Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-27 19:25 | |
![]() | Snoosy, Jag tycker du är orättvis när du jämför Teppy med Henning Mankell, visst kan man tycka olika om saker, men den typen av persongrepp är väldigt lågt. | |
| Teppy | 2008-06-27 19:40 | |
![]() | ordprofeten har talat | |
| Candee | 2008-06-27 19:49 | |
![]() | Teppy..det du beskriver är ju bara utseende..en perfekt människa har väl en hög intelligenskvot, hög utbildning och fet lön, världsvan..etc..utöver det ett vacker leende..e de inte så det ska vara..? Teppy, du är en av de ytligaste människorna här inne enligt mig, inte illa menat men av det du skriver så är det mycket kring just utseende, pengar etc som kretsar kring dina tankar och värderingar. Blir lite skrämd faktiskt..inte av ditt utseende :P, men ditt sätt att värdera saker... | |
| Candee | 2008-06-27 19:50 | |
![]() | det skulle vara utseende, stryk leende..hehe | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-27 20:01 | |
![]() | Candee, du baserar hela ditt omdöme på några inlägg av henne på ett internetforum? Tra la la la sten i glashus | |
| Teppy | 2008-06-27 20:03 | |
![]() | <3 ordprofeten. | |
| Candee | 2008-06-27 20:25 | |
![]() | Nope..jag har följt flera trådar och jag har inget annat att gå på än det hon själv skriver. Det är övervikt, homosexuella, sätt för kvinnor att vara(icke prutta, rapa tråden) så nej, jag kan nog inte påstå att det endast är några inlägg. Vad har glashus med det här att göra. Jag baserar det jag tycker på det hon själv har skrivit i forum och för mig är det lite skrämmande med en så snäv syn på de saker hon tagit upp. Sen får du ju dra dina egna slutsatser ordprofeten..och tydligen skiljer sig våra rejält. Men att dra gamla klyschan om att kasta sten i glashus är väl rätt uttjatad..tycker inte du?? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-27 20:26 | |
![]() | Teppy är min nya idol. | |
| Candee | 2008-06-27 20:29 | |
![]() | Men du skrämmer mig inte ett dugg illiterate..bara irriterat som ett kryp i ögat..:D | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-27 20:33 | |
![]() | Det är nog det som är skillnaden mellan oss: Jag skrämmer dig inte, medan du inte blir skrämd av mig. | |
| Teppy | 2008-06-27 20:35 | |
![]() | oh well... beta forum ger mig huvudvärk | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-27 20:38 | |
![]() | Candee, Vi gör det hela så enkelt som möjligt: "1. Talesätt Det är ett gammalt svenskt talesätt att man inte ska kasta sten när man själv sitter i glashus. Med detta menas förstås att det är oklokt att kritisera sådant som även karaktäriserar en själv. Ett snarlikt talesätt är att man inte ska kacka i eget bo, inte kasta igelkott i ballongaffär eller inte kasta pil i gummibåt. " Trots att "åh.. mäh.. en lenk till nå löjli internet sida ju" kanske inte är den bästa källan så tror jag vi får det svårt att hitta någon som påstår att "sten i glashus" refererar till något annat än ett talesätt. Klyschor och ett talesätt är inte alls samma sak utan två helt olika ord med olika betydelser och användningsområden. Men för att verkligen klargöra vad jag menade... Du gör en bedömning av en person utifrån "några inlägg på ett internetforum", vi har inte definierat ordet "några" utan gör var och en en godtycklig bedömning av vad ordet bör betyda, för mig betyder det ett par trådar eller så, för dig tycks det vara betydligt färre. Oavsett vilken tolkning man väljer så tror jag de flesta läsare kan acceptera att det inte är lämpligt att bedöma en persons hela personlighet utifrån något så fattigt som dennes åsikt i en eller två frågor och hur den väljer att uttrycka dessa på ett internetforum där diskussionens vågor ofta går höga. Man skulle kunna säga en sådan bedömning blir "ytlig", vilket också autmatiskt säger något om den som gör bedömning. Vi kan alltså dra två slutsatser från ovanstående inlägg och dess tolkning i det här inlägget: 1. Du känner inte Teppy, men anklagar henne för att vara ytlig 2. Du är beter dig ytligt när du gör din bedömning eftersom inte tillskriver din medmänniska några ytterligare egenskaper än de du tycker dig kunna förnimma utifrån ett mycket begränsat material. Vill du vara snäll att förklara för mig hur detta INTE passar in på beskrivningen som återfinns här: susning.nu/Kasta_ste..._i _glashus | |
| jeehunmoon | 2008-06-27 20:39 | |
