Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-12-05 11:52
Antal inlägg: 6854

Innebär det att alkoholdebut vid 10 år ålder är samma sak som fullblodad alkoholist AMF?

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-05 12:02
Antal inlägg: 64

Mina föräldrar har alltid druckit lite när det varit fest. Ibland har någon av dom fått i sig lite för mycket, men det har jag bara tyckt varit roligt. De är inte alkoholister för det och jag har verkligen inte farit illa av det.

Nu är jag 22 och när jag har förfest hos mamma som bor nära utgångsstället så brukar mamma sitta med o snacka och så bjuder alla henne på vin osv. Det är bara trevligt. Att dricka med föräldrar när man är över 20 är väl absolut inget fel i det, sålänge det inte blir... "för mycket".

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-05 13:40
Antal inlägg: 37631

cheapblonday,där är vi då lite olika du och jag,för jag tycker att det är aldeles galet,Gautama,jag kan tänka mig att det ökar risken avsevärt

Mindymoo2011-12-05 14:10
Antal inlägg: 1743

Jag är en av alla de där "normala" lagomdrickande människorna och umgås mest med likasinnade. Jag lärde mig hemma att umgås med alkohol - att dricka för att det är gott men inte för att bli berusad.
OCH jag älskar att dricka snaps - samt att sjunga, och skriva, snapsvisor.
Så läste jag att systemet börjat sälja alkoholfri snaps, och tyckte det var fiffigt för då kan man sjunga många snapsvisor utan att bli full, kanske varva i alla fall.
Döm om min förvåning när jag skrev om detta på min facebookvägg och fick flera ifrågasättande reaktioner, skämtsamt skrivna men...
Tydligen finns det även bland mina vänner de som vill dricka för berusningens skull.

Gautama2011-12-05 14:10

cheapblonday då är din mamma och jag lite lika. Inte så att mina barn direkt har förfester här men dock brukar jag bjuda på mat till barnen och deras respektive. Ibland kommer kompisar till dem också, kompisar som jag står väldigt nära, eftersom de hängt med här hemma i åratal.
Många gånger sitter vi och spelar spel och dricker lite vin, ibland går vi ut tillsammans, om de inte ska på typ disko, för där hänger jag inte med. Men till en trevlig pub med bra musik kan vi gå tillsammans.

ttiittii, jag förstår också att det givetvis ökar risken, det var lite ironi från mig. Sorry att jag glömde smilyn, tyckte det var så uppenbart att man inte ska börja med alkohol när man är tio år och inte när man är tretton år heller. Det är liksom inte det som tråden handlar om så jag ironisera över AMF inlägg. Det känns så "pekpinneaktigt" som att vi som kan dricka alkohol när barnen är med skulle tillåta vår trettonåríng att dricka??

Mindymoo2011-12-05 14:11
Antal inlägg: 1743

PS Jag tror att man ska undvika att blanda barn och alkohol, men i mitt fall blev det aldrig några problem, jag lärde mig att INTE dricka på fel sätt. DS

Gautama2011-12-05 14:15

Skulle vilja att ni som är nolltoleransare preciserar vad ni kallar barn?
Alltså barn är man ju tills man fyller 18. Menar ni då att man inte kan dricka om man har sin 17-åring med sig?
Eller var sätter ni gränsen?

slånbär2011-12-05 15:50
Antal inlägg: 5539

Håller med Gautama i allt. Hur länge ska man undvika att dricka i samma sällskap som sina barn då? Är det ok när jag fyller 80 och vill ha lite kalas? För då är mina barn närmare sextio båda två. Det blir verkligen lite väl mycket moralpanik så fort man talar om alkohol. Självklart skulle jag aldrig bli full när mina barn är med oavsett ålder helt enkelt för det skulle kännas pinsamt men jag skulle känna så även om jag blev full i vilket sällskap som helst. jag vill helt enkelt inte bli full på sånt sätt at jag tappar kontrollen men så dricker jag ju heller aldrig så mycket.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-05 16:53
Antal inlägg: 37631

Ramsey,tyvärr är det många som gör det,en bekants son såg jag ute i fredags kväll 22,40 och han är i den åldern,jag bara vet att han kommer att trilla dit,och kan ingenting göra,han har redan börjat rökt och tagit sina första fyllor,men föräldrarna bryr sig inte,och just det gör mig tvär ilsk

Gautama2011-12-05 16:57

Ramsey? Gör vad?
Nu hänger jag inte med vem du pratar med ttiittii och vad du pratar om? Kan du vara lite mer tydlig?
Hur gammalt är den bekantas son som du pratar om?

magnusito2011-12-05 17:28
Antal inlägg: 4985

Barn ska vara med när det är fest!
Vad är det för konstig diskussion.
Barn ska se att vuxna har roligt, ungås över generationer och med goda vänner. Vad blir det annars dör liten inskränkt familjemodul som de ska leva i.
Ut med borden i trädgården eller på gården och ha fest för fan! Umgås.

