Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 22:42 | |
![]() | min mans eller din* | |
| mrperfect | 2012-04-14 22:44 | |
![]() | slånbär, jag tog risken att så inte var fallet, oddsen var emot mig...jag vet =D | |
| Minta | 2012-04-14 22:50 | |
![]() | Gener och hjärnor är mycket anpassningsbara, vi är inte så förprogrammerade som somliga tycks tro. | |
| Måns_E | 2012-04-14 22:52 | |
![]() | Jag förstår inte varför vissa är så nedlåtande mot blankomblank. De löste situationen som de ville, och det verkade ju ingen direkt lida av. Att rabieshunden tror att jag är ett troll, ja det kan du väl få tro. Till skillnad från dig så är jag inte direkt anonym, och det går ju alldeles utmärkt att träffa mig IRL på exempelvis en scrabbleturnering. Så vem som är ett troll. Jag tror att det är ganska givet vem av oss som passar bäst in på den beskrivningen :) | |
| Minta | 2012-04-14 22:52 | |
![]() | Heja blank, håller med slånbär om att dina åsikter verkar verklighetsnära och pragmatiska. | |
| Minta | 2012-04-14 22:54 | |
![]() | Blankomblank har helt rätt. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-04-14 22:59 | |
![]() | titti har helt rätt. | |
| Felix mormor | 2012-04-14 23:18 | |
![]() | Hur många helammar efter 9 månader. Då bör väl barnet börja äta mat och det kan väl pappan ge. Om man vill fortsätt amma morgon och kväll går ju det bra ändå. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2012-04-14 23:19 | |
![]() | som vanligt tycker jag ungefär som reci.. | |
| blankomblank | 2012-04-15 09:17 | |
![]() | Vi får väl stanna diskussionen vid att vi tycker olika trots allt verkar det som. Det som är synd är bara är att mitt val att dela föräldraledigheten inte påverkat någon annan än mig och min familj. Ni som väljer att vara 18mån hemma påverkar arbetsmarknaden för alla kvinnor eftersom ni sätter normen att kvinnor inte hör hemma på lika villkor på arbetsmarknaden, och era män hör inte hemma på lika villkor i familjelivet. Ni som tar detta ett steg ytterligare och är hemmafruar ni påverkar ju faktiskt inte arbetsmarknaden för ni står ju utanför och ert hela säkerhetssystem ståt era män för, välj med stor omsorg så går det bra, men kalla er inte överlevare eller liknande. Som tillägg vill jag säga att min mormor skilde sig på början av 30talet från en spelmissbrukande och misshandlande man. Som hennes man hade han rätt till alla hennes konton och tillgångar så de gjorde han slut på. I slutändan tog hon en ägodel och gick, en symaskin. Fram till sin pension försörjde den henne och 2 barn, senare min mamma också. Hon levde ensam och delvis handikappad med galopperande reumatism i över 10år. Min morfar gifte sig med en fallen kvinna -43 för att hon var självständig och stark. Hon var en överlevare! | |
| le-lou | 2012-04-15 10:42 | |
![]() | ok. Nu är jag för valfrihet åt alla håll, därmed ogillar jag båda sidor som säger hur något bör vara (eller är). Min fråga är: Ska jag som kvinna känna ett kollektivt ansvar för att jag väljer att vara hemma med vårt barn? av anledningen : Jag vill? Ska jag känna tyngd över att jag "sabbar" för jordens alla kvinnor när jag följer mina känslor? Eller för de som inte väljer detta, men där familjen inte har ekonomisk möjlighet att dela dagarna 50 - 50 eftersom mannen tjänar mest? "Ja det är just det vi vill komma åt!" säger ni. Vi måste börja nånstans. Men det är idag vi lever - verkligheten ser ut så här för MIN familj IDAG och vi står oss själva närmast. Ska vi tvingas sälja huset för att den med största lönen MÅSTE vara hemma för att nån mupp i regeringen sagt att det måste vara så? Ja säger säkert en del, tvärt nej säger jag. Att jämföra lagen mot barnaga med föräldraledighetskvoterin g är för övrigt det mest absurda jag sett skrivet i den här tråden. Verkligheten är inte så enkelt som en del på BÅDA sidor väljer att skriva ut det som. | |
