Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-18 14:49 | |
![]() | Jag tycker inte att en person är farlig, så länge man låter andra människor bilda sig egna uppfattningar. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-18 14:59 | |
![]() | Bra sagt. | |
| Göran A | 2013-07-18 15:01 | |
![]() | Håller med! På den punkten har många genom åren begått övergrepp. Troende och otroende. | |
| Sote | 2013-07-18 15:09 | |
![]() | Göran-Nu skrev jag ingenstans att just du är särskilt farlig utan tog dig som ett exempel här i tråden på mer bokstavstroende. Det fattar säkert du också vad jag menade. Men att just bokstavstroende av vilken religion det än må vara kan vara extremt farliga för andra som som dom anser höra till dom förtappades skara och i synnerhet för personer ur den egna gruppen som väljer att ta avstånd och söka egna sanningar det är ju ingen nyhet ens för dig Göran, eller? | |
| Gunilla _ | 2013-07-18 15:15 | |
![]() | Göran A; "Gunilla: Med sista frågan menade jag alternativa vägar till Gud. Då antar jag att ditt svar förvandlas till ett nej?" - ja eller nej... Det är ju det som är själva problemet i det hela; vägarna verkar ju vara så oerhört olika och jag kan inte riktigt få ihop hur alla kan vara de rätta... Du verkar vara den enda som verkligen tar bibeln på allvar (av det jag läst hittills) och det känns mer skrämmande och obehagligt än de som är "hobbykristna" (snodde det av Sote tror jag) eftersom jag själv är långt ifrån dina värderingar. Naturligtvis (tyvärr) begår både troende och otroende övergrepp och beter sig illa. Men, ungefär som en polis ska vara tålmodigare och en lärare ska kunna stava, så ska en troende på nåt vis vara mer "perfekt". När de då inte är det så är det värre än när en icke troende inte är det. Anser jag. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-18 15:15 | |
![]() | Kristna som The Phelps Family skrämmer mig, men dom är ju lyckligtvis i minoritet och inte kammen över vilken jag drar alla troende. Men skrämmande, ja. chef-jeff1.hubpages....s- they-get | |
| Göran A | 2013-07-18 15:18 | |
![]() | Sote: Du skrev att det var mitt sätt att "tolka" Bibeln som skrämmer dig. På vilket sätt står inte då JAG på de anklagades sida? | |
| Rultatultan | 2013-07-18 16:02 | |
![]() | @Göran A Klart Jesus är vägen, sanningen och livet! Men vad jag vet är ingen av oss dömda förrän den dagen kommer - och fram till dess kan vi knappast vara förlorade. Ingen av oss. | |
| Rultatultan | 2013-07-18 16:06 | |
![]() | Jag tycker inte att Göran A verkar det minsta farlig. Hans tolkning av bibeln skiljer sig förvisso milsvitt från min, men inte (som jag förstått det), på den centrala punkten. Det innebär att vi delar samma tro - men står på olika ställen i trosfrågor som kan vara intressanta men absolut inte avgörande för frälsningen. | |
| Göran A | 2013-07-18 16:10 | |
![]() | Det är ju sant. Men den som ännu inte accepterat Jesus som sin frälsare är under domen just nu. | |
| krysopras | 2013-07-18 16:16 | |
![]() | Här i Sverige finns möjligheten att behålla religionen på ett personligt plan, men hur personlig får man vara i sin tro i länder som har religiös lagstiftning? Det finns ju som bekant hela länder vars hela rättsapparat baserar sig uteslutande på religiösa föreskrifter och regler. Och det blir ju fler och fler sådana länder. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-07-18 16:18 | |
![]() | Hur måna såna länder finns det egentligen? Saudiarabien och Iran? | |
| krysopras | 2013-07-18 16:19 | |
![]() | Göran A är kanske ett troll? Man kan åtminstone hoppas. "Under domen just nu" kan du vara själv. Vi kan inte ha en aning om vad Gud är eller inte är, så sitt inte och dela ut domar över människor du inte ens är bekant med. | |
| krysopras | 2013-07-18 16:23 | |
![]() | Afghanistan har vi ju. Och det finns en räcka länder där religiösa krafter växter sig allt starkare och får allt större inflytande över lagstiftningen, t ex Egypten, Mali, Nigeria, Pakistan, för att nämna ett mer näraliggande land, Turkiet. Du kan säkert googla själv Challe B. Ett enda sånt land är för många. | |
| Sote | 2013-07-18 16:24 | |
![]() | Göran-ditt inlägg 16.10 är ett exempel på vad jag menar. Sedan allt i mitt inlägg sedan tidigare också. Det är skrämmande att man i dag 2013 kan gå på sånt utan att se det orimliga i det hela. Att homosexualitet skulle gå´att bota? Att jorden är några tusen år bara? Okunskap är skrämmande för okunskap leder till förtryck och fanatism alltför lätt. | |
| Göran A | 2013-07-18 16:24 | |
![]() | Krysopras: Du kanske skulle kolla vad tråden handlar om. Jag anser det väldigt relevant och motiverat att tala utifrån min tro här. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-07-18 16:26 | |
![]() | Jo, men "religiösa krafter växter sig allt starkare" är ju inte alls samma sak som " hela länder vars hela rättsapparat baserar sig uteslutande på religiösa föreskrifter och regler". Jag har googlat. Hittar bara uppsatser som jag inte orkar bläddra igenom. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-07-18 16:27 | |
![]() | Turkiet är en sekulär stat, än så länge. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-07-18 16:33 | |
![]() | States based on a state religion where the head of state is selected by some form of religious hierarchy. Iran Vatikanstaten Så, då var det avklarat. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-18 16:33 | |
![]() | Varför är du religiös, Göran A? | |