Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Behringer | 2012-12-16 10:30 | |
![]() | "Gömma oss bakom en buske" ? Ta en sväng i vilken svensk stad eller byhåla som helst och titta om juldekorationerna - såväl offentliga som privata - blivit diskretare de senaste åren. Har du, eller din mamma, sett färre Luciatåg i år? | |
micro113 | 2012-12-16 10:49 | |
![]() | syjo Svaret på frågan gällande mina åsikter har du fått här: 2012-12-16 09:15 syjo Ger jag inte mina åsikter? Har du på fullt allvar lyckats missa dem? Om man nu skall rensa för stereotyper så skall man rensa för stereotyper - då får man klippa bort också spanjorerna till exempel, eftersom det inte är någon smickrande bild som ges. Det finns en hel del andra mossiga stereotyper som behöver ses över också -- givet den motivering de angett till klippen. --------------- Och förtydligat här: 2012-12-16 09:30 syjo Eller skall man skippa populistiska skitmotiveringar när man klipper i filmerna.... För det budskapet som man försöker hävda att man vill stå för står man ju inte för... ------------------------- ------- För att inte tala om att jag upprepat i hela tråden att jag anser att man skall vara konsekvent om man skall vara trovärdig. | |
apbur | 2012-12-16 10:51 | |
![]() | syjo, du ger ett något förvirrat intryck. Du skriver att du inte tycker att dockan ser ut som en svart människa och att männen i Ferdinand inte ser ut som spanjorer. Du startar med det här inlägget i tråden: "Tjurfäktande spanjorer som misshandlar djur kan man gott göra en nidbild av. (frågan är väl varför man gör sådana barnserier?) Slavarna var ju oskyldiga." Sen argumenterar du för att männen i Ferdinand inte är stereotyper av spanjorer och att dockan inte är någon nidbild av svarta slavar. Vad är din åsikt i frågan och vet du vad stereotyp och karikatyr betyder? Än så länge har jag bara sett att du argumenterat mot att männen i Ferdinand och dockan skulle vara stereotyper. Du tycker alltså att Disneys motivation till varför de klippt bort dockan inte stämmer med verkligheten? | |
micro113 | 2012-12-16 10:54 | |
![]() | limpan__2 Nej, det är inte alls så - sekvensen med den svarta dockan eventuellt bara funnits med i den svenska versionen, så den kan ju knappast klippas om för en annan marknad av det skälet - man har ju dessutom tidigare haft olika versioner för olika marknader: ---------- Linda Andersson vet inte om den svarta dockan är med i något annat lands version av Kalle Anka, men berättar att i Norge har dockan varit borta länge. www.svt.se/kultur/fi...-a nkas-jul ------------------------- ----- | |
Minta | 2012-12-16 10:56 | |
![]() | Dessa delar har varit borta i den svenska versionen tidigare men kom tillbaka. | |
Minta | 2012-12-16 10:56 | |
![]() | Kanske inte den blonda dockan. | |
bowlorama | 2012-12-16 10:57 | |
![]() | Ni som vill se den oklippta versionen av Disneys potpurri kan fortfarande göra det. Ni som vill klä ut er till pepparkakor kan fortfarande göra det. Ingen, INGEN, har förbjudit er att göra det. Svensken är så fruktansvärt bortskämd när det kommer till rättigheter att den här diskussionen är "bland det värsta vi varit med om". "Nu får det vara nog" ?! Pinsamt. | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 11:01 | |
![]() | micro. Du svarar inte på frågan vd DU tycker att man ska göra i dessa specifika fall som diskuteras här. Du talar om principer. | |
Minta | 2012-12-16 11:01 | |
![]() | De vill anpassa Kalle Ankas jul från 1930-talet till 2000-talet och till andra delar av världen. Om spanjorerna känner sig diskriminerade får de väl ta upp det till övervägande, det kan de ju inte göra innan det finns en opinion för det. Varför skulle det det, bara för att det är så viktigt att vara konsekvent för ett företag? | |
apbur | 2012-12-16 11:04 | |
![]() | För övrigt undrar jag hur man kan få en man som dansar kosackdans till att vara en nidbild av en jude. Borde inte rimligtvis en man som dansar kosackdans föreställa en....hm, kosack? | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 11:06 | |
![]() | apbur. Jag svarar dig sedan när jag fått ett konkret svar av micro. Annars får hon mer brasved att ställa frågor på. | |
Minta | 2012-12-16 11:10 | |
![]() | KAN uppfattas betyder inte att alla måste göra det. | |
Minta | 2012-12-16 11:12 | |
![]() | Man har ju ett brett arkiv av nidbilder och karikatyrer av judar i historien, denna kanske påminner om dem. | |
micro113 | 2012-12-16 11:15 | |
![]() | syjo Det konkreta svaret är att jag anser att man skall vara konsekvent eller ge tusan i att komma med populistiska kvasimotiveringar som man ändå inte har någon intention att leva upp till... Vad är det du inte förstår? | |
micro113 | 2012-12-16 11:18 | |
![]() | Minta Vilken opinion talar du om? ------------------------- --- Den kommunikationsansvariga för Disney i Norden, Linda Andersson, känner inte till några protester mot den svarta dockan, varken i Sverige elleri USA. ------------------------- --------- Enligt dig skall alltså den svarta dockan vara kvar i programmet då? | |
apbur | 2012-12-16 11:18 | |
![]() | Minta, det är i så fall helt makabert att ta bort en simpelt tecknad man som dansar kosackdans för att han eventuellt _kan_ påminna om en nidbild på en jude. | |
apbur | 2012-12-16 11:21 | |
![]() | För övrigt ser vi tydligare "blackfaces" senare i filmsekvensen i paraden. Ingen som reagerat på dessa än, ni med känslelspröt och nerver för slavskämt och nidbilder av svarta. | |
Minta | 2012-12-16 11:23 | |
![]() | Det finns en opinion bland många mot blackfacestereotyper. Det kanske har undgått dig. | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 11:24 | |
![]() | micro. Få höra nu då. Ska både dockan och spanjorerna bort, eller ska båda vara kvar? Det är min fråga, som du uppenbarligen har jävligt svårt att svara på. | |
Minta | 2012-12-16 11:24 | |
![]() | apbur, om det var myndigheterna som kommit med denna censur hade det varit makabert ja, men det är ett företag. Jag fattar inte problemet. | |