Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-07-25 10:16
Antal inlägg: 9204

hampus-jag respekterar ditt resonemang...:)

dekorpi2010-07-25 11:00
Antal inlägg: 1

Klart man dricksar om man inte är besviken på något, annars är man ju en snåljåp!

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-25 11:22
Antal inlägg: 163

Ni som jobbar eller jobbat inom restaurang, hur fungerar det med dricksen sen, är det vanligt att det delas upp i en drickskassa mellan alla inblandade, från diskare till kock, servitris etc eller brukar servitrisen få behålla allt själv?

nettan232010-07-25 11:23
Antal inlägg: 4086

Förstår inte heller grejen med dricks

Men visst ger 10 % av notan iallafall

Men inte på lunchresturang osv

Varför ska man göra det?

I Grekland bakade de in det i priset, typ serveringsavgift, hade vart bättre

nettan232010-07-25 11:24
Antal inlägg: 4086

De ställen jag vart på så fick var och en behålla sitt,men vet ställen där servitriserna delat på allt. Men vet inget ställe där kockarna fått ngt.

MissMaggie2010-07-25 11:39
Antal inlägg: 92

I andra länder där maten är billig och lönen är låg så är det väldigt vanligt att man ger 10% dricks men i Sverige är det ju dyrt att gå ut & äta. För många, däribland jag, får man vara glad om man får råd att gå ut en gång i månad. Därför tycker inte jag att det är nödvändigt att ge dricks. Det är ändå pengar som jag har slitit hård för, de 10% går istället till mitt barns sparbössa ;-)

Pocaloca2010-07-25 12:01
Antal inlägg: 2156

det är olika på olika restauranger....jag delade alltid min dricks med köket oxå =)

Strawberry832010-07-26 08:34
Antal inlägg: 20

StenSaxPåse, Där jag jobbade på café delade vi på det, men vi var ju likadant anställda, ingen kock. På min sambos restaurang delar servitörerna på dricksen, de andra som jobbar i köket och så har högre lön.

Pandina2010-07-26 22:00
Antal inlägg: 727

Vi delar mellan servis, kök och diskare.

Jag är lite fundersam över detta med 'dricksens opersonlighet'. Du får en summa pengar som är anpassad efter hur nöjd du är med min service. Hur mycket mer personligt behöver det vara? Servitrisen älskar dig knappast mer än någon annan, hon är där för att jobba och hon hade fått servera dig oavsett om du beter dig som ett arsle eller en ängel.

Venatici2010-07-26 22:03
Antal inlägg: 1318

Jag betalar sällan dricks. Det är resturangens jobb att ge lön till sina anställda. Inte mitt.

kolbjörn2010-07-27 02:56
Antal inlägg: 984

nästan alltid 10-20%

dock inte på jerusalem kebab/mcdonalds.

swempa2010-07-27 03:55
Antal inlägg: 535

nej för dricksen ingår redan i summan

Ordlekar2010-08-01 00:48
Antal inlägg: 182

Ja...jisses...

Efter att ha läst ALLA inlägg har jag följande att bidra med;

På alla ställen jag jobbat under mina 20 år i restaurangbranchen delas dricksen lika mellan alla som jobbat den kvällen. Även kocken...

Vad gäller löner, så ÄR de ursla, OB;t är skitdåligt, som fullbetald (avtalsenligt med 6 års erfarenhet) har du en timlön innan skatt på ca 119:-
18:-kr i OB efter kl 20.00 vardagskvällar och 28:- efter 01.00.

MEN....Det är min förbannade skyldighet att se till så att mina gäster lämnar min arbetsplats nöjda, dricks eller inte!

Jag får betalt...och jag får dricks...

Skulle dock byta bort varenda krona jag får i dricks mot att JAG fick ett vänligt bemötande av alla mina gäster...

*inga busvisslingar
*inget knäppande med fingrarna
*Inget "lilla fröken"...Jag har ett namn...använd det!
*Möblerar du om på mitt jobb - ställ iordning efter dig!
*Har du barn med dig? Låt mig få slippa snubbla över dem!

Så, nu har jag gnällt klart!

