Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:33
Antal inlägg: 3473

Zizzzi nu räcker det va?

MaadMaxx2009-04-29 00:33
Antal inlägg: 349

BiNo8- Vilken? Hon har väl gjort en del?

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-29 00:33
Antal inlägg: 11612

Jag såg säkert den filmen,ja.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 00:33
Antal inlägg: 1032

Nej jag kan inte förstå dig på grund av att jag dels vet att klädseln inte spelar roll.
Dels ser jag ingen skillnad i att en flicka på väg från en gitarrlektion eller att en flicka på krogen blir våldtagen.
Brottet är väl detsamma?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-29 00:33
Antal inlägg: 6214

Basta, det är inget som behöver mörkas - däremot är det något som måste analyseras lite djupare än "invandrarnas fel" tycker jag.

Invandrare är överrepresenterade för många av de allvarligaste brotten.

Vad gör vi med det? Det finns olika skolor, två extremer är:
1. Sverigedemokraterna - detta är ett tecken på att invandrare är mer kriminella och att våra svenska värden (moral) håller på att urholkas
2. Kriminologen - det är en feltolkning av verkligheten: Det finns studier som visar på att invandrare både upptäcks, anmäls, fälls och döms till fängelse oftare än svenskar. Det finns systematiska orättvisor i sverige, som skapar utanförskap vilket bidrar till brottslighet.

Vidare, eftersom jag är kriminolog och gladeligen erkänner att jag är färgad av det: "invandrare" behandlas som en heterogen grupp inte bara av sverigedemokrater utan media. Underförstått är det alltid "svartskallar" eller "muslimer" som avses dock. Att finnar är överrepresenterade för mord i sverige är inget som diskuteras och finnar ses inte som ett kriminellt problem heller. Men när man pratar om "invandrare" så snackar vi om människor från...hmmm... varenda jävla ställe utanför sverige. D.v.s. det är "svensken" mot "världen".

Alltså, vi skall inte mörka. Men vi skall visa att vi är slugare än att få det att verka som att vi fortfarande lever isolerade från resten av omvärlden, både vad gäller vår syn på "svensk" och våra förklaringsmodeller.

Om man inte är rasist så tror man rimligen inte att det är "ras" (säg entnicitet) som är det som avgör brottslighet. Det gör inte ens BiNo, men hon är ändå villig att förklara invandrarna som skydliga till den ökade brottsligheten i Sverige!?

Zizzzi2009-04-29 00:34
Antal inlägg: 440

Jag skrev som sagt att jag är väl medveten om att det är provokativt, precis lika provokativt som BiNos egna uttalanden kan vara för någon annan som blivit våldtagen. Det är inget krav att hon skall svara på frågorna, det är inte det som är poängen. Poängen är att försöka få henne att öppna ögonen och titta på saker ur ett annat perspektiv.

Zizzzi2009-04-29 00:36

Bino, det är ju samma sak. Kan kvinnan påverka, så är det hon som är ansvarig - man plockar bort skulden från förövaren = en ursäkt. Nej jag tycker verkligen inte att det räcker.

Vad ger DIG rätten att ifrågasätta andra kvinnors "oskuld" till en våldtäkt? Vad ger dig rätten att avgöra när det är deras fel, och vad är skillnaden i att ifrågasätta din eventuella skuld?

För att förtydliga igen. Jag tycker verkligen inte att det var ditt fel.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-29 00:38
Antal inlägg: 11612

Btw,har jag säkert läst boken också om den där frågan.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:38

Ja faktiskt dude är jag det. När jag var runt 18-20 stog det nästan i tidningen dan efter om nån slog nån på käften, nu är det mord hit och dit och många av dom är invandrare. Vad som är fel med invandrarpolitiken är att om man kommer till ett land och inte följer lagar och regler ska man ut. Punkt slut! Min åsikt. Bättre att politikerna försöker göra nåt bra för dom som redan finns här än att ta in fler

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:40

Zizzi hör upp lite... jag säger inte att kvinnan är ansvarig men vissa kvinnor kan ha en del i händelsen.

