Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:12
Antal inlägg: 6334

Och ja, det är den juridiska definitionen som gäller såklart.
Men fortfarande skitroligt att höra så otroligt märkliga åsikter gällande nationell identitet (dvs vad man känner sig som).

micro1132011-12-12 20:16
Antal inlägg: 17540

crooked rain
Varför är det såklart?

Jag har släkt som bott många många år i Sverige, de definierar sig inte som svenskar och jag har släkt som bott många år i USA och Grekland - de definierar sig fortfarande som svenskar, så varför är det klart att man byter identitet?

Jag vill hävda tvärtom de som flyttat från sina hemländer är noga med den delen av sin identitet.

micro1132011-12-12 20:18

__Nanna___
Flera sidor med tjafs för att ni har svårt att acceptera att invandrare i ett annat land är man hela livet eftersom man har invandrat.

Medborgarskap kan man byta, men man kan inte ursprung.

crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:21

Ok, så alla som inte känner som din micro113s släkt känner fel. Då vet vi.

Men allvarligt, det är bra att du själv undermedvetet skriver "den delen av sin identitet". Precis så är det. Oavsett om man är noga med sitt ursprung eller ej är den bara en DEL av ens identitet. Den nya svenskheten är en annan del av identiteten. Man kan alltså vara stolt grek/turk/amerikan/blabla och stolt svensk samtidigt, även om nu din släkt inte råkar vara det.

micro1132011-12-12 20:21

crooked rain
Vem har sagt att det strikt handlar om vad man känner sig som, det handlar väl också om vad man uppfattas som och vad man räknas som - vad man de facto är.

Och en invandrare är invandrare eftersom denne invandrat.

Gällande känsla undrar jag varför ni inbillar er att andra folk går och längtar efter att bli svenskar och vill förneka sitt ursprung -- det är min fråga. Som det vore så "fint" i deras ögon att vara svensk.
Det har jag aldrig stött på hos en invandrare - de brukar vara stolta över sitt ursprung.

crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:25

Men hallå i stugan, det var ju du som drog in din släkt och hur de kände om sitt ursprung. Juridiskt sett är man (de facto) svensk om man har svenskt medborgarskap, det har vi ju konstaterat för länge sen.

En invandrare är en invandrare ja. Utöver detta kan invandraren även vara exempelvis grek (genetiskt) och svensk (juridiskt).

Återigen, man kan vara stolt över sitt ursprung och stolt svensk. Och dina personliga erfarenheter av invandrare är inte allmängiltiga.

micro1132011-12-12 20:28

crooked rain
Nej, juridiskt sett så är man svensk medborgare om man är svensk medborgare.

Man omdefinierar inte personens ursprung - tvärtom så anges födelseland och föräldrarnas födelseland i en persons dokumentation.

Minta2011-12-12 20:31
Antal inlägg: 20042

"Gällande känsla undrar jag varför ni inbillar er att andra folk går och längtar efter att bli svenskar och vill förneka sitt ursprung -- det är min fråga. Som det vore så "fint" i deras ögon att vara svensk.
Det har jag aldrig stött på hos en invandrare - de brukar vara stolta över sitt ursprung."

Vad pratar du om? Du pratar tydligen om något het annat än vi andra gör.

micro1132011-12-12 20:31

crooked rain
Nähä, och din känsla och upplevelse är väl inte särskilt allmängiltig den heller så.....

Vad vill du ha sagt med det? Att ämnet inte får diskuteras, för jag som svensk får inte ge uttryck för vad som är svenskt eller vad som uppfattas eller definieras som svenskt? Eller för vad jag har erfarenhet av när det gäller invandrare och deras definition av sig själva och sitt ursprung?
För att jag är svensk? Eller?

stahlin2011-12-12 20:33
Antal inlägg: 251

Min släkt invandrade till sverige på 1700 talet från Vallonien... (Belgien-Frankrike) Jag vill påstå att jag är svensk... Jag har sedan födslen varit integrerad i svenskt samhällskultur. Yadda yadda mm mm.... Är man inte född i Sverige så tror jag f-n inte någon vill påstå sig vara "svensk". Därmed inte sagt att man inte kan ha rätten till fördelarna ett svenskt medborgarskap kan ha.

micro1132011-12-12 20:35

Minta
Vilka är "vi" andra?

