Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 11 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-22 19:45 | |
![]() | Det där är inte arbete i ordets vanliga bemärkelse, och anser du det så är du ju heller ingen hemmafru i ordets vanliga bemärkelse - du är en del av ÄKTENSKAP AB. Till ts då. | |
marstina | 2012-09-22 19:51 | |
![]() | "Sen vet inte jag hur det fungerar med socialbidrag för den som är hemma, men det är en annan sak." Du får inget försörjningsstöd om den ena parten har en inkomst som kan försörja er båda. Du får heller inte ha villa, bostadsrätt, värdesaker etc(om det ej gäller tillfälligt bistånd, dvs; upp till fyra månader). | |
marstina | 2012-09-22 20:02 | |
![]() | Många av de som är hemmafruar hade troligtvis haft kommunala (ev statliga) jobb, och då är ju jobbet skattefinansierat i vilket fall som helst och kostar mer än vad det ger skatteintäkter (särskilt nu när skatterna är sänkta). | |
hemmafrau | 2012-09-22 20:03 | |
![]() | Det är väl inget att haka upp sig på vad man vill kalla uppgifterna man gör i hemmet, eller om man vill kalla sig hemmafru eller något annat. Det har ingen betydelse alls bara de inblandade trivs med fördelningen | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-22 20:05 | |
![]() | Aha, men ändå valde du att diskutera saken så helt ointressant kan inte ämnet vara. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-22 20:07 | |
![]() | Håller dock med dig om att var och en gör som den vill. Vissa val får man dock vara beredd på att försvara om de går emot normen. | |
Liv575 | 2012-09-22 20:10 | |
![]() | Passa på att vara nöjd...... värt mkt i dessa tider | |
hemmafrau | 2012-09-22 20:13 | |
![]() | Sylvia. Ja jag svarade på frågan för att slånbär undrade i något inlägg om jag kallade det jag gör i hemmet för arbete. Men för mig får den som vill kalla det sysslor eller intressen eller precis vad den vill | |
marstina | 2012-09-22 20:13 | |
![]() | Ett tillägg: Vi har skolplikt i Sverige, inget man kan välja, så varför behöva betala tillbaka på något som man blivit "tvingad till"? Jag tycker dock skolplikten är bra, analfabetism gynnar varken samhället eller individen. Var glada att några vill vara hemma, annars kanske du(ingen specifik person) hade varit arbetslös istället. | |
Hillegnu | 2012-09-22 20:14 | |
![]() | Jag skulle inte jobba en sekund till om jag kunde låta bli. | |
corlini | 2012-09-22 20:15 | |
![]() | eller ta tillfället i akt och gör dig nöjd, kom just på ett nytt visdomsord :) ja tack, låt var och en göra som de själva vill inom familjen. visst är jag en av de sista här att få säga det enl många av er :) men jag säger det ändå. - jag tycker vi ska få göra som vi vill utan att bli kritiserade. detdär kommer bli skitsvårt att leva upp till för mig som ni redan vet. vissa saker är bara väldigt skeva i denna värld, tex att män tar hand om 6månaders bäbisar medans mödrar åkert till ett lagerjobb på scania för att sortera blinkersglas. tja, vissa familjers könsroller och val kommer jag aldrig förstå. men blir kanske tvungen att acceptera att familjebilden inte är mamma-pappa-barn utan hen-hen-avkomma. jag kunde inte låta bli | |
ingson | 2012-09-22 20:30 | |
![]() | Häng inte upp dig på blinkerglas corlini. Hur gärna man själv vill tro det så finns det ingen som är oersättlig på arbetet. | |
recidivfara - Ej medlem längre | 2012-09-22 21:31 | |
![]() | jag var hemmafru när jag kunde. när jag konstaterat att jag var tvungen att separera så började jag arbeta direkt, för att flytta isär ett år senare. jag har alltså nyttjat förskolan och jag är därför glad att den finns. det betyder inte att det var det bästa för mitt barn att gå där, det hade varit bättre för henne att få vara hemma med mig tills hon börjat skolan som sin storasyster. det får jag leva med utan att börja blaja om pedagogernas utbildningar för att rättfärdiga mitt val. så fort man gör ett val tycks det mig som att man reviderar sina övertygelser för att rättfärdiga och göra sitt val konsekvenslöst. | |
Porla - Ej medlem längre | 2012-09-22 21:36 | |
![]() | Oavsett om det är mot betalning eller inte och vad det kallas så tycker jag det är ett skitjobb att mocka i ladugården :)) (sitter hellre i kassan på ica) | |
hemmafrau | 2012-09-22 21:58 | |
![]() | Porla. Slipper du mocka i ladugården bara för att du sitter i kassan på ica? Arbetet hemma måste ju göras ändå (om man inte har tjänstefolk då) | |
TageArlander - Ej medlem längre | 2012-09-22 22:05 | |
![]() | Det är numera inte så vanligt att svenska kvinnor är hemma med barnen, eftersom man med propaganda samt via skatt och bidrag styrt bort kvinnor från hem och barn. Detta har med besked visat sig i födelsetalen. När det var gott om hemmafruar på 60-hade vi ett födelsetal på nästan 2,5 barn per kvinna. Vid nittiotalets slut låg siffran på 1,4. I takt med den stigande invandringen från starkt barnalstrande kulturer, har nu talet segat sig upp till 2,0. Vad som vore rent antropologiskt befogat, är att det offentliggörs statistik över den etniskt svenska befolkningens nativitet och hur många av dess kvinnor som är hemmafruar. Men det är väl för mycket att hoppas på. Källa: www.landguiden.se/St...nt ries=SWE | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-09-22 22:49 | |
![]() | min man säger inte att jag är hemmafru,han säger att jag är lyxhustru,det låter lite roligare också | |
hemmafrau | 2012-09-22 23:16 | |
![]() | "Lyxhustru" är för mig en som inte behöver göra hemarbetet alls utan helt kan ägna sig åt att måla naglarna, shoppa och träna. Som har tjänstefolk som gör allt "tråkigt" städ tvätt osv | |
Biggalo | 2012-09-23 10:30 | |
![]() | Ja hemmafrau, en lyxhustru är precis som du säjer en kvinna som inte gör något i hemmet utan har tjänstefolk. En hemmafru är en kvinna som tar hand om barn och hem medan mannen jobbar och blir därmed försörjd av sin make. | |
Megaherz | 2012-09-23 11:34 | |
![]() | Titti och vad tycker du? Lyx- eller hemmafru? | |