Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-08 17:56 | |
![]() | Efftersom det inte finns någon statistik kan dom rimligtvis bara gissa. Tänka själv och sprida informationen är väl två skilda företeelser. Om det inte är tjänstefel att göra sådana uttalanden skulle jag bli förvånad. | |
| limpan__2 | 2012-11-08 19:49 | |
![]() | "Efftersom det inte finns någon statistik kan dom rimligtvis bara gissa." Om man jobbar där behöver man väl knappast gissa? Och att det skulle vara tjänstefel att i generella termer uttala sig om sitt jobb på en myndighet förstår jag inte. Vad vore problemet om någon säger att det förra helgen mest satt personer med utländsk bakgrund inlåsta på det häkte man jobbar på? Det är möljigt att det finns regler emot det men jag förstår i så fall inte varför regeln finns där. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-11-08 20:17 | |
![]() | Slånbär...hold your horses..... Vem har sagt nåt att dom berättar om deras problem... Enda jag nämnt va det att jag frågade hur många det satt inne i %. Runt 90%. Enda frågan jag ställde å ända svaret. Sluta dra upp massa annat som du påstår nu jag sagt. Vakta tungan! | |
| slånbär | 2012-11-08 22:12 | |
![]() | Speedo- jag behöver inte vakta min tunga på något sätt för din skull. Jag har inte påstått att du har sagt något annat än att dina goda vänner har berättat om dom intagnas etnicitet. Jag reagerade på detta och därefter uppstod en diskussion angående huruvida det är rätt eller fel eller möjligtvis tom tjänstefel , när man har arbete av den typen, att prata om sitt arbete på det viset. Jag gav exempel men skrev inte att det handlade om vad just dina vänner har sagt (det vet ju bara du.) Men om man läser Porlas länk så kan man anta att även den informationen dina goda vänner delar med sig av är gränsfall för vad som är ok. | |
| limpan__2 | 2012-11-08 22:32 | |
![]() | Men på länken lämnar de ju själva uppgifter på hur många utländska medborgare det fanns 2011-10-01. Varför skulle det då vara tjänstefel av någon att delge hur många utlänningar han uppskattar sitter häktade vid en given tidspunkt? Vad myndigheten får registrera och inte är något helt annat. Likaså är det förbjudet för den enskilde anställde att föra egna register med personuppgifter. | |
| corlini | 2012-11-09 07:28 | |
![]() | loco, din fråga eftersom jag skrev "att skylla det segregerade samhället på invandringen är inte fel. " detta grundar jag på att vi under lång tid tagit emot fortare än vi lyckats integrera. ganska fort har vi skapat stora regioner i våra förorter, städer i städer där invandrarantalet är enormt överrepresenterat och dit det nu snarare söker sig invandrare än att det slussas bort därifrån. där finns nu allt från matvaror, dryck, droger, musik, dans, språket, identiteten, likasinnade, religionen osv och därför bildas ett samhälle och en kultur i det övriga samhället. det blir en stärkt segration med än svårare klyftor att överbrygga. färre invandrare söker sig därifrån än det flyttar dit och färre "svenskar" flyttar dit. | |
| slånbär | 2012-11-09 08:23 | |
![]() | Limpan- Ok man kan säkert tolka frågan olika. Min personliga åsikt är dock att man bör vara försiktig med vad man säger till folk utanför sin arbetsplats när man innehar vissa typer av erbeten tex, häktespersona och övrig kriminalvårdspersonall, barnpsyk,soc, polis ambulanspersonal m.fl. Allt som rör dessa arbeten kan ju anses vara känsliga uppgifter oavsett om det kommer fram personliga detaljer eller ej och framförallt om man låter sina personliga politiska åsikter speglas i diskussionen. Tex så tycker jag att om man arbetar på en liknande arbetsplats så kan man inte sitta på bussen och prata med en kompis om sitt arbete och berätta saker som hänt under dagen. Observera nu Speedo att jag inte säger att dina vänner gör detta!!!!! Jag försöker bara förklara hur jag menar med att man bör vara högst restriktiv med att prata med utomstående om sitt arbete öht om man innehar vissa arbeten. Jag är ingen jurist så jag VET naturligtvis inte vad som räknas som tjänstefel men om det finns vissa lagar nedskrivna som kan tolkas till ens nackdel då bör man tänka sig för innan man pratar. Jag tycker så personligen men det är ju en annan sak. Jag ber om ursäkt för att jag kanske var otydlig i mina första inlägg angående detta och lät tvärsäker på hur det låg till. Kan vi släppa detta sidospåret nu? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-09 08:45 | |
![]() | om vi blev tvingade att flyttade utomlands så skulle nog jag och slånbär söka oss till varandra,jag skulle vilja lära mig språket tok fort,men jag skulle söka mig till svenskar helt klart | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-09 08:56 | |
![]() | Limpan. Skilj på etnisk och utländsk. Om du går in och läser länken kommer du att förstå. | |
| limpan__2 | 2012-11-09 08:56 | |
![]() | Slånbär, vi kan absolut släppa det. | |
| limpan__2 | 2012-11-09 09:05 | |
