Spelrum
Giraffen27
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 09:33
Antal inlägg: 3768

Jag svarar så för att jag misstänker starkt att de som gnäller mest över tiggare är de som ger minst. Så om man nu inte vill ge, ge faan i att gnälla över det då och lev bara ert liv vidare?
Om jag slösade bort mitt liv med att tänka på samma sätt så skulle jag gå runt på gatorna spottandes och fräsandes åt stekare med rosa skjortor, parkeringsvakter, östermalms-brackor med för höga klackar och för små hundar, fjortisar, överförfriskade bönder, inkompetenta mottrafikanter.
Vet du vad, skit i det som faktiskt inte står i vägen för dig och ansträng dig inte för att göra saker värre för någon annan.

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 09:37

Sjöstan, jag orkar inte ens kommentera ditt "den dåliga skolan" när det samtidigt finns så många språkliga fel i din text.
Och du verkar inte alls ha förstått under vilka former/förutsättningar tiggare befinner sig här när du snackar om att det bara borde skaffa sig ett jobb.
Verklighetsfrånvaro är ett ord jag kommer att tänka på...

gnagel - Ej medlem längre2014-06-13 09:41
Antal inlägg: 691

"Om jag slösade bort mitt liv med att tänka på samma sätt så skulle jag gå runt på gatorna spottandes och fräsandes åt stekare med rosa skjortor, parkeringsvakter, östermalms-brackor med för höga klackar och för små hundar, fjortisar, överförfriskade bönder, inkompetenta mottrafikanter. "

Jag kanske har missuppfattat, men är det inte precis det du gör? ;)

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 09:48

Nej, du har missuppfattat. Var det inte det jag sade?

gnagel - Ej medlem längre2014-06-13 09:54

En inte helt liten del av dina inlägg här går ut på att gnälla på dessa grupper iaf, precis som en del av dina meningsmotståndare gnäller på tiggare på internetforum.

Jag tror inte någon av er bokstavligen spottar och fräser på gatorna. Men jag tror att ni irriterar er en hel del i tysthet

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 10:18

Jag ber er att begrunda det ni håller på med. Tolkar du det som att gnälla är det inget jag varken kan eller tänker göra så mycket åt.
Jag går vidare helt enkelt.

Puss puss

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-13 10:29
Antal inlägg: 31064

Då kanske vi kan höja nivån på diskussionen ett snäpp. Att påpeka någons språkliga fel är lågt och det kan man bara ägna sig åt om man själv är den vassaste kniven i lådan.

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 10:32

Det var min tanke.
Hur höjde du nivån nu menar du?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-13 10:33
Antal inlägg: 31064

Vi har inte återgått till diskussionen ännu.

gnagel - Ej medlem längre2014-06-13 10:43

Vi kanske kan börja med:

Locomondo skriver: "Och du verkar inte alls ha förstått under vilka former/förutsättningar tiggare befinner sig här när du snackar om att det bara borde skaffa sig ett jobb."

Vilka former/förutsättningar är det som gäller här egentligen? Jag bortser nu från dårinläggen om lyxbilar och telefoner, men jag tycker bilden från de någorlunda trovärdiga tidningsartiklar som har länkats är splittrad - vad är förutsättningarna egentligen? Du tycks ha en klar bild av detta?

sjöstan2014-06-13 10:51
Antal inlägg: 729

Loco.
Om jag sökte arbete för att försörja mig och min familj skulle jag inte välja att åka till ett land där jag inte kan kommunicera med befolkningen. Helt enkelt av den enkla anledningen att jag tror det är svårare att få jobb om ingen förstår vad jag säger.

Sveriges tiggare väljer aktivt att komma hit. Dom kommer i akt och mening att tigga. Klart dom inte får några jobb här. Men det beror ju på att en arbetsgivare måste kunna årata med sin personal. Det finns ju flera europeiska länder där "turisttiggarna" faktiskt kan få ett jobb - om dom vill.

Gärna fler invandrare som vill jobba och bidra till samhället. Men folk som kommer för att utnyttja vårt generösa system ska ut.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-13 10:59
Antal inlägg: 2885

Sjöstan. Grundproblemet är ju att dom inte ens får jobb i det land där dom borde få jobb.

