Spelrum
Giraffen41
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nora1 - Ej medlem längre2015-02-18 22:29
Antal inlägg: 2885

ogrundad kunskap pga av rädsla. skulle det stå.

fortsatt2015-02-18 22:34
Antal inlägg: 5

Ja, Nora, risken är stor att såna som adlrig sett ha-kläder förut och är ung och lättpåverkad kan försöka ta sig in i den organisationen.

fortsatt2015-02-18 22:38

Och religiösa attribut är väl i sej harmlösa och man kan tycka att det är var och ens ensak att bära dessa utifrån ett religionsfritt tänk.
Men nu är det ju så att relgionen på olika sätt börjar bli som en farsot som påverkar vanligt folks liv på ett orimligt sätt och då finns det väl relevans för att sätta stopp för dessa sagoberättelser ifrån samhällets sida. Det är ju en sak om man håller galenskaperna för sig själv, en helt annan om det börjar bli religiösa attentat, eller tokar som bränner koranen här och där som leder till upplopp o mord på andra håll.
Nån jävla ordning får det väl ändå vara.

omeganoll2015-02-19 02:01
Antal inlägg: 512

Varför utgår dom flesta här ifrån vanföreställningen att alla "religioner" är i stort sett lika och strävar åt samma håll?

Ifråga om hämnden är det vitt skilda synsätt och i stort sett är det det som konflikter handlar om. Judendomen och kristendomen har båda en mycket restriktiv syn på just hämnd - hur måna "kristliga" resp. judiska hussprängningar, massmord, etc. har vi sett genom historien? Enskilda galningar kan finnas lite varstans men här är det fråga om dogmatiskt betingat våld!

"Religionsförbud", man tar sej för pannan - en fullständigt enfaldig tanke som naturligtvis är helt ogenomförbar eftersom den inte är förenlig med människans natur.

fortsatt2015-02-19 07:55

Ok, men då går vi på människans natur då istället, omeganoll, då kan vi väl lika väl ta bort alla lagar som finns då då?

kovikstippen2015-02-19 08:32
Antal inlägg: 979

Nu har du rätt igen Nora.

"ogrundad kunskap pga av rädsla". Tycker vi nog lika om. Skillnaden uppstår när vi ska omvandla meningen till något meningsfullt.

Du verkar se det som att "meeeen va spelar klädsel för roll, vi lever i ett fritt land och jag väljer själv". Sjuåringen i slöja har själv valt klädsel som gör lek omöjlig.

Jag ser något helt annat.
Eftersom allt fler svenskar är just genuint okunniga och historielösa (undervisningen har totalhavererat) blir allt fler provocerande av religiösa attribut på stan.

Just på grund av de mångas (speciellt yngre) ointresse om sin omvärld och okunskap om vad som händer i samklang med dåliga grundkunskaper från skolan blir man ett lätt offer för idioter som vill påverka.

Helt plötsligt ger man sig på någon bara-för-att den eller den är jude/muslim/bög/handikapa d/annorlunda..... Hur många av de som deltar i detta "krig" inom vårt land vet varför dom slår/trakasserar?

Din ståndpunkt grundar sig i en naiv och världsfrånvänd livssyn om hur det borde vara.

Min ståndpunkt grundar sig i att vi har ett allt större problem med allt större skiljelinjer mellan människor. Dessa klyftor ökar snabbt och jag tycker man ska agera....... Att vänta är att vara feg.

Självklart är inte "förbud mot religiösa attribut i det offentliga rummet" mer än en liten pusselbit. Men jag tror den är en viktig pusselbit för att gjuta olja på vågorna.

Det har absolut ingenting med frihet att få gå klädd som man vill (en rättighet som inte existerar). Men min rätt att ha min egen tro är lika stor som din rätt. Min rätt att slippa religiösa maskerader är minst lika stor som din rätt att klä ut dig.

Religion är en privatsak. Låt den förbli det

Jag tror att fler svenskar stödjer min linje än din. Och i en demokrati styr majoriteten.

sjöstan2015-03-03 12:06
Antal inlägg: 729

Jag tycker som du Koviks, men jag vill komplettera med att ta bort PUT. Det kan inte vara rimligt att "krigsoffer" kommer hit på semester och sedan åka tillbaka till kriget igen.

Det måste vara enklare att förklara människor "persona-non-grata". Det måste vara tydligare för varje enskild nyanländ att svensk lag gäller och att alla överträdelser leder till utvisning.

Vi som vill tillåta invandring inser att några få individer skapar enormt stor skada för den stora massan av invandrare som gör allt dom kan för att komma in i samhället.

