Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2012-02-26 21:21
Antal inlägg: 7666

Idag var jag på Armémuseum med min äldste son (den yngre var också lite kulturell genom att gå på bandy på Zinken). Där påmindes jag om vilken "fin" tradition monarkin står för. Krig, våld, ond bråd död - allt för att försöka flytta fram sina egna maktpositioner och skaffa sig en plats i historien. Även om jag inte vore republikan av samma principer som jonisk m.fl redan tagit upp, så är jag inte mer intresserad av att behålla denna "fina tradition" än vad jag är att behålla andra gamla seder och bruk som tjurfäktning, statarsystemet eller kvinnlig omskärelse. Det finns helt enkelt inget fint med monarkin att plocka fram ur historien. Om man inte gillar tom pompa och ståt vill säga.

slånbär2012-02-26 21:28
Antal inlägg: 5539

Vulcan- trycker på gillaknappen.

kaffeflicka - Ej medlem längre2012-02-26 21:31
Antal inlägg: 915

Leve vulcan!

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-26 21:31
Antal inlägg: 3613

Ja, många människar har fått sätta livet till när kungar bestämt att det skulle dras ut i krig för att skaffa sig större landområden. Krigarkonungar har vi tack och lovinte längre. Nu klipps det band med sax och döps skepp me champagneflaskor, och det är väl vackert så. Men måste vi ha kungligheter till det? De har dessutom rött blod precis som vi. De är inte finare eller bättreän någon annan. Varför ska de ärva sina ämbeten utan att ha förtjänat dem? Det är inte demokratiskt att ärva sin ställning. Sådant gillar vi väl inte i diktaturer som t.ex. Nordkorea? Franska revolutionen var förstås onödigt blodig, men principen om jämlikhet var rätt då som nu. Ironiskt att en fransk militär blev konung av Sverige. En viss Jean Baptiste Bernadotte upphöjdes till kung och hans ättlingar anses vara finare än alla andra i befolkningen och ska tituleras därefter. Grekerna gjorde sig av med sin kungafamilj men de grekiska kungligheterna har kvar sina titlar och blir inbjudna till alla kungliga festligheter, så det behöver inte gå någon nöd på avsatta kungahus. Den svenska kungafamiljen har både utbildning och förmögenhet, så den klarar sig utan apanage.

piilu2012-02-26 21:35
Antal inlägg: 10186

Bra inlägg av vulcan.

Mies212012-02-26 22:07
Antal inlägg: 3

Jag är inte med i svängarna vad gäller kungahuset men läste lite här och fick uppfattningen av att Victoria och Daniel inte är gifta än? Har det fötts in en oäkting i kungahuset nu också? Konstigt att man inte läst om det på nyheterna..

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-26 22:08
Antal inlägg: 4315

Hur har du kunnat missa bröllopsrapporteringen? Bor du utomlands, kanske?

Mies212012-02-26 22:42

Sista jag läste var bara att barnet föddes, har haft lite att göra och kungahuset intresserar inte mig så mycket, snarare irriterar..

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-26 22:43
Antal inlägg: 4315

De gifte sig för snart två år sedan :)

Mies212012-02-26 22:44

Aha märkte först nu att det var gamla inlägg i början av tråden, första gången jag läst en tråd här på betapet, my bad..

slånbär2012-02-26 22:48
Antal inlägg: 5539

ja det klassiska problemet med nya tider och gamla återanvända trådar. Kollar man inte datumet på första inlägget så kan det bli väldigt konstigt:-D

krille4242012-02-26 22:49
Antal inlägg: 7

avskaffa kungahuset nu!! gör om slottet till boende för bostadslösa

ezye - Ej medlem längre2012-02-27 08:01
Antal inlägg: 447

Det var väl att ta i krille. Slottet är en oerhört vacker byggnad, vore synd att förstöra det. Men visst, något måste göras för de bostadslösa.

krille4242012-02-27 09:24
Antal inlägg: 7

men dom kan ge bort nått av sina olika slott o herrgårdar till dom bostadslösa.

Observer2012-02-27 10:31
Antal inlägg: 266

Naity skriver: "Vad är det som är så farligt med kungahuset? Är ni ledsna för att ni går miste om några kronor?"

Mitt svar är enkelt. Jag är ledsen för att jag mot min vilja måste vara med och betala för ett gammalt, förlegat system.

Pandina2012-02-29 11:31
Antal inlägg: 727

Med risk för att låta lite barsk:

Jag tror nog att medborgare alltid varit jävligt emot kungahuset. Att fattiga människor ska behöva slita och ha sig för att tjäna en pampig, uppsminkad idiot i bögkläder... och visst kan det tyckas vara lite mycket (tänker på, typ, Napoleon).

Å andra sidan. Fan vad tråkigt att avskaffa kungahuset. Att göra det så platonskt och grått och torrt. Folkvalt i all ära - men hela det speciella med just att ha en tradition försvinner ju. Även om det är nya tider. Men det är väl knappast så att kungen har någonting speciellt att säga till om direkt? Han är väl snarare en maskot idag. Någonting att visa upp. Ett ansikte utåt.

USA har president, men det landet har också en väldigt annorlunda historia.

Jag har hört att det är bra att ha ett husdjur i en större barnfamilj, eftersom det dels för familjen samman, dels skapar ett ansvarstagande hos barnen. Och en gemenskap, för alla i familjen älskar lilla Lassie (etc).

Som jag ser det, ser inte befolkningen kungahuset som någonting som står över oss, snarare ses de som bidragstagare som lever på guldpläterade vindruvor och olika sorters ostar. Men vad skulle vi vara utan kungahuset? Ännu en republik, som använder pengarna till presidentval istället? Vi får ju välja vår landshövding ändå (f n Reinfeldt).

Jag tänker så här: Att staten väljer att lägga så mycket på kungahuset tyder på att de tycker att vi har för mycket pengar. Därför tror jag knappast att de kommer att lägga de "välförtjänta pengarna" på sjukvård istället bara för att vår tradition avskaffas. Så då kan vi åtminstone glädja oss åt att vi har ett kungamärke (det är fiiiiint!).

Pandina2012-02-29 11:32

Och förresten. Hur många flickor har inte önskat att de var en prinsessa någon gång?

rebell992012-02-29 11:50
Antal inlägg: 400

Avskaffa monarkin och låt Bernadotterna försörja sig själva.De som vill följa Bernadotternas liv ska naturligsvis få göra det men låt mig slippa vara med och betala för idiotin. Kungafjäskarna kan kanske göra upp en deal med släkten bernadotte att mot viss ersättning få lite skvaller från släkten då och då.Man kan ju även ordna så att Ngn ur Bernadotte vinkar och kliipper snören när rojalisterna känner det behovet. Vi övriga kan gå in i en modern tid fri från monarki och sjuklig upphöjelse av människor.

Pandina2012-02-29 11:55

Vem ska få upphöjelsen istället då, rebell99? Du? Bill Gates? Obama? Reinfeldt?

Hade du varit den som fått födas till kung/prins/drottning/prin sessa så tror jag knappast att du hade tänkt likadant.

Upphöjelse av människor handlar om kontraster och dynamik. Somliga föds med knivskarpt affärssinne, andra föds med blått blod. Sluta vara så jäkla svartsjuk.

rebell992012-02-29 12:33
Antal inlägg: 400

Pandina Om aman vill avskaffa monarkin så innebär det att ingen ska ha den "upphöjelsen". Hur jag varit om jag varit en annan person vet varken du eller jag och det är inte relevant här .Ingen frisk människa är född med blått blod.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?