Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2011-09-25 19:25 | |
![]() | Apropå sanningshalten i Jesus ord kan man ta Matteus 15 Jesus säger - Gud har sagt: Visa aktning för din far och din mor, och : Den som smädar sin far eller sin mor skall dö. Hur kan jag vara säker på att Gud faktiskt sagt detta och att Jesus inte ljuger? :P (min Gud skulle aldrig säga så) | |
| RKahn | 2011-09-25 19:47 | |
![]() | Finns gud så finns enhörningar.. * står om bägge i böcker * finns inga fysiska bevis på existens | |
| y not | 2011-09-25 20:20 | |
![]() | RKahn, hävdar du att bara det finns som har fysiska bevis? Se mina tidigare frågor till Indigo. Vill man dra ut det riktigt finns faktiskt inga bevis på att något existerar då det ju lika gärna kan vara en illusion och de axiom vi har till dess grund inte längre är giltiga utanför illusionen. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2011-09-25 20:34 | |
![]() | Y not finns. Thats good enough for me. Hallelujah. | |
| helmbrant - Ej medlem längre | 2011-09-25 20:37 | |
![]() | Min uppfattning är att gud inte finns. | |
| y not | 2011-09-25 20:37 | |
![]() | hehehe, och ändå vill du inte dela säng med mig :) | |
| y not | 2011-09-25 20:38 | |
![]() | varpå det blev ännu roligare och än mer kryptiskt | |
| clinton | 2011-09-25 20:40 | |
![]() | Skulle Jesus, eller någon som Jesus kommit fram i dagens samhälle och påstått sig vara messias och guds son så skulle han givetvis ha förkastas som en dåre (säkerligen även av kristna). Att en person som Jesus, i en tidsålder då jorden var platt, kunde sprida sina läror och budskap bland obildade, vidskepliga och vilsna bönder är inte speciellt märkvärdigt. Jesus var en karismatisk person som hade talets och övertygelsens gåva (presis som Hitler) och hans s k "mirakler" är av tiden förvrängda skrönor och efterhandskonstruktioner som sedan använts för att passa in i ett politiskt syfte av den tidens stora maktfaktor - kyrkan. De kristna talar om Guds ord, men guds ord är Jesus ord, och Jesus var bara en människa. D v s Guds ord = människans ord. Finns det en gudomlig skapare av altet? kanske det, men knappast i den form som bibeln beskriver det. Att liv uppstått ur död materia vid någon tidpunkt i universums historia är givetvis helt fantastiskt, och hittills även oförklarbart av vetenskapen. Det betyder dock inte att det ej KAN förklaras vetenskapligt. Att vi, livet, materian, och allting är skapat är väl inget man behöver debattera om. Frågan är bara av vad? En gudomlighet, en slump, en oändlig serie av kemiska processer? Där har alla sin egen tro och övertygelse och jag, liksom någon annan, kan inte säga vad som är sant. Men att tro på en skapelsehistoria skapad av människor som innehåller sådana sanslösa fabulationer som bibeln är ju enbart skrattretande. | |
| y not | 2011-09-25 20:46 | |
![]() | Oj Clinton, Du måste bo granne med Gud. Eller hur har du annars fått den insikten och den kunskapen om Jesus. Intressant att du jämför han med Hitler, men det finns visst en lag om det, även om den kanske inte påverkar din dignitet. Men intressant. Hur kan du veta allt detta? Hur kommer det sig att du inte åtmninstone har nått lite längre än den här tidens predikare. Eller är det bara för att jag inte ser på teve eller läser Aftonbladet som jag missat dig? | |
| clinton | 2011-09-25 21:06 | |
![]() | ....för att jag inte predikar Vad är det för "insikt" du refererar till? Mina påståenden om Jesus? De anser jag vara betydligt sannolikare än Bibelns porträttering av Jesus. Obs, påstår ej att de är fakta, bara sannolikheter, har du argument för att dementera dessa påståenden? Fråga dig istället var din kunskap om Jesus kommer ifrån?....Jag gissar Bibeln? hur kom bibeln till? | |
| dracena | 2011-09-25 21:10 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...m_ syndrome en.wikipedia.org/wik...th _century www.youtube.com/watc...xL UEMj6cwA | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2011-09-25 21:14 | |
![]() | Ha ha y not! :D | |
| clinton | 2011-09-25 21:19 | |
![]() | Jag kopierar in ett inlägg jag gjorde i en annan tråd där jag försökte hitta en förklaring till varför människor har en gudstro: #Sen människans begynnelse har det hos vartenda folkslag på denna planet uppkommit någon form av religion och en tro på högre, andliga väsen. Allt från de stora världsreligionerna till de små naturfolkens och djungelstammarnas dyrkan av andar och gudar. religioner har kommit och gått under årtusenden så som asatron hos vikingarna och gudarna i den grekiska mytologin. Min uppfattning är att människan har uppfunnit gudstron och tron på "något mer än jordelivet" av den enkla anledningen att vi p g a den självmedvetenhet vi har utvecklat anser att tanken på att vårt liv inte har någon mening eller högre syfte är alltför skrämmande. Att det är alltför ångestframkallande för vårt intellekt att det inte skulle vara något mer efter döden. Religioner och gudstro har växt fram hos alla folkslag just för att vi är medvetna om vår existens och dödlighet och vårat intellekt inte vill/kan acceptera att vi bara är en naturens slump och att det jordeliv vi har faktiskt är allt vi kommer att få. För det är skrämmande att tänka sig att det faktiskt inte finns något mer än det här. Det är ångestframkallande att veta att vi faktiskt kommer att dö och att allt tar slut i det ögonblicket. Som jag ser det så är personer med religiös övertygelse helt enkelt för svaga för att orka acceptera denna tanke och är således tvugna att fly in i en gudstro och en tro på evigt liv för att göra sin egen existens uthärdlig." | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 21:28 | |
![]() | Clintondu behöver inte finna en förklaring till varför folk har en Gudstro,jag har en Gudstro för att evolutionen inte duger till mig,och inte i första hand för evigt liv,jag har inte ångest för att dö,och har aldrig haft det,den dagen kommer det är ingen ide att lägga energi på ha ångest för saker man inte kan påverka. | |
| clinton | 2011-09-25 21:34 | |
![]() | du har ingen ångest för det p g a att du har din gudstro = min poäng | |
| clinton | 2011-09-25 21:36 | |
![]() | Du kan väl inte tala om för mig vad jag behöver Ttiittii, om jag vill hitta en förklaring till varför folk har en gudstro så är väl det min ensak? | |
| clinton | 2011-09-25 21:41 | |
![]() | dessutom svarade du ju faktiskt på frågan, d v s att evolutionen inte duger åt dig. Har du studerat evolutionsläran? Köper du inte de bevis som vetenskapen lagt fram eller anser du att det fortfarande finns för många frågetecken i den? | |
| clinton | 2011-09-25 21:49 | |
![]() | Y not = en ordbajsare utan dess like, du säger väldigt mycket utan att få någonting sagt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 21:57 | |
![]() | jag hade ingen ångest innan jag hade en Gudstro.jag har tagit mitt stälningstagande,men du behöver inte försöka hitta en lösning till mig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-25 21:58 | |
![]() | att jämföra Hittler med Jesus är bara okunskap | |