Du talar ju hela tiden som om det skulle föreligga någon önskan hos invandrare att definiera sig som just etniska svenskar - du ställde ju till och med den frågan, om när det blev just det.

Jag tror ingen har den strävan.

Minta2011-12-12 20:38

Det har jag verkligen inte gjort. Jag vet inte hur du läser, men som fan läser bibeln antagligen. Det går inte att diskutera med någon som inte kan läsa innantill.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-12 20:41
Antal inlägg: 844

Ja, micro113 pratar om något helt annat än andra här. Det gör hon hela tiden.

micro113. Du kanske inte märker det själv, men du gör hela tiden så, att du _börjar_ snacka om ETT, men har plötsligt kommit in på något helt ANNAT (när alla andra fortfarande håller sig till ursprungsfrågan).
Du kan inte göra så där utan att det blir kaos. Försök att förstå det.

crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:43

Det är väl klart att man inte omdefinierar en persons ursprung? Det har ju ingenting med nationell identitet att göra.

Med din logik identifierar en genetiskt svensk person som levt i princip hela sitt liv i Mexiko sig som mer svensk än en genetisk chilenare som levt i princip hela sitt liv i Sverige. Om du verkligen tror att människan är så extremt påverkad av sitt arv och så opåverkad av sin miljö är det ganska menlöst att diskutera nationell identitet med dig öht.

Minta2011-12-12 20:43

På grund av att det är svårt att definiera svensk och svenskhet och alla gradskillnader, är det enda raka att hålla sig till medborgarskap för definition av svensk. Man kan ha olika ursprung dock. Och känna sig som det ena eller andra eller både och.

crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:49

"Nähä, och din känsla och upplevelse är väl inte särskilt allmängiltig den heller så.....

Nej, mina känslor och upplevelser är inte ett dugg allmängiltiga, när har jag påstått att dom är det? Tvärtom har jag skrivit att bara för att dina släktingar känner på ett visst sätt betyder det inte att alla invandrare känner så. Jag har inte opponerat mig mot dina/dina släktingars upplevelser, det jag har opponerat mig mot är att alla invandrare känner som dina släktingar gör. Det gör vi inte.

Vad vill du ha sagt med det? Att ämnet inte får diskuteras, för jag som svensk får inte ge uttryck för vad som är svenskt eller vad som uppfattas eller definieras som svenskt? Eller för vad jag har erfarenhet av när det gäller invandrare och deras definition av sig själva och sitt ursprung?
För att jag är svensk? Eller?"

Vilken fantastisk slutsats. Var snäll och copy pastea stycket där jag på något sätt insinuerat att du inte får uttala dig för att du är svensk. Om du inte kan det tycker jag att du ska lägga ner martyrrollen och diskutera sakligt är du snäll.

micro1132011-12-12 20:52

__Nanna___
Ursprungsfrågan gällande medborgarskap - svenska medborgare - därmed inte sagt etniska svenskar - är största enskilda gruppen som återinvandrar till Sverige. Det anges i medborgarskap knappt 20 000

Största gruppen som utvandrar, människor med Sverige som födelseland - 27 000 personer.

Därmed är nettoinvandringen för utländska medborgare/folk med annat födelseland än Sverige, högre än de redovisade siffrorna för nettoinvandring visar.

Måns_E2011-12-12 20:56
Antal inlägg: 12028

Jag vet inte "hur man känner sig svensk"

Kan någon vara vänlig och förklara vad jag "borde" känna?

le-lou2011-12-12 20:57
Antal inlägg: 17500

Så om jag föddes utomlands är jag inte svensk då?

Komliceras bedömningen av att mina föräldrar var svenska och levde själv som invandrare i just det landet?

Flyttade till Sverige senare i livet. Vad är man då?

crooked rain - Ej medlem längre2011-12-12 20:58

I would if I could, Måns men mina föräldrar är tyvärr inte födda här så jag vet inte och kommer aldrig att veta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?