Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Aquila1 | 2013-05-27 01:08 | |
![]() | Där slog du huvudet på spiken. | |
| fetabetapeta | 2013-05-27 01:18 | |
![]() | Kulkulkul. Liksom att vara född och uppvuxen i Sverige men inte alltid känna sig svensk för det. Min etniska identitet växlar Beroende på sammanhanget. Ba så ni vet | |
| micro113 | 2013-05-27 01:25 | |
![]() | Sote De adopterade jag känner definierar sig som adopterade från sitt hemland. Och jo, tidigare upplopp har de också varit i invandrartäta områden - att dra upp händelser hundra år tillbaka är väl lite patetiskt. Du anser att en hunger demonstration skall jämställas med upplopp där sysslolösa ungdomar bränner bilar, byggnader och angriper folk... Allvarligt? När det gäller romer kan du inte ha särskilt djup kunskap om du inte förstått/uppfattat att de utgör en egen folkgrupp som dessutom lever i en subkultur skild från övriga samhällets. | |
| micro113 | 2013-05-27 01:27 | |
![]() | Måns_E Modskravallerna på sextio-talet? Varför tar du inte upp att folk kramat almar och ockuperat hus också. De protester som historiskt varit i Sverige har inte handlat om sysslolösa ungdomar som helt meningslöst förstör sin omgivning - nej. Rent trams att försöka få allt till någon form av svensk tradition... | |
| micro113 | 2013-05-27 01:29 | |
![]() | gnagelram Fotbollskravaller är skilda från vanlig upplopp - ja. Dessutom är det också en sed som hämtats utifrån - och inget som har växt fram fristående ut något svenskt. Och ja -- till din stora förvåning kanske du skulle upptäcka att många fotbollshuliganer faktiskt är av utländsk härkomst ... | |
| Sote | 2013-05-27 06:14 | |
![]() | Micro- jag har inte någonstans skrivit att romer inte är ett folkslag inte heller något om hur dom lever. Det är inte detta som diskuteras i träden. Min kunskap kring detta vet du således ingenting om utan drar som vanligt dina egna felaktiga slutsatser. | |
| remvanrijn | 2013-05-27 07:06 | |
![]() | Lysekil, Falun, Borlänge; Linköping, Örebro .. vad bra att fler och fler få se de positiva effekterna av invandringspolitiken, vore ju synd om det endast blev ett fåtal som fick ta del av denna berikning av Sverige. Klart, under slutet av 60 talet och EU demonstrationer förekom även där och då kravaller. Företrädesvis utförda av personer med vänster sympatisörer eller AFA anhängare som vid dessa "motdemonstrationer" www.dn.se/nyheter/po...-j onkoping | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 09:12 | |
![]() | Bra analys Remvan. Vill man så kan man vända och vrida på fakta och fortsätta se på en situation med skygglappar för att man absolut vill att det ska vara på ett visst sätt. Suck... Micro113: Jag finner det roande (eller motbjudande) att du anser att "man inte blir svensk bara för att man känner sig svensk". Det viktiga här är tydligen vad du känner att någon är? | |
| micro113 | 2013-05-27 10:32 | |
![]() | Locomondo Nej, det viktiga i den frågan är faktiskt vad man har för föräldrar och var man/de kommer ifrån. Det har inget alls att göra med mina "åsikter" faktiskt. Jag styr inte vem som skaffar barn med vem. Jag tycker det är motbjudande att man försöker förneka att det finns ett svenskt folk i Sverige och att man kissnödigt måste omdefiniera andra av annan nationalitet till svenskar i någon slag missriktad välvilja. | |
| micro113 | 2013-05-27 10:41 | |
![]() | Sote Det du inte vill förstå är att både samer och romer är minoritetsbefolkningar i Sverige, alltså skilt från att vara "svenskar". Detta trots att de på grund av sin ställning som minoritetsbefolkning faktiskt äger rättigheter just i egenskap av detta. | |
| Minta | 2013-05-27 10:55 | |
![]() | Varför ska inte personer som själva ser sig som svenskar och vill se sig som svenskar betraktas som svenskar? Är det missriktad välvilja att betrakta dem som svenskar? Om man är född av invandrade föräldrar, är född i Sverige, har gått i skola i Sverige och vill vara svensk, varför skulle då inte jag göra det. I USA är man amerikansk medborgare och amerikan om du föds där. Amerikaner i USA kan se ut på många olika sätt. Varför kan inte vi? Var går gränsen, när ens morföräldrar är födda i Sverige? Farfars farföräldrar? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 10:57 | |