Ta min dricks/ ge ingen - istället kan du le mot mig och säg tack om du är nöjd med din kväll...

Och visst, vill du ge mig en slant tänker jag inte tacka nej till den, men du får samma service vare sig du är kungen eller en fattig student- mig kvittar det!

henrik_l2010-08-01 01:15
Antal inlägg: 918

Jag ger ibland om jag tycker jag har råd med det. Aldrig vid takeaway och aldrig på stora ställen där man hämtar sin mat själv vid kassan. Om jag får personlig service så ger jag gärna en tia och ett tack för att visa uppskattning.

henrik_l2010-08-01 01:17
Antal inlägg: 918

Ordlekar, får jag fråga dig en sak förresten? Om man sitter vid ett bord och servitören går förbi och knappt ser en flera gånger vad gör man då? Jag försöker med ögonkontakt, funkar inte det kanske jag höjer handen en aning. Funkar inte det så sitter jag och lider medans jag småsvär för mig själv.

Pocaloca2010-08-01 01:18
Antal inlägg: 2156

Ordlekar, jag håller med dih hundra =)

Kolbxbo - Ej medlem längre2010-08-01 03:05
Antal inlägg: 1161

Henrik I..
Håller med. det är för jäkligt o sitta o lida av att vänta på servitör/-trisen ska fatta att man vill ha notan o betala o gå därifrån. Man kanske har en bio att passa tiden på. Man får inte knäppa med fingrarna lr så.. men är man desperat så gör man det ändå..tydligen är det taktit dom kör med att man ska ha efterrätt o kaffe bla bla.. samt att det ser bra ut att restarangen är fullbesatt..så att andra gäster ser att det är "bra poppis ställe"..

Kolbxbo - Ej medlem längre2010-08-01 03:06
Antal inlägg: 1161

En restaurang där dom inte fattar att kunden vill gå är inte värda dricksen..så resonerar jag..även om maten var tiptop så tar jag tillbaks dricksen...när jag märker nonchalansen..

1stclassriot2010-08-01 12:52
Antal inlägg: 522

man kan inte jämföra restaurangbranschen med vård- och städbranschen. visst det är lika slitigt arbete men inom vården och städ så får man åtminstone inplanerade raster! när jag jobbar mina kvällspass så börjar jag 15 och får inte sitta ner förrän jag kommer hem runt elva kvällen.

jag sommarjobbade på ekonomiavdelningen på siemens industrial turbo machinery i östergötland en sommar för x antal år sen och jag har nog aldrig jobbat mindre i mitt liv...

började 8, fikarast kl 9, alla satt minst 45 minuter, sen jobb till 12, då var det lunch en timme, sen jobb från 13-16 sen var det att bara att knalla hem... så ni kontorsnissar har det så jävla soft på era jobb ska jag tala om! =)

jag avslutar denna diskussion från mitt håll genom att säga att dricks är nästan mer en tradition. det är absolut inget tvång, ingen är tvungen att dricksa, får man dricks är det en bonus och jag tackar mina gäster mycket och artigt om jag får, får jag inte så tackar jag ändå för det är trevligt att de väljer oss :)

dricksa om ni vill, annars ge fan i det! blir servitrisen sur, skit i det, det är hennes problem!

over and out

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-01 13:36
Antal inlägg: 273

Hebbelelle: Varför ska folk som tjänar 20 000 eller mer tvingas att dricksa mer? Vill du förlöjliga de som tjänar lite pengar? Sånna arguement förlöjligar mer författaren.

Jag dricksar efter egen förmåga och givetvis hur nöjd jag känner mig med det jag upplevt. Utomlands dricksar jag dock alltid. Jag tror också det har lite att göra med att jag i stort sett alltid blivit bemött med en härlig och varm öppenhet, samt fått god service. Tyvärr verkar förvånansvärt många svenskar (gäller inte bara restaurangbranschen) sakna känsla av serviceminded och därmed också ha svårare att hjälpa till - även om man saknar mall eller att det går utanför arbetsuppgifterna.

Jag gillar Sverige på många sätt, i viss mån även vår byråkrati, men, inskränkt beteende bör i mina ögon inte belönas (med t ex dricks).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?