Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-18 12:40 | |
![]() | Jag håller med rultantultan. Titta bara så många fina troende människor som finns här! Rultantultan skulle aldrig skada någon till exempel. Det är väl inte religionen som förtrycker, utan människans brist på acceptans och respekt för ANDRA människors religioner, värden, åsikter, känslor och tankar? Att använda sin religion eller sina politiska åsikter som ett verktyg till att förtrycka är bara fel! | |
| krysopras | 2013-07-18 12:53 | |
![]() | Men det är ju så religion används. Hade man som religiös kunnat hålla sin tro som en privatsak så vore det ju inga problem alls. Men nu är det ju så att de som är religiösa till varje pris måste påtvinga andra sin tro och sina konstiga levnadsregler, och om omgivningen inte anpassar sig så är den syndfull, avfällig, oren osv. Vetenskapen gör heller ingenting, inte så länge man inte tillämpar den. Religion som inte tillämpas är förtjusande, som idé, det är som vilken saga som helst. Men så fort man börjar inbilla folk att de är närsynta för att deras förfäder levt ett orättfärdigt liv eller att deras barn har fått cancer för att föräldrarna levt i otukt och liknande vanvettigheter, då är religion ett gissel, inte en vacker saga. | |
| krysopras | 2013-07-18 12:57 | |
![]() | Jag förstår inte hur du vet att inte Rultantultan skulle kunna skada någon. Det är ju alarmerande om man tror att troende kristna skulle vara oförmögna att skada andra. Kolla in George W Bush. Jag är inte ett dugg säker på Rultans oskadlighet, inte efter hennes tråd om syndighet och kopplingen till kroppsliga defekter, där återfinner man funderingar som är rent medeltida. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-18 13:03 | |
![]() | Krysopras, nej det är klart att man aldrig kan vara säker på att någon aldrig skulle kunna skada andra.... Det jag menar är att alla är vi människor, och alla kan vi skada och göra ont. Det finns väl många människor som är religiösa och håller sin tro privat utan att förtrycka? | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:10 | |
![]() | @krysopras Vad menar du mend att referera till tråden "syndastraff"? Vad har jag skrivit i den tråden som ger dig anledning att tro att jag skulle vilja någon illa? Jag ställer i den tråden en fråga utifrån saker jag har hört andra diskutera. Jag finner INGEN koppling mellan handikapp eller andra fysiska åkommor och det människor kallar synd. Kom inte här och kalla mig medeltida. Skäms. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:10 | |
![]() | Att säga att religion används primärt för att skada andra är ignorant och fördomsfullt. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:11 | |
![]() | Att påstå att religiösa till varje pris måste påtvinga andra sin tro och konstiga levnadsregler och om omgivningen inte anpassar sig kalla den syndfull mm är också ignorant och fördomsfullt. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:13 | |
![]() | SLUTA DRA ALLA MÄNNISKOR ÖVER EN KAM! Det finns inget "religiöst kollektiv" som är ute efter icke-troende för att frälsa dem/fördöma dem/skada dem - hur mycket en del av er inbillar er det. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-18 13:18 | |
![]() | Jag tycker det är så motsägelsefullt att säga att religiösa förtrycker andra, och samtidigt sitta här själv och fördöma religiösa? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-18 13:23 | |
![]() | Jag tror majoriteten av troende håller det på ett i stort sett helt personligt plan. Vissa måste till varje pris påpeka hur förtappade vi andra är, men att döma alla troende efter en radikal minoritet är inte rättvist. Vore trevligt om båda sidor kunde sluta dela upp alla så hårt i "vi & dom", och inse att alla är människor och att det förmodligen finns lika många sätt att se saker på som vi är. Jag är inte religiös, jag tycker det är märkligt att man kan tro på gud och bibeln och mycket annat; men så länge man tror för att man själv mår bra och inte trampar på andra i religionens namn så respekterar jag rätten att tro utan förbehåll. Jag ser problem med religion som maktmedel, men det innebär inte att den som tror automatiskt är ond eller manipulativ, lika lite som att jag är förlorad eller empatilös för att jag inte tror. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:27 | |
![]() | @nulltj Du skrev "Vore trevligt om båda sidor kunde sluta dela upp alla så hårt i "vi och dom" och inse att alla är människor och att det förmodligen finns lika många sätt att se saker på som vi är." Tack. "Vi och dom" är vad som orsakar världskrig, terrorism och tortyr. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:28 | |
![]() | Ingen är förövrigt "förlorad", troende eller inte. Och tack gode Gud för det! :) | |
| Rultatultan | 2013-07-18 13:29 | |
![]() | @Mollee2 Du skrev: "Jag tycker det är så motsägelsefullt att säga att religiösa förtrycker andra, och samtidigt sitta här själv och fördöma religiösa?" Jag förundras också över det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-18 13:37 | |
![]() | Ja, "vi och dom" är, om något, roten till allt ont. När jag var med i kyrkan som yngre upplevde jag det väldigt starkt, och tillhörde med alla mina tvivel aldrig "vi". Det var en stor anledning till att jag bröt, känslan av att uppdelningen var så benhård och viktig. Man talade vackert om gemenskap, men praktiserade den bara med sina egna. Som trodde rätt. Den schismen finns naturligtvis i många fler sammanhang än religiösa sådana; och även om den var droppen som fick mig att lämna kyrkan just då så finns ett betydligt starkare skäl för mig att inte vara kvar i det. Jag tror helt enkelt inte. | |
| Göran A | 2013-07-18 13:52 | |
![]() | "Ingen är förövrigt "förlorad", troende eller inte. Och tack gode Gud för det! :)" Hur menar du här? Jesus är alltså INTE vägen, sanningen och livet? Finns det alternativa vägar? | |
| Gunilla _ | 2013-07-18 14:02 | |
![]() | Fråga ett får Rultatultan svara på själv men de övriga två frågorna vill jag gärna försöka mig på att svara på; ja x 2. | |
| Sote | 2013-07-18 14:11 | |
![]() | Håller med Rultan i mycket men så har vi då såna som tex Göran som står för det helt motsatta känns det som. Det är det sättet att tolka bibeln som skrämmer mig. Att man på fullt allvar kan tro att jorden är några tusen år gammal, att Darwin var helt ute och cyklade, att abort är mord, att kvinnan ska veta sin plats, att homosexuella är sjuka och förtappade och går att bota, att barn föds med handikapp pga av nån arvssynd m.m. Att det finns kristna som står för detta idag är för mig helt obegripligt. Det är lika skrämmande om inte mer som fanatiska islamister med vapen i ena handen och koranen i den andra. Det finns grupper i USA som är ultrahöger och ultrakristna som är oerhört skrämmande och faktiskt på väg att bli ett reellt hot mot frihet och demokrati. Likafullt är dom Kristna. Det är inte bara enstaka sjuka individer som sitter hemma och övertotolkar bibeln i sin ensamhet som en del tycks tro. | |
| Göran A | 2013-07-18 14:29 | |
![]() | Sote: Ja, jag är verkligen en extremt farlig person. | |
| Göran A | 2013-07-18 14:32 | |
![]() | Gunilla: Med sista frågan menade jag alternativa vägar till Gud. Då antar jag att ditt svar förvandlas till ett nej? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-18 14:49 | |
![]() | Jag tycker inte att en person är farlig, så länge man låter andra människor bilda sig egna uppfattningar. | |