Generösa system? Jag är inget system. Jag ger av mina surt tjänade kronor och det har du inte med att göra.

sjöstan2014-06-13 11:11

Grundproblemet är att friska människor väljer enklaste sättet att överleva. I tätbefolkade europa finns det mycket mycket större chans att få jobb än i ett kallt Sverige där man inte förstår språket. Tiggarna väljer att komma hit aktivt eftersom dom enklast tjänar pengar här. Ju enklare det blir ju fler kommer hit. Ser du inte den logiken?

Det handlar inte om några kronor hit eller dit, det handlar om ett systemfel som bara förvärras med varje skänkt krona. För även om du tycker det känns bra och fint nu kommer det så småningom bli ohållbart. Tigganas problem kan och ska inte lösas i Sverige eller av svenskar.

Nora.
Var går din gräns vad gäller antalet tiggare du ska passera varje gång du går ut?
1?
5?
10?
50?
100?

För mig har gränsen passerats och jag blir bara förbannad. Jag betalar världens högsta skatt och borde slippa se tiggare utanför min port.

Locomondo - Ej medlem längre2014-06-13 11:16

Jag betalar världens högsta skatt och borde slippa inskränkta, egoistiska och direkt snåla människor inom mitt välfärdssystem.

sjöstan2014-06-13 11:18

Men inte ens världens högst skatter hjälper om man ska lösa problemet med världsfattigdommen.

Och när man kommer till den insikten blir ju nästa logiska fråga: Var går gränsen?
Tyvärr vågar de flesta inte ställa den frågan utan blajar iväg samtalet till känslor och svepande generaliseringar. Men i slutänden blir det en fråga om tiggarturister eller bättre skola? Tiggarturister eller bättre sjukvård? Tiggarturister eller högre löner i offentliga sektorn?

Oavsett om vi väljer att se det så har vi bara en viss mängd pengar som ska fördelas på det vi tycker är mest viktigt. Mer på ett ställe blir mindre till något annat.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-13 11:18

Sjösten. Jag ser det som ett problem för alla tiggare och inte som ett problem för mig. Det är det som skiljer våra åsikter åt.

Gränsen för antalet tiggare, sett ur tiggarnas perspektiv, borde vara 0.

Skillnaden mellan dina och mina åsikter är att jag tycker man ska attackera orsakerna och inte konsekvenserna.

sjöstan2014-06-13 11:36

Intressant vinkel Nöra.

Så hur ser ditt förslag ut som ska hjälpa alla dessa stackars tiggare? Och nu menar jag inte bara "dina egna" tiggare där du bor utan för att dessa stackars krakar uta pengar och bostad?

Kom igen nu Nöra. Jag är vill gärna förstå hur lösningen ser ut där jag tydligen hamnat helt fel.....

Romer har dragit runt i världen som tiggare i snart 1000 år så det finns nog några av dom som anser tiggeri är en rätt okey livsstil. Att under 1000 år inte hitta ett jobb kan rimligen inte enbart skyllas på "alla andra"

sjöstan2014-06-13 11:39

Här i Stockholm livnär sig många romer på att köpa och sälja bilar och bedriva annan form av handel. Sen finns det säker några som - limsom många svenskar - utnyttjar möjligheterna till försörjning av det allmänna.

Men som sagt. En krona mer här betyder en krona mindre där.

Nora1 - Ej medlem längre2014-06-13 11:53

Tror du att din inställning, som du delar med miljontals människor, är till god hjälp när det gäller att integrera romerna? Det förakt som du sprider om en folkgrupp, är det till hjälp för att komma tillrätta med problemet?

Ger det romerna jobb? Att misstänkliggöra dom?

ZHZ2014-06-13 11:59
Antal inlägg: 35

En gång hade jag hyrt en bungalow vid stranden av ett varmt hav. Jag anlände mot kvällen, och gick ner till stranden. Där låg en stackars sköldpadda på rygg och viftade med sina små ben i luften. Jag vände på den, och sköldpaddan promenerade ut i havet. Det kändes i hjärtat att jag gjort en god gärning.
Nästa morgon gick jag ner till havet igen, men något hade hänt på natten, till vänster och höger låg det tiotusentals sköldpaddor på rygg, och viftade på sina små fötter...
Jag flyttade in till staden omgående...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?