagt "din döde morfar är här, hans födelsedag är xxx, du heter xxx och är född xxx" o.s.v. genom hela hennes familj, och allt det stämde hade jag varit lika skeptisk för jag vet hur många s.k. medium använder sig av hotreading: det tar reda på och memorerar detaljer från sina offers familjer. Av alla de jag hittills har kollat upp är just dem de äckligaste. Att för det första utnyttja andra människors sorg på det sättet, att ovanpå det kränka någons privatliv. Dessa människor är ruttna: de har ingen integritet överhuvudtaget. Snikiga dammsugarförsäljare säljer åtminstone någonting påtagligt + ångervecka. Däremot säger jag inte att jag VET att det inte var så det gick till. Poängen är att jag har aldrig undersökt ett medium eller en spiritist utan att ha kunnat förklara deras "förmågor" med fullständigt logiska och naturliga förklaringar.Så chansen att han är "äkta vara" är mikroskopisk. Och om något konstigt händer som jag inte direkt kan förklara så försöker jag mitt bästa för att hitta en orsak.Om jag inte hittar en så säger jag att jag inte vet. Det borde fler göra, istället för att köpa den första övernaturliga förklaringen de känner till eller stöter på. Det finns nämligen nyanser i kunskap, det finns saker jag vet till 99.9999%, tex att religion är mestadels lögn och förbannad dikt , det finns saker jag vet till 87.5 %, tex. att arbetslösheten på Irland kommer att fortsätta stiga dn närmaste månaden. Vill tillägga att de här siffrorna är för illustrations skull, inget annat. Sen finns det saker jag inte vet ett skit och det finns tillfällen när jag haft fel. Det är jävligt viktigt att kunna erkänna när man har fel. Så får jag bevis för att någon gud existerar så kommer jag att erkänna att jag hade fel. Men det finns många som tycker att det är såååå pinsamt att ens säga "jag vet inte" och "jag hade fel" och "jag är inte säker på det här". Tragiskt. | |
| dracena | 2010-10-17 06:14 | |
![]() | _I_ skrev: Le-Lou - oss i mellan. Jag är tacksam för dina försök att förklara - men vi är redan på sidan 16, det haglar in logiska och begripliga förklaringar för att det inte finns några bevis för någon andra sida. Det är bara att lägga ner - du kommer omöjligen nå fram till den andra sidan i tråden. ------------------------ Vill bara säga apropå, för min del, jag skriver inte enbart för de troende som skriver här i tråden, jag skriver också för de som läser här utan att skriva ngt och framförallt för de som "sitter på kanten", d.v.s. de som är osäkra angående ämnet. Jag vill dela med mig av information till dem så att de inte bara får en sida av argumentet. "Bad ideas exist to be destroyed" Calilasseia "Because the mind is a blank slate at birth. It is impossible to have a conception of a really fuckwitted idea until you've actually grown some stupidity." hackenslash Se ovan citat som en inbjudan att hoppa över till rationalskepticism.org för att diskutera mera. | |
| mishizaki | 2010-10-17 09:43 | |
![]() | Leopardhonan: "Vad tar andra människor för illa upp av det? Har man inte rätt att tro på vad man vill?" Du har rätt att tro på vad du vill, men du har även ett ansvar om du är vuxen. Det finns människor som springer iväg och spenderar pengar på något du rekommenderar. Det finns barn som skräms till trauman och stannar upp i utvecklingen av alla troll, ågubbar, spöken som vuxna använder för att hålla ungar i schack. Det finns de som inte går till vanliga läkare för att de tror mer på mirakelkurer (se Jehovas vittnestråden t ex ). Det finns de som vägrar ta till sig rön om ny forskning som ger en ökad förståelse för hur man ska leva. Det finns de som tror att människor som kritiserar religion och vidskepelse är besatta av onda demoner. m.m.m.m. Att tala för övernaturliga krafter medför ett ansvar. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 09:57 | |
