Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-12-12 20:59 | |
![]() | Min syster föddes i England av svenska föräldrar. Hon är svensk, både som medborgare och i känslan. | |
| micro113 | 2011-12-12 20:59 | |
![]() | crooked rain Sakligt är uppenbarligen enbart när man nickar och jamar med - så jag lämnar den diskussionen. Mina släktingar var exempel, jag känner många invandrare - har haft med många att göra - absolut ingen har uttryckt en strävan efter att "bli svensk". Tvärtom så är det vanligare att också deras barn - andra generationens invandrare, ibland med en svensk förälder - definierar sig med sin utländska nationalitet än med den svenska. | |
| Minta | 2011-12-12 21:02 | |
![]() | Vanligare, hur vet du det? | |
| Måns_E | 2011-12-12 21:03 | |
![]() | Väldigt mycket generalliseringar och spekulationer om den så kallade mystiska svenskheten nu. Tur att inte Migrationsverket väger in sådant trams i sin statistik. | |
| Minta | 2011-12-12 21:03 | |
![]() | Det viktiga är inte hur de känner sig (jo för dem) utan hur vi uppfattar dem. Har vi behov av att se dem som evigt invandrade, icke etniska svenskar eller som en del av den stora mångfald svenskar som finns nu? | |
| le-lou | 2011-12-12 21:03 | |
![]() | faktum är - att det är vedertaget faktum att framförallt unga människor anpassar sig och acklimatiserar sig oerhört fort och alltså inte alls definierar sig särskilt mycket med sin utländska nationalitet - utan mycket mer med landet och kulturen de lever i. | |
| Minta | 2011-12-12 21:04 | |
![]() | Ja, Måns. Jag har ställt en sådan fråga men inte fått svar. Finns sådan statistik om etnisk svensk hos migrationsverket? | |
| micro113 | 2011-12-12 21:04 | |
![]() | Minta Eftersom jag känner dem och deras barn så vet jag vad de kallar sig - så mycket svårare var det inte. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 21:05 | |
![]() | micro113 Jag har mitt svar egentligen redan klart för dig, men för säkerhets skull, kan du vara snäll och länka exakt till dom sidorna du har använt som underlag. Samtliga - om de är fler. Så ska jag kika på det. | |
| Minta | 2011-12-12 21:06 | |
![]() | Du kan eventuellt veta hur dina släktingar känner sig, men inte om svenskar (invandrade eller ej) o allmänhet känner sig. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-12 21:07 | |
![]() | Nej, en saklig diskussion är en diskussion där du inte anklagar mig för att förbjuda dig att yttra dig för att du är svensk. Klarar du inte av att hålla en sådan nivå är det nog bäst att du lämnar diskussionen, ja. Jag vet att dina släktingar var exempel. Jag vet att det finns invandrare som inte känner sig svenska. Jag vet också att det finns invandrare som känner sig svenska. Ingenstans i diskussionen har jag förnekat något av detta, eller påstått att dina upplevelser inte är verkliga. Du har däremot, genom att påstå att invandrare inte alls kan känna/känner sig svenska, falskförklarat mina känslor och erfarenheter. | |
| micro113 | 2011-12-12 21:09 | |
![]() | Minta I mitt inlägg talar jag om min bekantskapskrets -- stycket återsyftar till stycket innan. Att du inte kan svenska är inte mitt fel faktiskt, Läs ---- de hör ihop.... Mina släktingar var exempel, jag känner många invandrare - har haft med många att göra - absolut ingen har uttryckt en strävan efter att "bli svensk". Tvärtom så är det vanligare att också deras barn - andra generationens invandrare, ibland med en svensk förälder - definierar sig med sin utländska nationalitet än med den svenska. ATT OCKSÅ deras = mina släktingar och vänners barn... Herregud.. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 21:11 | |
![]() | micro113 Det är inte särskilt sakligt att kalla Minta för idiot - om du frågar mig. | |
| micro113 | 2011-12-12 21:14 | |
![]() | __Nanna___ Det är inte särskilt sakligt att omtolka en fråga till ett påstående heller om du frågar mig. | |
| Minta | 2011-12-12 21:15 | |
![]() | Snarare saklighetens kollaps. Inte heller särskilt sakligt eller relevant att utgå från sin bekantskapskrets och dra anekdotiska slutsatser av en hel grupp. Jag frågade efter hur du visste det och trodde att du hade någon statistik. My bad. Jag har också en bekantskapskrets men drar inte vittgående slutsatser om dem. | |
| micro113 | 2011-12-12 21:18 | |
![]() | crooked rain Jag har inte "falskförklarat" någonting - jag har ifrågasatt varför någon skulle vilja förneka sitt ursprung och hävda att denne var "svensk" eller varför någon skulle vilja "bli svensk". Ingen jag träffat har uttryckt en strävan efter att "bli svensk" - att bli en del av samhället ja, men det är något annat. | |
| micro113 | 2011-12-12 21:21 | |
![]() | Minta Nej, vi behöver inte alls utgå från någonting. För det är ju så enkelt att det som man kan byta är medborgarskap - inte ursprung. Har man invandrat till Sverige så är man invandrare från ett annat land även om man får svenskt medborgarskap - därför att man har fortfarande invandrat. Och det var väl där diskussionen tog sin början. | |
| Minta | 2011-12-12 21:24 | |
![]() | Jag undrar, vem förutsätter att någon skulle vilja förneka sitt ursprung och kalla sig svensk i första hand? Varför inte i andra hand? Vem vill förneka sitt ursprung även om denna vill kalla sig svensk och ser sig som svensk? Varför kan man inte vara svensk i betydelsen ha svenskt medborgarskap? Förnekar man sitt ursprung då? Varför måste man vilja känna sig svensk för att vara svensk? Hur svensk måste man då känna sig, räcker det med att man beter sig lite svenskt? Och vad är det? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-12-12 21:25 | |
![]() | Är det vid någon speciell ålder man förlorar möjligheten att känna sig svensk. 10? 5? Adoptivbarn kan vi väl ändå låta få vara med? | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-12 21:26 | |
![]() | micro113 2011-12-12 21:14 " __Nanna___ Det är inte särskilt sakligt att omtolka en fråga till ett påstående heller om du frågar mig." OK, det har du alldeles rätt i. Men du kanske kan ändå hålla med om att frågan var illa och insinuant ställd? micro113 2011-12-12 17:42 "Minta Spelar du idiot eller?" | |