Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-06-04 18:37 | |
![]() | Alla uppfattningar ska komma fram och SD:s kommer verkligen fram, de är tredje största parti. De är i mina ögon ett intolerant och främlingsfientligt parti. Eleverna är inte förbjudna att ha de åsikter de har, men skolan kan ju inte ha värdegrunden att åsikter som är främlingsfientliga är lika bra som åsikter som inte gör skillnad på människor. Det var vad min ironi syftade på. | |
| micro113 | 2013-06-04 18:37 | |
![]() | En länk på friends sida - i direkt anslutning till där de presenterar sitt resultat... www.hejsverige.nu/om...-i nnehall/ | |
| micro113 | 2013-06-04 18:38 | |
![]() | Minta Du anser alltså att det är rätt att bjuda in SD i skolorna? | |
| Minta | 2013-06-04 18:41 | |
![]() | Ja, om man bjuder in alla partier. | |
| Gunilla _ | 2013-06-04 19:02 | |
![]() | Ja kära nån - det står det verkligen att man ska arbeta ensidigt och indoktrinerande och absolut inte utgå från varken skollagen eller lgr 11! Eller om man verkligen läser det hela så; "Genom övningarna får eleverna på nya och kreativa sätt öva och utveckla förmågor såsom att analysera orsaker och konsekvenser, reflektera över olika perspektiv, diskutera olika åsikter och lösningar, hitta samband och arbeta källkritiskt." Häpp! (Under orsaker och konsekvenser kan tom micro113 få in lite problemfrågor.) | |
| micro113 | 2013-06-04 19:48 | |
![]() | Gunilla Vilka delar är det du uppfattar att man presenterar de negativa sidor i? Var är nyanserna.- argument som kan tala mot att alla skall stanna? Vet du var ensidig betyder? | |
| Gunilla _ | 2013-06-04 19:56 | |
![]() | Näe, förklara snälla fröken micro113! Duh... Jag skrev det i inlägget 19:02 - att du inte förstår att information skapar frågor och diskussioner av både positiv och negativ dignitet är ditt problem. Det är under min värdighet att fortsätta mata dig. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-04 20:01 | |
![]() | Gunilla _ 2013-06-04 19:02 Exakt det du skriver här säger min son som nu läser till lärare , och någonstans borde ju du och han ha bästa kollen om hur ni ska jobba Bitte | |
| micro113 | 2013-06-04 20:03 | |
![]() | Gunilla Materialet som presenteras syftar inte till, och ger inte förutsättning för, att belysa både det negativa och det positiva med flyktingmottagning. Materialet syftar ensidigt till att väcka positiva känslor. Att förstå och ta emot flyktingar och att arbeta för att de skall känna sig hemma i samhället. Det tycks vara under din värdighet att inse att ensidig information som i syfte att forma människors inställning är propaganda - och att när det är skolan som riktar den mot barn handlar det om indoktrinering. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-04 20:04 | |
![]() | Micro113 , Du har ännu inte svarat på frågan om detta gäller allmänt eller gäller det dina barn ?? Bitte | |
| micro113 | 2013-06-04 20:13 | |
![]() | Bitte Det är väl faktiskt helt oväsentligt. Skolan skall inte indoktrinera några barn. Det strider mot skolans uppdrag och mot demokratins grundprinciper. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-04 20:22 | |
![]() | Skolan fullgör sin uppgift eldigt både skollagen och värdegrund , dvs de lär barnen alla människors lika värde och det är skolans skyldighet man kan på samhällelektioner ta upp detta och är skyldig att ta upp detta , kalla det indoktrinera eller vad du vill . Jag kan vara kritisk till att man 2013 måste ens förklara att alla har samma värde i vårt samhälle alla är människor . Det gör förbaske mig ont i mig om man inte kan se det jag vet att jag länkat till en kille som finns i min kommun som berättat om resan då han kom till Sverige och varför. Jag kan också anse att ett gammalt talesätt passar bra - Som de gamla sjunga , kvittrar de unga- dvs de barn som har negativa åsikter om invandrare har nog matats med det hemifrån och då är det ju åter igen rätt att skolan ger en annan bild av det hela. Hur du än vrider och vänder på detta så har skolan rätt i att lära barnen att alla människor har samma värde Bitte | |
| micro113 | 2013-06-04 20:27 | |
![]() | Bitte Nej, skolan fullgör ingen uppgift när den försöker styra barns politiska ställningstagande. Den går rakt emot vad skolplanen säger då -- vilket jag tidigare visat i citat. Ingen av eleverna har i undersökningen uttryck att det skulle råda någon skillnad i människovärde -- det är i din vilda fantasi, eller viljan att tolka att man inte vill att alla skall stanna ... inget annat. Det killen i din kommun anger är hans uppfattning och hans bevekelsegrund. Länkar du enbart till den så ger du ensidig information. Det är inte enbart huruvida man tycker synd om någon eller inte som skall vara avgörande för om det får stanna eller inte. Det är inte heller de enda aspekterna som skall tas upp man vill ge allsidig information som skall ligga till grund för egna informerade beslut. | |
| apbur | 2013-06-04 20:44 | |
![]() | Journalister har tolkat statistik och forskning. Låt mig gissa....de har gjort ett uselt arbete. Finns säkert massa att säga om enkäten ungdomarna fick svara på. TV 4 kan ju inte heller bestämma sig för om frågan var när man får kalla sig för svensk eller när den som svarar på frågorna anser att man är svensk. Det förstnämnda kan begränsa andras frihet, det sistnämnda ska andra skita i, det är en personlig definition av svensk. | |
| Gunilla _ | 2013-06-04 20:44 | |
![]() | I och med att skolan ska verka för allas lika värde, motverka kränkningar och mobbning samt främja kamratskap så är det självklart att information om ensamkommande flyktingbarn ska ske i positiv anda - hur i hela friden skulle det annars ske micro113 då man ska följa skollag och läroplan? Inte alls förmodar jag..? Och så ett litet sidospår; hur ser du på t ex idrott & hälsa-ämnet micro113? Något som borde förbjudas gissar jag, utifrån hur du resonerar i den här tråden. | |
| apbur | 2013-06-04 20:49 | |
![]() | Med tanke på att den värdegrund som ska råda i skolan inte direkt manar folk till att bli rasister så måste man ju säga att skolan misslyckats kapitalt om man ska tro på den fåniga attitydsundersökningen och tolkningen av denna. | |
| Minta | 2013-06-04 20:57 | |
![]() | Det är ju just precis det rapporten kommer fram till och uppmanar skolan att arbeta med det. | |
| apbur | 2013-06-04 21:01 | |
![]() | Så den rimliga slutsatsen är att 80% av alla skolungdomarna har taskig attityd när det gäller flyktingar trots att skolan redan jobbar med mjuka värden snarare än att det är en handfull vuxna personer som skitit i det blå skåpet. | |
| Minta | 2013-06-04 21:04 | |
![]() | Det var väl var femte elev? | |
| apbur | 2013-06-04 21:05 | |
![]() | Vet inte, lägger sällan oviktiga saker på minnet. | |