![]() | *** jag skriver inte enbart för de troende som skriver här i tråden, jag skriver också för de som läser här utan att skriva ngt och framförallt för de som "sitter på kanten" *** Dracena du har en behjärtansvärd ambition, men den ger också en känsla av att du har gjort dig till en godhjärtad riddare på uppfostringsuppdrag i Betapetforumet. Om man är lite elak så luktar det faktiskt lite hybris om ditt inlägg. Mishizaki följer upp på samma tema och kräver ansvar för att sprida uppenbara dumheter. Jag skulle inte gå så långt att påstå att det egentligen är skadligt, i praktiken så har det nästan ingen betydelse om man tror på vättar, gång på vatten eller världsomspännande konspirationsteorier. Man kan kanske riskera att göra av med lite pengar, kanske blir man lite mer mörkrädd och möjligtvis börjar man undvika att kliva på A-brunnar. Men mer än så är det knappast. Har man anlag för att utveckla en paranoid schizofreni så har det knappast någon betydelse somatisk vad man har läst i en sån här forumtråd. Däremot är det kul att läsa allsköns dravel. Så jag uppmanar återigen alla vidskepliga i tråden att skriva fler inlägg, för mig har det ett högt underhållningsvärde. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:13 | |
![]() | Jeg kenner vad jeg kenner, vem er det som er Psyhic Medium. Karsten har du kontakt? www.youtube.com/watc...8A 4ifeeFbc | |
| Defrob | 2010-10-17 10:14 | |
![]() | Men bevisbbördan ligger onekligen på dom som kommer med fantastiska historier om övernaturliga ting eller aliens som är här och tittar på oss i alla möjliga former... | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:20 | |
![]() | Det är tyvärr ingen rättegång och det är inget brott att tro på tomtar och troll. Så man behöver tyvärr inte bevisa något. Men tänk om vi levde i en totalitär ateistisk polisstat. :) | |
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:27 | |
![]() | Hoppsan! Jag skulle kunna klistra hit en hel del av liknande inlägg gjorda av dig __1__ som den här nedan; __1__ 2010-10-17 09:57 "Däremot är det kul att läsa allsköns dravel. Så jag uppmanar återigen alla vidskepliga i tråden att skriva fler inlägg, för mig har det ett högt underhållningsvärde." Min fråga till dig är; reflekterar du överhuvudtaget alls över hur du uttrycker dig här i forum? Och hur mår du egentligen? | |
| mishizaki | 2010-10-17 10:29 | |
![]() | det är faktiskt häpnadsväckande att läsa om att människor tror på detta. jag sitter ärligt och gapar, inte över det som beskrivs, utan över att människor tror på det. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:40 | |
![]() | 1. Min fråga till dig är; reflekterar du överhuvudtaget alls över hur du uttrycker dig här i forum? Svar: Ja 2. Och hur mår du egentligen? Svar: Bra! Tackar som frågar. :) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:42 | |
![]() | Och jag kan bara säga att jag har kommit till insikt att det är omöjligt att argumentera med den "andra" sidan. Så nått bra har jag fått ur den här tråden för egen del. | |
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:44 | |
![]() | mishi, det är väl knappast någon nyhet? Folk har ju alltid trott, och kommer så att göra även i fortsättningen. Det JAG INTE fattar är varför ni tvivlarna STÖR er så kopiöst på folks tron. Varför är det så? Jag tror på en hel del (och det har väl framkommit med all tydlighet), men utan att för den skull befatta mig med nämnvärt många av dom bitarna. Och mig stör det inte det minsta att det finns folk som överhuvudtaget inte tror, eller att det finns folk som tror, men gör det på alla möjliga skilda sätt jämfört med min tro. Så varför störs NI av andras tron? Stanna upp ett tag och känn efter varför ni är så rabiata. | |
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:47 | |
![]() | __1__ Tack för svaren. :) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-17 10:50 | |
![]() | Jag är inte rabiat - jag vill höra mer, så bjussa gärna på mer sagor. ;) | |