Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 16:52 | |
![]() | "En bit kålrot och en ask tandpetare, det är kärlek det." Plums, du plockar ju poäng heeela tiden!! *ASG* lol lol lo :))))) | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-10 16:55 | |
![]() | Helt ärligt Miss Yoco, brukade jag spendera tid hos min mormor som hade varit tandsköterska. Hon brukade ställa fram en skål bridgeblandning och en ask tandpetare på bordet. Och kålrötter bjöd hon också på. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-10 16:59 | |
![]() | Tur att hon är död och inte kan se min karies. | |
| ANDERStG | 2009-09-10 17:28 | |
![]() | Google: "tur att hon är död" 2 träffar "tur att han är död" 3 träffar | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-09-10 17:32 | |
![]() | Haha, men alltså hon hade ju avlidit på stört igen om hon sett de svarta groparna som pryder mina blottade tandhalsar. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-09-10 17:38 | |
![]() | miss y:saker å ting kan faktiskt inte vändas ut å in hur många ggr som helst så att ngt nytt kan komma fram! jag anser att man kan disskuera sönder saker,hamna i ett slags ekkorhjul man kan bara komma viss långt å sedan är det stopp,det är det väl med allt?vad finns de mer å säga om socker i den här tråden?både åsikter å fakta? så jag menade | |
| Juvelbejbin | 2009-09-10 18:07 | |
![]() | Jag är uppväxt i ett hem där allt skulle tillagas hemma och nyttigt.Vi fick endast lördagsgodis för 10 kr..ganska petig mamma.D et var mycket återhållsamt med socker.Ingen av oss barn har utvecklat intresse för kakor,tårtor eller andra sötsaker.DOCK HAR VI FÅTT DIABETES ALLIHOPA! | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-09-10 18:10 | |
![]() | men man får väl inte diabetes pga att man fått i sig för mycket socker?? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 18:47 | |
![]() | Mouche: "En sak är säker och det är att jag nu förstår de negativa effekter det kan ha på en människa om man -inte- äter lite sött ibland." Mouche dååå, den som är naturligt söt, behöver inte tillföra något mer och framförallt inte på ett konstgjort ( läs, raffinerat ) sätt. Höh. | |
| Ibracadabra8 | 2009-09-10 18:51 | |
![]() | Socker är som sex. Bra för själen i lagom mängder. | |
| Tess 08 | 2009-09-10 19:00 | |
![]() | Någon som än inte fattat vad raffinerat metyder.... nu orkar jag inte klistra in förklaringen längre... *suck* Nix, mysis... ärftligt eller fetma oftast, typ1 föregås oftast av en infektion | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-09-10 19:02 | |
![]() | ja att man fick diabetes för man ätit mycket socker är väl ngt man trodde längre bak i tiden....man borde väl veta varför man får diabetes om man har det*S*elr? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 19:23 | |
![]() | Av Charlotte Erlanson-Albertsson, Institutionen för Cell och Molekylärbiologi Lunds Universitet "Hur hantera överflödet av socker och fett i vårt moderna samhälle? Snabba förändringar i kroppsvikt, i kombination med ätstörningar, som vi ser i det moderna samhället, beror på den rikliga tillgången på smaklig föda, där kanske en viss genuppsättning är mer känslig än en annan. Det vi måste göra idag är att tidigt skaffa oss ett sätt för kroppen att hantera smaken för socker och fett. Barn tycker allt sött är gott, de känner inte någon större skillnad mellan saft som är utspädd eller koncentrerad. Denna egenskap måste vi vara rädda om, så att inte en tolerans och ett beroende utvecklas. Här gäller det att som förälder/vuxen späda saften så mycket som möjligt. Som måltidsdryck duger vatten. Detta gäller måltiden hemma, i skolan och på daghem. Godis och läskedryck måste återta sin funktion som festmat. Med kraftig sockertillgång mattas känsligheten för den söta smaken, och en tolerans utvecklas. Det är på detta sätt godiskulturen – och läskedryckskulturen kan leva vidare. Den ”lever på” vår toleransutveckling. Vi måste reagera och stoppa detta sockerflöde, innan vi drunknar i det." ------------------------- ------------------------- -- SÅ! | |
| micro113 | 2009-09-10 19:38 | |
![]() | Tess 08 Du glömde en annan vanlig faktor som är stillasittande .... dvs man kan bara genom att ha ett stillasittande arbete vara i riskzonen för typ 2 om man har de anlagen. Långt ifrån alla med diabetes typ är överviktiga | |
| Tess 08 | 2009-09-10 19:43 | |
![]() | micro... om man har de ANLAGEN??? Är inte det ärftlighet? | |
| micro113 | 2009-09-10 20:00 | |
![]() | Tess Fast det vet man ju inte. Vissa människor får ju av någon anledning diabetes, medan andra inte får det -- det måste ju innebära att de på något sätt är predisponerade för att få det, men inte nödvändigtvis att det är ärftligt. Många överviktiga får till exempel inte diabetes, medan andra får det -- den ena typen är då inte predisponerad för diabetes medan den andra är det --- trots det så talar man om fetma som orsak och inte ärftlighet. | |
| Tess 08 | 2009-09-10 20:03 | |
![]() | Det pågår stora diskussioner och studier på huruvida det är ärftligt eller inte. Även typ1 är uppe för diskussion för just detta då vissa "påvisar" att det är det och andra inte... Det är nog bara att vänta och se vart forskningen tar oss. Just typ1 föregås ofta av en infektion, men det är ju inte infektionen som ger barnet diabetes utan det är ju latent i kroppen på barnet. | |
| Dyslekso | 2009-09-10 20:12 | |
![]() | Tror mycket på HCHF-dieten (High Carb, High Fat). Enligt den neutraliserar kolhydraterna fetterna, men bara om man håller sig stilla, gärna framför tv:n. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 20:12 | |
![]() | le-lou: "2009-09-10 15:24 Postar en länk där en...... ve och fasa, en professor i medicinsk kemi på Lunds universitet uttalar sig om vår kära socker, och faktiskt i positiva ordalag. Och åter igen - med måtta... ett ledord som är rätt bra att följa. " le-lou: " 2009-09-06 03:34 Vi äter halvfabrikat rätt ofta här hemma, av bekvämlighet och tidsbrist. Godis är inte enbart för helgerna hos oss, utan vi kan köpa godis mitt i veckan också. Dricka med. Min dotter har fått äta glass och godis sedan hon var liten. Inte konstant, men visst har hon käkat sött. Jag ammade henne tex redan som spädbarn :), hon är i princip uppvuxen på socker. Och ja, hon har tänder i väldigt gott skick faktiskt, vi borstar tänderna också. " ------------------------- ------------- "Och åter igen - med måtta... ett ledord som är rätt bra att följa. " Det jag reflekterar över är det här med måtta. Visserligen är jag - som bekant - anhängare av nolltoleransen då det gäller det raffinerade sockret, men samtidigt kan jag tycka det är riktigt intressant att få ta del av andras uppfattningar om måttlighet... | |
| ___Tania___ | 2009-09-10 20:15 | |
![]() | Vad är "med måtta" egentligen? Låter lika underligt som "tallriksmodellen" Miss Yoco, dina bollar var jättegoda. Så goda, att jag tror jag blir utan middag :D | |