![]() | Porla, jo jag vet skillnaden. Kriminalvården som myndighet får inte föra register över etnicitet, det är det som står. Men står inget om huruvida en anställd inom kriminalvården får eller inte får berätta för sina vänner om hans uppfattning av hur många som är svenskar eller invandrare, eller? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-09 09:08 | |
![]() | Det verkar som vi diskuterar två olika saker. Min länk var som ett svar på SylviaPlath:s inlägg, där hon pratar om etniskt tillhörighet. Det tycker jag är fel av en anställd att pladdra om. När det gäller att säga "utländsk bakgrund" är jag inte riktigt lika säker. | |
| limpan__2 | 2012-11-09 09:10 | |
![]() | Jo jag kan hålla med om att det kanske är fel att prata om det (fast jag är inte helt säker på var i felet ligger) men att det skulle vara mot lagen eller tjänstefel finner jag orimligt. Men innan en jurist eller plit kommer in och reder ut detta följer jag slånbärs idé och lägger det bakom mig. | |
| inchina | 2012-11-09 14:27 | |
![]() | Sekretessen galler att den som namner vad som hant i dennes tjansteutovande inte inkluderar personliga uppgifter, alltsa ngt som kan hanforas till en enskild person. | |
| stol | 2012-11-15 19:28 | |
![]() | Här får du statisstik limpan. Höga bidrag för invandrare Ersättningen som utgår enligt etableringsreformen är betydligt högre än den ersättning som utgår enligt riksnormen för socialbidrag. En nyanländ ensamstående invandrarmamma med tre barn och en hyra på 5 700 kronor får enligt etableringsreformen 18 664 kronor i etableringsersättning, etableringstillägg, bostadsbidrag och barnbidrag. Utöver detta erhåller invandraren en retroaktiv föräldrapenning på som lägst 180 kronor per barn och dag, vilket blir 16 470 kronor i månaden under ett år och fyra månader om invandraren tar ut i snitt 30,5 dagar per månad. Totalt får en nyanländ trebarnsmamma alltså ut 35 734 kronor i bidrag varje månad. Read more: www.swedenconfidenti...z2 CJj2DFXc | |
| stol | 2012-11-15 19:37 | |
![]() | Limpan, locomondo ni ville ha statistik sug på detta. Statskontorets sida med pdf och allt info här. ”De ekonomiska incitamenten är inte tillräckligt tydliga för att påskynda nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Nyanlända kan neka erbjudet arbete utan att det medför några ekonomiska konsekvenser. Etableringslotsarna har, trots ersättningsmodellens betoning på resultat, inte bistått nyanlända med jobbfrämjande insatser i den utsträckning regeringen förväntat sig”, skriver Statskontoret på sidan 9 i sin rapport. Höga bidrag för invandrare Ersättningen som utgår enligt etableringsreformen är betydligt högre än den ersättning som utgår enligt riksnormen för socialbidrag. En nyanländ ensamstående invandrarmamma med tre barn och en hyra på 5 700 kronor får enligt etableringsreformen 18 664 kronor i etableringsersättning, etableringstillägg, bostadsbidrag och barnbidrag. Utöver detta erhåller invandraren en retroaktiv föräldrapenning på som lägst 180 kronor per barn och dag, vilket blir 16 470 kronor i månaden under ett år och fyra månader om invandraren tar ut i snitt 30,5 dagar per månad. Totalt får en nyanländ trebarnsmamma alltså ut 35 734 kronor i bidrag varje månad. Fotnot: Invandraren i exemplet har dessutom rätt till ett förmånligt ”hemutrustningslån” på 25 000 kronor, som lämnas till subventionerad ränta av CSN. Föräldraförsäkringen uppgår till är 180 kronor per barn och dag i 480 dagar och betalas ut retroaktivt till invandrare. Föräldraförsäkringen beskattas. I praktiken blir skatten runt 23 procent i exemplet, vilket ger en total utbetalning på 32 019 kronor i månaden efter skatt. Detta är en rapport som är 100% sant från statkontoret. Chockerande. Min mor som har jobbat i 40 år får 11000:- efter skatt och har en hyra på 5000:- inte tusan har hon bidrag. Read more: www.swedenconfidenti...z2 CJkxCo40 | |
| Måns_E | 2012-11-15 19:50 | |
![]() | Nej, det är inte statskontorets hemsida, det är en islamofobisk propagandasida. Du borde kolla upp dina källor lite bättre stol. | |
| Måns_E | 2012-11-15 19:51 | |
![]() | Men visst vi kan ju gå igenom siffrorna om du vill. | |
| Bitte - Administratör | 2012-11-15 19:54 | |
![]() | www.migrationsinfo.s...ly ktingar/ | |
| limpan__2 | 2012-11-15 19:55 | |
![]() | Du blandar äpplen (en svensk pensionär) och päron (en invandrande ensamstående mamma), de lyder under olika system. Även din mamma har fått föräldrapenning utbetald för dig och dina eventuella syskon och rätten till föräldrapenning retroaktivt är under utredning men redan nu delvis begränsad. En viss föräldrapenning bör man ha rätt till om man kommer med små barn till Sverige (men kanske inte 480 dagar för ett barn i skolåldern), att ge en invandrare med ett spädbarn noll dagar i föräldrapenning är ohållbart. I övrigt har jag aldrig förnekat att det finns en fiskal kostnad för invandringen så jag vet inte vad som var nytt i detta. Summan av alla exempel du tar upp kommer hamnapå en 40-50 miljarder. Något även järnrörs-Erik kan bekräfta. | |