Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-04-15 12:05
Antal inlägg: 17500

blankomblank - I de exemplen du tog upp, kvinna 19 000 per mån och mannen 28 000 per mån så blir det om jag räknat ungefärlig dagsersättning:
kvinna 457 kr/dag
man 712 kr /dag.

här kan man också titta på hur föräldrapenningen kan se ut efter den lön (eller rättare sagt, den SGI man har).
www.forsakringskassa...tk irUgZNy6

Helt_kass2012-04-15 12:46
Antal inlägg: 12

Nej blankomblank jag inte egoistisk för tt jag vill vara hemma med mitt barn och min man jobbar. Han är fullt kapabel att tala om hur han känner och vill ha det. Min man har tagit ut fler pappadagar än jag. Han var hemma heltid de två första månaderna (vi var hemma samtidigt) sedan har han arbetat 30 Tim/v fördelat på tre em/kv i veckan. Så tro mig han har varit och är hemma mer än de flesta. Nu tjänar han väldigt bra och vi har råd med att vara hemma så mkt. Jag tycker att du säger emot dig själv. Du om ngn vill att alla ska vara jämlika och ha rätt till att välja eller hur? Men ändå så ska man inte få välja att vara hemma som kvinna eftersom det påverkar kvinnors lön i längden? Utan då ska man vara tvungen att börja jobba. Jag fattar inte? Jag är helt nöjd med den lösning vi har i vår familj och känner inte att jag har ngt behov av att vårt val ska påverka andra familjers val att välja. Varför kan inte bara alla få göra som de vill?

Helt_kass2012-04-15 13:00
Antal inlägg: 12

Ja just det... Kan ju tillägga att jag ammande i 12 mån och började jobba 16 Tim/v när han var 6månader. Och då har jag arbetat hemifrån de förmiddagar och två dagar som min man varit hemma. Så riktigt hemmafru vet jag inte om man kan räknas som.

blankomblank2012-04-15 13:18
Antal inlägg: 1403

Som det skrivits tidigare i tråden som bidrog till hela debatten om delad föräldraledighet så är kvinnor mindre attraktiva på arbetsmarknad just för att de rent statiskt är hemma betydligt mer än männen.
Ni som väljer hemmafrulivet och därmed lägger er framtid och oberoende i händerna på er man påverkas ju uppenbarligen inte av detta.
Sen finns det de som vill både ha kakan och äta den. Det vill säga låter era män skriva över sina föräldradagar eftersom ni är mer specialutrustade att ta hand om barn.
Sen finns det de som du Helt kass som trixar och pusslar med din man för att ni båda vill vara hemma mer med barnen. All cred till er.

Det är inte en lätt fråga och det väcker uppenbarligen mycket känslor.
Men kanske vi ska titta på vad statistiken säger om kvinnornas hemmavaro och hushållsansvar och begrunda lite om det inte påverkar hur vi har det också rent ekonomiskt.

Måns du kanske kan dra lite statistik?;)

125478 - Ej medlem längre2012-04-15 17:07
Antal inlägg: 8332

Felix mormor, det handlar inte bara om att få amma så länge man vill i lugn och ro. Det handlar om att få ha rätten att bestämma över sin egen familj. På den nivån ska inga slag utkämpas, ingen ska in och peka med hela handen och bestämma hur du ska ha det. Och de val man gör i sin egen familj borde respekteras.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 17:13
Antal inlägg: 37631

eftersom jag var hemma och hadde det lägsta ersättningen så tog jag inte ut några dagar alls,min man tog ut dom på sin semester och på helgerna

corlini2012-04-15 19:44
Antal inlägg: 3172

blank, hur kommer det sig att du uttrycker det som att man lägger sin framtid och sitt oberoende i händerna på sin man?
för mig är det ett sätt att uttrycka sig som man bara kan göra om man ingår äktenskap, bildar familj och tror på kärleken med förbehåll, reservationer och en plan B. för min del handlar det om symbios och partnerskap och jag skulle slänga ut gubbfan direkt om han skulle ha förbehåll och reservvägar ut. därför skulle jag aldrig kunna leva lyckligt fullt ut med mig själv om jag skulle göra så mot honom heller.
kort sagt faktiskt ett både egoistiskt och absurt sätt att se familjebildandet på det där med trygghet och oberoende framtid.

att kvinnor är gravida, föder barn och behöver vara med barnet är inget någon kvinnolobby kan ändra på varför lönesättningen självklart påverkas. vad är det orättvisa i det? det är väl ganska logiskt?
säg att du pluggade tills du var 21 och skaffade barn vid dryga 27 - när du är 28 och ska tillbaka till jobbet har din manliga kollega jobbat mer än dig, har längre erfarenhet, något mera kunnande och är uppdaterad på jobbet, är det rättvist att du ska ha samma som honom då?