| marmeladov22 | 2012-04-15 11:03 | |
![]() | fattar inte | |
| blankomblank | 2012-04-15 11:03 | |
![]() | Le-Lou bra poäng. Jag tänkte faktiskt att barnsaga jämförelsen skulle slå tillbaka också;) Nu är det så här : Vi har 16 mån med 80% stöd, eller har jag fel? Sista 60 dagarna får man väl bara 60kr/dag? Kan någon uppdatera dessa siffror och så räknar vi på vad den faktiska lönebortfallet blir om man delar dagarna som är 80% berättigade. De övriga är ju möjligtvis användbara om man anser sig ha råd i alla fall. Låt oss säga att kvinnan tjänar 19000kr i månaden och mannen 28000kr, vart hamnar vi då? | |
| blankomblank | 2012-04-15 11:04 | |
![]() | Jag vill bara se det i faktiska siffror eftersom det är ett återkommande argument | |
| johanna_91 | 2012-04-15 11:08 | |
![]() | Som jag ser det är det lika viktigt att få stanna hemma som att få jobba. Man ska inte bli tvingad till något man inte vill, bara för att andra tycker att man ska det. Jag skulle inte ha några som helst problem med att vara hemmafru, liksom att jag inte skulle ha några problem att jobba heltid. Däremot har jag ett problem med alla som hävdar att jag minsann borde vara en solidarisk ultrakvinnlig kvinna som MÅSTE vilja göra karriär till varje pris. I mina ögon ska man få göra som man vill. Och dessutom. Enda skillnaden mellan män och kvinnor är den rent fysiska. Resten handlar bara om innötta könsnormer som ingen vill ge upp för att de är rädda att verka annorlunda. Jag struntar i om kvinnor tycker att jag är en skam för deras släkte, för att jag gillar motorer och bilar, föredrar öl framför vin, går i blåkläder iställer för kjol. I sådana fall kan jag lika gärna hålla mg undan de individerna som uppenbarligen inte tycker att man ska få vara som man vill. | |
| slånbär | 2012-04-15 11:14 | |
![]() | Som det är idag så är den högsta möjliga ersättningen man kan få 935:- per dag. Så för en person som tjänar bra mycket mer än så är det ju en ren förlustaffär rent ekonomiskt att vara hemma med barnen. | |
| Måns_E | 2012-04-15 11:14 | |
![]() | 2 800 minus skatt. Så det handlar väl om ungefär 2000 per månad. Om löneskillnaden är som du beskriver. Dock så vet jag inte om det argumentet håller då kvinnor som faktiskt tjänar mer än sina män även de verkar ta ut fler föräldrardagar. | |
| le-lou | 2012-04-15 11:34 | |
![]() | För de flesta familjer är ekonomin a och o för att få vardagen att gå runt. Redan att få barn och vara hemma, oavsett vem som gör det - är sig en minskad inkomst för familjekassan. Är det inte ganska logiskt att man försöker att iaf minimera den förlusten så gott det går genom att den som tjänar bäst, faktiskt är den som jobbar mest? | |
| le-lou | 2012-04-15 11:42 | |
![]() | Ta som exempel om vi skulle få en kvoterad föräldraledighet. En kompis till mig var arbetslös när hon fick barn, sambon var egenföretagare. I det fallet skulle alltså hennes man vara tvungen att stänga ner företaget för att vara hemma med dottern halva tiden, vilket skulle resultera i två arbetslösa människor och en mycket dålig inkomst. | |
| le-lou | 2012-04-15 11:56 | |
![]() | Måns . jag tvivlar på att det är särskilt många kvinnor som tjänar mer än sina män men i de fall de gör det, så utgår jag från att de redan har en så bra inkomst bägge två , att det i deras fall inte handlar om de ekonomiska aspekterna i särskilt stor omfattning. Och då kommer vi inne på andra saker, som att kanske kvinnan faktiskt vill stanna hemma med babyn? Ju mer man tjänar desto större bortfall rent ekonomiskt. www.scb.se/statistik...TI 0904.pdf | |