![]() | snoosy, "Hört talas om höga sköldkörtelvärden ??" Visst har jag det men jag var klumpig nog att inte detaljera mig i mitt inlägg om min ärliga mening om "alla övervikitiga". De som är sjuka har jag förståelse för. Jag nämnde inte det, men det har jag. Mitt gäckel går till de som drar upp sjukdom som argument för de som inte har det. Kan inte tro att alla tjockisar som vissa verkar vilja försvara på en gång lider av sjukdomar. "Jeehuu, Trevligt att du dumförklarar överviktiga.." Det är din tolkning. Jag menade att jag ansåg dem lata, om de sedan klagar på att choklad och allt annat smakar för gott (det är det som är problemet buhu) eller att de menar att det täpper till ett känslogap tycker jag att de kan sluta påstå att de inte kan "rå för sin fetma". De som inte har fel på körtlarna etc. "Den som har har mycke muskler kan träna bort en chokladkaka genom ett träningspass. För en överviktig tar det mycket längre tid.." Ska jag anta att du till skillnad från andra trådar sitter med den här kunskapen eller ska jag anta att det här bara är ett långsökt antagande? För en överviktig utan sjukdom gäller det fasiken bara att göra av med fler kalorier än vad de stoppar i sig. Illiterate, "En pokerspelare eller alkoholmissbrukare kan välja att avstå helt, och tvärt sluta. En matmissbrukare måste lära sig att fortsätta med sitt missbruk, men under diciplinerade former. Dvs att omvandla ett missbruk till ett bruk. Vilken AA-medlem som helst skulle nog berätta att detta är omöjligt. Det finns bara ett val: Att sluta helt." En pokerspelare med spelproblem i andra former har samma situation skulle jag vilja påstå, håller du inte med? Jag "måste" spela poker för att det är min inkomstkälla, men hålla mig borta från turspel. Bruka poker, inte missbruka annat spel och dobbel. Överviktiga utan sjkkdom vill jag jämföra med någon som är morgontrött. De har ett val, missbruka sömn och inte stiga upp när de vaknar av väckarklockan eller somna om. De måste lära sig leva med normal dos sömn och inte sova för länge. Stor del av samhället missbrukar inte snoozeknappen men många missbrukar att äta för mycket där de inte borde det säger jag. Bitte, "Teppy.. Även att hppa på överviktiga är en form av rasism, och i sånna fall så står ju även du för förtryck, och allt som du skriver ovan Bitte" Nej, att hoppa på överviktiga kan aldrig bli rasism, sedan när vill tjockisar anse sig som en egen ras? Snoosy, "Teppy. Du har något gemensamt med den mest hatade mannen som levt på denna jord. Han börjar på H. Han traktade efter den ariska rasen. Det gör du lite med ditt inlägg." LOL!!! Har jag inte sagt att du "förlorat" din sakfråga när du jämför din motargumenterare med Hitler? Om det inte var Hitler du syftade på och tänker märka ord på att jag sätter ord i munnen på dig så sig vem du syftade på. Man orkar inte lyssna på folk efter att jämför någon med Hitler, tror att du tappar sympatier även i ditt eget läger när du gör det. Det här är en tjänst att säga det här till dig. | |
| Teppy | 2008-06-27 20:46 | |
![]() | Skönt att veta att det finns vettigt folk här också. Tack jeehunmoon. <3 | |
| bitteberg | 2008-06-27 20:47 | |
![]() | jaa vad ska man säga...det skulle inte finnas så många människor om alla skulle se ut som Teppy.....å tragiskt vore ju det om alla såg ut som hon ..... | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-27 20:50 | |
![]() | bitteberg, jag tycker hon ser bra ut, dessutom verkar hon intresserad av att ta hand om sig. Det låter bra tycker jag, dessutom tyder det på karaktär. | |
| jeehunmoon | 2008-06-27 20:52 | |
![]() | Jag tycker sedan att debatten här inte skiljer sig i argumentation när man jämför med liknande debatt i USA. De feta där vill också betona sjukdomar för de flesta och abnormala ämnesomsättningar. Tycker att det saknas insikt i de som så prompt vill försvara feta människor överlag. Alla är då inte sjuka, skulle de flytta till USA skulle de troligen bli enorma. Klart att alla blir fetare här, snabbmaten har större utbredning, du får enormt mycket mer på tallriken på lunchrestaurangen etc, Läsken har slagit ut nästan all konkurrens när det gäller dryck, man får 2 litersmuggar om man vill ha det. Skulle dessa feta människor i tråden och i USA växt upp i ett U-land tror jag inte alls att de skulle vara feta. Jag kanske är fel ute, men så tror jag. De hade inte blivit feta i ett U-land. Det här är en I-landsplåga mina vänner. Samhället har fört oss till en övermäktig kaloriekonsumtion. Jag landade igår i Vegas och sanna mina ord. Jag mår inte bra själv när jag ser en 200-kilos person var 200e meter. Amerikanarna är bara för feta... | |
| Teppy | 2008-06-27 20:55 | |
![]() | ja, fast för den sakens skull måste man väl inte äta sig till sin egen död? | |
| bitteberg | 2008-06-27 20:55 | |
![]() | visst....hon ser bra ut...men det är ju bara ytan...det ytliga.....det viktigaste är väl insidan.....för alla ser inte lika bra ut,mendom är väl lika värdefulla ändå.....grannen har fött 4 barn...det sätter sina spår...å hon är fin vare sej hon väger 50 eller 80 kilo !! | |
| bitteberg | 2008-06-27 20:57 | |
![]() | alla har väl inte kanske din karaktär teppy | |