väldigt många vill både ha kakan och äta den. visst, det är orättvist att män kan välja både karriär och familj men inte vi i samma utsträckning men vi är inte lika, gilla läget liksom. man kan inte bara vara kvinna när det passar.

jag tycker det är ett fasligt gnäll om kvinnors liv, roller, löner, pensioner osv som fan aldrig duger eller är bra trots ett i övrigt jämställt samhälle, pension, mammapeng, bostadsbidrag, vabb dagar, sjukpeng, dagisplatser etc.
man lever bara en gång, varför hänga upp sig på materiella petitesser och klanka ned på de kvinnor som skiter i vilket, är nöjda med det de har och istället väljer livskvalitet och familjen?

Jöhnk2012-04-15 19:53
Antal inlägg: 181

Du har inga försäkringar heller corlini? Du är ogift?

Låt säga, hemska tanke, att ditt/dina barn utvecklar en allvarlig allergi mot hästar som gör att du öht inte kan gå in hemma utan att duscha direkt, varje gång, samt byta kläder (helst utomhus), än mindre att de kan vistas i stallet.

Det är inte så enkelt som att bara man förverkligar sina drömmar så löser sig allt. Saker kan hända, osett dina planer. Någonstans måste man ha möjligheten att falla tillbaka på gamla meriter. Att HA gamla meriter...

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 19:59

corlini,det kan vara så att deras men är så snåla och inte vill försörja sina fruar,och vad ska dom då säga,och varför måla upp en massa senarion som ine kommer att hända,med tanke på hur fantastiskt lite pengar svenska folket sparar så är det inte många som försäkrar sig för kattastroflägen

Jöhnk2012-04-15 20:00

Katastroflägen ttiittii? Du inser inte att en liten liten olycka kan bli en ofattbar katastrof? Är du verkligen så naiv?

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 20:03

det var precis det jag skrev

Jöhnk2012-04-15 20:07

"och varför måla upp en massa senarion som ine kommer att hända" - vad menade du med det då?

Minta2012-04-15 20:12
Antal inlägg: 20042

Alla som flyttar ihop med en partner tror att kärleken ska hålla livet ut. Därför upprättar många inte samboavtal, äktenskapsförord mm.

Jag personligen skulle inte kunna vara ekonomiskt helt beroende av en annan person, hur mycket jag än älskar den och litar på den. Det har med min egen känsla av självständighet att göra. Jag skulle inte kunna tänka mig att vara hemma 10-15 år och sedan söka jobb på arbetsmarknaden bara för att märka att det var inte så lätt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 20:30

man kan sitta inne ett helt liv,för man kan bli påkörd om man går ut.hurvida det är friskt eller inte har vi lite olika syn på

Jöhnk2012-04-15 20:36

ttiittii - Du är också en som inte har försäkringar och är ogift eftersom shit happens, njemas problemas?

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 21:14

haha

slånbär2012-04-15 21:44
Antal inlägg: 5539

Men herregud Ttiittii och Corlini-när ska ni få in i era skallar att det handlar fortfarande inte om val man gör i livet. Ni lever i en så trångsynt och begränsad värld och av alla era inlägg i alla trådar att döma så har ni ingen direkt erfarenhet av någonting annat än just det liv ni lever. Det gör inte er till några lyckliga vinnare med oddsen på er sida såvida inte era liv fortsätter att gå på räls. Däremot så kommer ni märka att det är jävligt långt ner till marken den dagen någonting i era liv går snett och då kommer ni inte ha någonting i bagaget som hjälper er att kravla er upp ur den gropen ni har grävt åt er själva. Det verkar som ni tror att folk här i tråden avundas era små gulliga liv men jag gissar att jag är långt ifrån den enda som enbart tycker synd om er och era självupptagna liv. Att leva så fullständigt i det blå och samtidigt tro att det är tack vare att man själv har gjort smarta val och att ingenting kan hota ens tillvaro är ju historiskt sett bara naivt och sorgligt men det där är nog för komplicerat för er att förstå.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-15 22:11

vad du vill vill slånbär,bara jag slipper stå i en matbespisning

Gunilla _2012-04-15 22:19
Antal inlägg: 4425

Hehe, arbetsskygg ttiittii?

Och varför så nedlåtande?

Minta2012-04-15 22:20
Antal inlägg: 20042

Precis min tanke. Det låter arbetsskyggt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?