Basta - Ej medlem längre2009-04-29 00:40
Antal inlägg: 3528

Dudeniro: Jag kanske misstolkar dig men var skrev jag att det var invandrarnas fel? Jag har i andra trådar tagit upp just socioekonomiska faktorer som avgörande i fråga om brott.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:41

se filme med Judie Foster...där går gränsen åtminstone för mig att hon fick fan skylla sig själv

Zizzzi2009-04-29 00:41

Bino. Om kvinnan har del i händelsen så har hon också en del av ansvaret. 1+1 du vet.

apbur2009-04-29 00:41
Antal inlägg: 9699

Jag förstår vad Bino försöker säga även om hon uttrycker sig ganska klantigt. Givetvis har vi alltid ansvar för vårt eget beteende, våldtäktsman som andra. Den som våldtar gör alltid fel, dock finns det vissa givna situationer man bör undvika om man inte vill bli våldtagen. Det är oerhört dumt att utsätta sig för uppenbara risker och jag tycker bara det är fånigt att hävda sin rätt att kunna klä sig och bete sig hur som helst som kvinna. I vilka andra situationer är det rimligt? Javisst får man det, men då bör man ju också vara medveten om eventuella konsekvenser.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-29 00:42
Antal inlägg: 3069

BiNo8, om jag inte har fel så har du tidigare i trådar som har med just islam att göra uttryckt din avsky för den och de som bekänner sig till den, rätt? jag vill fråga så att jag inte gör ett dumt övertramp. Om det är som jag antar så är jag int ett dugg förvånad över att du också har hittat hit. Men i det här fallet så är du kanske lite långt ute och cyklar även om det du skriver inte har s mycket med invandrare att göra vilket i sig är bra.
Men det är lite dumt att lägga en del av skulden för en våldtäkt på offret, varför gör du det?
Jag tycker att det är min skyldighet som man att respektera någon oavsett klädval på sama sätt som jag förväntar mig att bli respekterad själv och slippa kladdiga tanter om den situationen skulle uppstå (har som väl är aldrig hänt).
Visst är det skevt med minderåriga tjejer som klär sig utmanande och det är ett helvete som kille att intala sig att man faktiskt inte är pedofil för at man hajade till på en hajpad femtonåring. Men det är knappast tjejens fel att klädmodet är på det sättet och jag lägger helldre skulden på de krafter som sätter trender, måhända att självsäkra tjejer kan gå utanför normen och kä sig "dygdigt" men det få inte bli ansvarslöst att inte göra det. Det är faktiskt upp till oss män att hålla oss ifrån oavsett klädsel och övrigt tillstånd om det inte är ömsesidigt och åldersberättigat.

Basta - Ej medlem längre2009-04-29 00:43

Bino: Du krämmer mig.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:43

TACK!!!!!! apbur:)äntligen nån som fattar vart jag vill komma. Jag är bättre på att diskutera irl än att skriva tyvärr

Basta - Ej medlem längre2009-04-29 00:43

*skrämmer*

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-29 00:43

Basta vadå då jag är inte farlig hehehe

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-29 00:43
Antal inlägg: 6214

Det finns något som heder "förnuft", d.v.s. det som kanske säger att det är säkrare att köra bil med bälte än utan, att inte asfull gå hem ensam 04.00 på morgonen i en okänd stad, att inte skrika oämpliga kvädesord till ett gäng skinnheads, och så vidare.

Vissa människor, främst män, är notoriska brottsoffer. Hamnar alltid i bråk, t.ex. Visst är det av intresse att bättre förstå psykologin bakom "risky behaviours" så att säga.

Skall vi då reglera folks liv, så måste vi ju införa någon form av "moralisk kod", som enligt ens ett vagt antydande om att kvinnor i vissa fall bidrar till något... innebär att man skall säga till kvinnor hur de skall bete sig och vad de skall ha på sig. Jag antar att den enda fungerande varningen skulle vara: Ge fan i att bete dig som en man, och håll dig på behörigt avstånd från onyktra män!? Det är ju absurt att ens vilja prata om i "i vissa fall", tycker jag personligen.

Jag tycker inte ens att en riktig prostituterad som blir våldtagen är mindre offer för brott än någon annan.

BiNO, du talar inte med idioter här. Det är ingen som tolkade dig som försiktigt visande på att du ville diskutera ens denna dimension av våra beteenden (jag bifogar ett citat från dig där du började nedan så att du själv kan se).

BiNo8 2009-04-28 16:13
"Nu kommer jag säga nåt som säkert tar hus i helvetet, men det är i varje fall min åsikt. Tex en tjej som är 15, klär sig och målar sig som ett mer eller mindre luder, gör falskt id och går in på en krog där det är 20 års åldersgräns och beter sig efter hennes utseende, vad förväntar hon sig??? Män är män och lite i skallen får man väl som kvinna också ha själv"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?