Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Liftactiv | 2009-12-07 20:58 | |
![]() | Minta: Ja visst är det underbart att vi liver i 2000-talet istället för kvar i anno dazumal...? | |
| Minta | 2009-12-07 20:59 | |
![]() | Ja, kanske det. Man kan inte tvinga på någon "utveckling". Det är nonsens. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 20:59 | |
![]() | Men jisses Minta! Jag blir förskräckt. Men visst. Du skulle kanske också känna dig fri, älskad och respekterad - och framförallt SEDD iklädd en burka. Okej. Your choice. | |
| Minta | 2009-12-07 21:00 | |
![]() | Jag rekommenderar dig att läsa boken Slöjor. Du behöver nyansera din bild en aning. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 21:02 | |
![]() | Jag har läst tillräckligt... och som du borde veta - det beror på VAD för att få en nyans eller fler. | |
| Minta | 2009-12-07 21:06 | |
![]() | Har du läst Slöjor? | |
| Minta | 2009-12-07 21:07 | |
![]() | En självgod hjälpare är ingen hjälpare. | |
| micro113 | 2009-12-07 21:07 | |
![]() | Liftactiv Men om du nu anser att de behöver hjälp -- det är ju inte det du erbjuder. Du erbjuder förtryck, bara i en annan form - på vilket sätt skall det hjälpa någon. Dessutom kan du inte ens tänka dig att slöjan är frivillig ens när svenska tjejer konverterar och tar på sig slöja. Helt enkelt för att du vill inte se att slöjan kanske fyller en funktion också för kvinnorna och inte bara för männen. | |
| teamgrens | 2009-12-07 21:09 | |
![]() | jag håller med elma0005 (inlägg på första sidan) | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-12-07 21:10 | |
![]() | Jag tror det är lätt att blanda ihop alla ord och begrepp i detta virrvarr. Själv var jag för ett antal år sedan otroligt känslig för allt och alla som uttryckte åsikter om muslimer. Jag tyckte alla var rasister. Men nu efter att ha arbetat i bla. Rinkeby i flera år, med både kollegor (där ca 60% är muslimer) och barn/föräldrar (ca 95% muslimer) har jag en mer nyanserad och nykter syn på både oss svenskar och våra värderingar och muslimer och deras värderingar. Det jag med säkerhet kan konstatera är att det inte är enkelt. Kulturkrockar är bara förnamnet kan jag lova. Men för mig är valet enkelt mellan att, via det min mamma och mormor kämpat för i årtionden, få vara en fri person som har samma rättigheter som en man och leva med en man jag själv valt och älskar och som vill leva jämställt med mig, eller att täcka mig, leva efter en mans normer (som jag ej valt själv), som i sin tur lyder under sin familj och släkts värderingar, föda det antal barn som han tycker är lagom, ta hand om dem när han träffar sin andra fru, inte få äta tillsammans med pojkbarnen eller mannen samt foga mig efter hans nycker.......... Behöver jag fortsätta? | |
| morsans syrr | 2009-12-07 21:11 | |
![]() | Måste vidhålla att man får ta seden dit man kommer. Framförallt om man vill bli respekterad. Det finns andra sätt att skyla sin kropp än att bära slöja.......... | |
| micro113 | 2009-12-07 21:11 | |
![]() | magnusito Kvinnornas situation i Afganistan kan de tacka befriarna USA för -- som först hjälpte talibanerna till makten, och när de inte samarbetade med USA störtade dem och istället satte dit den president de har idag --- som har infört lagar som är tio gånger värre för kvinnorna än de som var under talibanerna. Leve befriarna *fnys* | |
| Liftactiv | 2009-12-07 21:12 | |
![]() | Vad erbjuder jag för förtryck? - Att kvinnorna ska bli starka nog att motsätta sig kravet att bära burka/niqab _pga männens heder_? Sen vore det oerhört trevligt om vissa läste innantill. Jag har, fortfarande, enbart skrivit om burka/niqab, INTE slöja. Det är en väldigt stor skillnad - visst måste du veta det micro113?? | |
| kandu | 2009-12-07 21:12 | |
![]() | när blir burkan ofrivillig? vem har koll på när den blir ofrivillig? | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-12-07 21:14 | |
![]() | Burkan gör att många kvinnor lider av vitaminbrist samt blir överkörda i trafiken då de inte ser åt sidorna. Sorgligt men sant. | |
| kandu | 2009-12-07 21:14 | |
![]() | lider av vitaminbrist? utveckla. | |
| micro113 | 2009-12-07 21:15 | |
![]() | Liftactiv Jag vet skillnaden -- dock det är inte upp till dig hur tygstycket skall bäras, det är upp till den enskilda kvinnan. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 21:15 | |
![]() | Solljus kandu. Solljus. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2009-12-07 21:16 | |
![]() | Eftersom de aldrig får solljus på någon del av kroppen, inget jag hittat på själv om du undrar:) | |
| magnusito | 2009-12-07 21:16 | |
![]() | jojo fnys på du. Jag tror inte du har någon riktig kontakt av köt toch blod i de här frågorna. Du bara för diskussionen på et tintellektuellt plan. Det föraktar jag. | |