Tydliga regler och snabba beslut.

Zaskia - Ej medlem längre2015-03-03 13:36
Antal inlägg: 576

Religionsförbud skall det absolut inte vara. Det kommer alltid att finnas människor som tolkar religioner fel. För de flesta troende människor är religionen ett stöd i livet.

blåhund - Ej medlem längre2015-03-20 15:08
Antal inlägg: 469

www.the-brights.net/

Ovan är en organisation bestående av forskare,nobelpristagare, intellektuella,humanister ,m fl ( inkl mig) som alla delar en humanistisk o en ickereligiös syn på tillvaron.

EricaJong2015-03-23 12:15
Antal inlägg: 537

Att förbjuda religion vore lika omöjligt som att förbjuda människor att andas.

kovikstippen2015-03-25 14:01

Håller med Dig Erikajong.

Men religionsfrihet ska inte blandas ihop med någon fri rätt att klä sig hur som helst.

Min rätt att slippa allt religiöst är lika stor som din rätt att tro.

Alltså: religionsfrihet med förbud mot religiösa attribut i det det offentliga rummet fungerar utmärkt tillsammans

kruzzel - Ej medlem längre2015-03-25 14:04
Antal inlägg: 19

zaskia:, hur vet du att andra tolkar skriften fel? Vem avgör det?

plinius2015-03-29 20:14
Antal inlägg: 444

Allt det ni tar upp här är exempel på saker som kollektivt via FN kommer att förbjuda organiserad religion. På det sättet löser man frågan om religionsfriheten VS Yttrandefriheten. Ingen religiös fråga i någon religion ska få gå före yttrandefriheten.

Här är efter åter önskemål den länk till att somliga tror att det verkligen kommer att bli så :

www.examiner.com/art...k- religion

en.wikipedia.org/wik...ed _Nations

plinius2015-03-29 20:15
Antal inlägg: 444

Här är rätta länken :

www.examiner.com/art...k- religion

kovikstippen2015-03-30 08:15

Självklart kan man inte förbjuda religioner. Det har provats i många tusen år, och har aldrig varit framgångsrikt.

Men att få ha sin egen tro ger ingen rätt att ha egna lagar och regler. Att inte tro är också en rättighet.

Att slippa se påhittade "traditionella" religiösa klädnader ute på stan är en lika stor rättigrättighet som att få klä sig hur som helst.

I dag sker det övergrepp mot olika religioner varje dag i Sverige. En anledning är att polariseringen mellan roande och icke troende blir allt kraftigare. En annan anledning är att dagens skola inte lär ut religion och kärlek till din nästa.

Outbildade idioter blir helt enkelt provocerande av den religiösa maskeraden som blir alltmer uppenbar på Sveriges gator.

Men den enda riktiga och fungerande lösningen på detta problem är att förbjuda religiösa attribut i det offentliga rummet.

Nora1 - Ej medlem längre2015-03-30 08:40
Antal inlägg: 2885

Ha.ha. du är ju en av dem som blir provocerad av den religiösa maskeraden. Nu gjorde du väl självmål?

Måns_E2015-03-30 11:42
Antal inlägg: 12023

Kan man inte förbjuda obildade idioter istället? Varför skall jag behöva stå ut med sådanna ute på stadens gator?

kovikstippen2015-03-30 12:27

Haha Nora.

Vad spelar det för roll? Jag befinner mig bara på en plats i taget. Problemet uppstår varje dag och överallt i Sverige.

Att komma åt strukturella frågor på individnivå funkar inte

Men jag måste tillstå att jag blir illa berörd av alla tiggare som sitter typ överallt. Det stör mig i min vardag och jag anser att tiggarturister inte har plats i Sverige.

Inte för att jag inte har råd. Inte för attan föraktar deras situation. Men jag anser all form av tiggeri är strukturellt fel och anser att mitt effektivaste sätt att visa det är antingen ge något till någon.

Om ingen ger kommer turisttiggarna lämna landet och söka annan plats att tigga på. Samma sak gäller enligt mig också tvärtom. Ju fler som ger pengar ju fler tiggare kommer.

Idag handlar reklam och kampanjer allt oftare om att skapa skuldkänslor och jag tvärvägrar gå runt och skämmas och känna skuld för allt möjligt. Blir mest arg och irriterad.

kovikstippen2015-03-30 12:28

Suck för nya mobiler med egen vilja

vildine2015-03-30 14:24
Antal inlägg: 1

Måns: Definiera obildad?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?