Sedan ska de naturligtvis inte behöva uppleva fulla människor, men det utsätter inte nån mogen vuxen sina barn för.

Gautama2011-12-05 17:29

Word på den magnusito.

magnusito2011-12-05 17:31
Antal inlägg: 4985

:)

le-lou2011-12-05 17:37
Antal inlägg: 17500

jajemen, skriver under det som magnusito skriver oxå.

cheapblonday - Ej medlem längre2011-12-05 17:42
Antal inlägg: 64

Det är stor skillnad på att dricka måttligt och bli aspackad, men ni som är anti alkohol verkar tro att så fort man dricker så blir man askalas. Det stämmer inte.

Man kan dricka för att det är gott och för att bli full. Känns inte direkt som att en förälder dricker för att bli full. Det stadiet borde man kommit ifrån för längesen då det är en mognadsgrej i mina ögon.

Jag dricker för båda anledningarna. Det är gott, men samtidigt är det roligt att bli lite lullig.

Skulle ju dock reglera mitt drickande om jag haft barn med mig. Då är det inte okej att bli för full, spy och däcka.

Tycker bara det är trevligt att spendera en helgkväll med mamma. Se en film, ta nåt glas vin och prata lite. Ser inget fel i det.

Även om första gångerna kändes lite udda då jag alltid gömt drickandet, just för att jag var under 18, men efter 20 så känns det helt okej då jag handlar själv. Dessutom fick vi en jättebra relation efter 20årsåldern och därefter umgås vi mer som vuxna.

slånbär2011-12-05 19:34
Antal inlägg: 5539

ttiittii-hur vet du att föräldrarna inte bryr sig? Har du sådan insyn i varenda människas liv att du vet precis vad var och en gör? Eller bor ni i en så liten håla att alla är släkt med alla och vet precis allt om alla?
Jag vet många föräldrar som verkligen bryr sig om vad deras barn gör men alla lyckas inte hålla dom under kontroll för det. Barn till dom trevligaste, och mest engagerade kan ibland falla mellan stolarna och hamna fel hur bra dom än har det hemma. Det betyder inte att föräldrarna inte bryr sig-dom kanske bara är tvungna att prova lite liberalare tillvägagångssätt. För dig verkar det som att det är heltabu att överhuvudtaget vara i närheten av alkohol överhuvudtaget för då är man fast i träsket. Jag förstår att du genom din kyrka kommer i kontakt med många människovrak men bland dom allra flesta vanliga människor så är inte alkohol något större problem. Och alla ungdomar som provar alkohol blir inte tunga narkomaner i slutändan heller.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-06 02:40
Antal inlägg: 1019

Magnusito: "Sedan ska de naturligtvis inte behöva uppleva fulla människor, men det utsätter inte nån mogen vuxen sina barn för."
Men snälla nån, det handlar inte om att vara "mogen vuxen". Man kan vara hur mogen och förståndig som helst och ändå tappa omdömet efter några glas. Du måste väl ha hört uttrycket "när spriten går in går vettet ut".

Gautama2011-12-06 03:01

Men ge dig Ullis, de flesta människor vet hur de reagerar efter ett, två, tre och till och med fyra glas vin, öl.
Om man inte har kontroll på det så bör man inte dricka alls.
Men är man vuxen och har druckit flertal gånger i sitt liv så överraskas man inte på det sätt som du beskriver.
Jag vet och är övertygad om det.
Dina erfarenheter är inte normen, jag lovar dig!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-06 03:18
Antal inlägg: 1019

Ok det måste vara fel på hela min bekantskapskrets då, helt vanliga människor för övrigt, inga lodisar.

Gautama2011-12-06 03:20

Menar du att hela din bekantskapskrets ballar ut och lever rövare efter två glas vin?
Ja, i så fall är de absolut udda får jag lov att säga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?