![]() | Enligt lagen och enligt omvärlden är Zlatan svensk och Sverige har en svensk drottning. Med Micros premisser är de för evigt ickesvenskar. | |
| micro113 | 2013-05-27 11:00 | |
![]() | Minta I USA är det begreppet medborgare som är viktigt. De låtsas inte att alla tillhör samma folkgrupp. Tvärtom - de skiljer faktiskt ut var amerikanska medborgare kommer ifrån via deras ursprung. Afro- amerikan Swedish - amerikan Irish- amerikan osv.. Så USA är helt fel land om du vill söka stöd för att man ändra ursprung för att man ändrar medborgarskap eller att föräldrarnas etniska tillhörighet skulle sakna betydelse. | |
| micro113 | 2013-05-27 11:02 | |
![]() | pink ribbon Zlatan är andra generationsinvandrare, något jag aldrig sett honom förneka eller försöka att inte låtsas faktiskt. Men kan du visa var han hävdar att han tillhör den svenska folkgruppen så länka gärna. | |
| Sote | 2013-05-27 11:02 | |
![]() | Micro-Återigen-jag har inte skrivit varken det ena eller andra angående Romer och Samer, endast att dom faktiskt räknas som svenskar om dom är svenska medborgare. Sedan att du har en annan syn på vad som ska räknas som svenskar och hur många generationer man ska ha bott här för att räknas som svensk det är ju ditt sätt att se på det och inte en sanning i sig. Dessutom skrev jag att Samerna som grupp funnits i landet sedan Hedenhös till skillnad från många av dom som du vill kalla etniska svenskar. Sluta tjata om vad du tror att jag vet eller inte vet om dessa grupper, det är inte detta tråden handlar om. Och du jag vet faktiskt precis vad minoritetsbefolkningar är för något och vilka som räknas dit. Att vara svensk är inte en etnicitet utan en nationalitet. Precis som Amerikaner är amerikaner men har en massa olika ursprung. Vad är dom annars? Om man skulle se det på ditt sätt då kan man ju inte kalla Norrmän eller Finnar för det utan då skulle ju dom också ses som svenskar eftersom det inte gått så väldigt många generationer sedan dom faktiskt tillhörde sverige. Finland har ju varit svenskt längre än det varit Finskt rent historiskt så vad gör det dom till? Skåningar och hallänningar är inte heller svenskar då utan Danskar. Eller? Minns inte riktigt hur många generationer som skulle ha passerat med "rent blod" för att man skulle kunna räknas som helsvensk eller helnorsk...... | |
| micro113 | 2013-05-27 11:03 | |
![]() | Drottningen är invandrare - enligt alla definitioner. Tills för något år sedan var hon inte ens svensk medborgare faktiskt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-27 11:05 | |
![]() | Ja, hon är född utomlands av utländska föräldrar, inte så kontroversiellt direkt? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-27 11:08 | |
![]() | Det kissnödiga i den diskussionen är viljan att "någon annan" ska definiera vad jag eller andra är för något. Jag är född här, uppvuxen här av invandrade föräldrar. Talar och skriver svenska många gånger bättre än mitt andra språk (faktiskt mycket bättre än de flesta helsvenska svenne-svenskar jag träffar på). Gillar pannkakor men fattar inte hur man kan äta sill. Har alltid firat midsommar och jul. Hejar på mitt hemland i Fotbolls-VM även när vi mött Sverige. Använder tex svensk logik, metodik och körstil när jag är "där" men använder ofta mitt sydeuropeiska "sätt" här hemma för att få saker gjort. Säger till direkt när nåt är fel och går inte hem med knuten näve i fickan och drämmer den i bordet och skickar en arg insändare (som så svenskt brukligt är). Jag är svensk medborgare med svenskt pass men ett mycket osvenskt namn. Frågar du mig så är jag inte svensk (hjärtat styr) men hur bedömer man? Mera viktigt, vem faan bryr sig? | |
| Sote | 2013-05-27 11:08 | |
![]() | Men vad är deras barn då Micro? Victoria och gänget? Estelle? och om Madde nu skaffar barn vad blir dom? Är det någon som ser på Victoria och dom andra som icke svenskar? Är dom fransk/brasiliansk/tyska/ svenskar eller vad? Eller kan man säga att dom faktiskt är svenskar då dom är födda och uppvuxna här i sverige? | |
| micro113 | 2013-05-27 11:09 | |
![]() | Sote Räknas som svenskar i så motto att de är svenska romer och svenska samer - ja. Inte att de tillhör samma folkgrupp som majoritetsbefolkningen som är svenskar. Finnar är en helt egen folkstam - vet du inte ens det? | |