Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2013-05-26 20:14 | |
![]() | Siwu, ja varför skulle en tänkande människa inte göra ett eget val? Men att den största majoriteten av troende svenskar väljer den protestantiska grenen av kristendomen och att den största majoriteten av alla indier väljer hinduismen har rimligtvis en kulturell förklaring. Eller vad tror du är orsaken till att dessa personer som söker sanningen kommer fram till så skilda svar? Man formas av det samhälle vi lever i, men det gör inte sagor om män som går på vattnet eller elefantliknande gudomligheter mer sanna. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:15 | |
![]() | Titti: Hur blev du frälst? Hur kommer det sig att alla dina barn tror på Gud, har de kommit på det själv eller är det indoktrinering? | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:22 | |
![]() | "Men du lever i ett samhälle som varit kristet sedan åtskilliga sekel och där alla fram tills för några år sedan automatiskt blev medlemmar i statskyrkan om man inte aktivt gjorde ett annat val. Om du inte tror att detta påverkat dig i ditt val av tro uppvisar du precis den brist på kritiskt tänkande jag avsåg i det förra inlägget." - Då borde du vara kristen också och du påstår att det beror på att man är kristen pga kristen omgivning... nu till och med långt tillbaka säger du. | |
| siwu | 2013-05-26 20:24 | |
![]() | Jo visst är tro kulturellt, en indier har kanske aldrig hört om Jesus och kan därför inte tro på Honom.... I min familj är vi 4 syskon, 2 sätter inte sin fot i kyrkan. Vi har valt själva, från samma miljö. | |
| limpan__2 | 2013-05-26 20:26 | |
![]() | Ja, om man missade att läsa delarna om att man kan ha ett kritiskt synsätt på saker innan man väljer om man ska tro på dem eller inte. Men kulturellt är jag absolut kristen, jag kan mina psalmer och jag förstår de litterära referenserna till bibeln som vi ständigt stöter på. Jag har inte heller något problem med det, men jag är definitivt inte troende. | |
| limpan__2 | 2013-05-26 20:27 | |
![]() | Vad snällt av de allsmäktige guden siwu att han inte ens ger alla människor möjligheten till den frälsning ni är ute efter. Hur tänkte han då? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:30 | |
![]() | dom har gjort revolt,och självklart är det indoktrinering,men jag har förmanat dom att väljer ni att bli kristna så kommer människor att gå hårt åt er,jag har inte tvingat dom,dom har hängt med till kyrkan om dom haft lust,men jag har inte fått det hemifrån,mina föräldrar är så långt ifrån kristna man kan bli atteister passar bättre på dom,jag var helt säker på att den väg dom valt var fel för mig .Mina barn har valt själva jag har inte tvingat dom men natuligtvis så har blivit indoktrinerade det går inte att komma ifrån,precis som alla ateister har ateister till föräldrar som indoktrinerat dom förmodligen.Att bli kristen för min egen del skedde inte över en natt det tog lång tid för mig att övertyga mig | |
| limpan__2 | 2013-05-26 20:36 | |
![]() | Kan man verkligen bli indoktrinerad till ett kritiskt förhållningssätt? Finns det inte ett litet motsatsförhållande i de orden? För övrigt är ni alla ateister i ert förhållande till alla tusentals gudar som existerat förutom en. Jag har valt bort den sista med, större är inte skillnaden. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:36 | |
![]() | Skönt ändå att du och så dina hjälptagare väljer en levnadsbana som inte är så destruktiv. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:38 | |
![]() | ttiittii - Du behöver förstå att du är lika mycket ateist som jag, limpan m.fl. när det kommer till alla andra gudar än just den kristna guden (människan har uppfunnit tusentals gudar) som du råkar ha blivit övertalad att tro på. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:38 | |
![]() | Ah, det hade redan blivit sagt tydligen :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:42 | |
![]() | jag behöver inte förstå något du skriver,jag har inte blivit övertalad och för mig finns det bara en Gud,men det är ok för mig att du tror på alla dom där gudarna | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:47 | |
![]() | Finns inga ateister i skyttegravarna... | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:47 | |
![]() | Oj, du måste verkligen ha läst det jag skrev SJUKT fort :) Sen är väl den där attityden just det som är problemet med er troende - ni behöver inte förstå något. Kunde inte ha sagt det bättre själv. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:50 | |
![]() | Stackars era hjärnor alltså, de är förslavade och omyndigförklarade. | |
| kajix | 2013-05-26 20:55 | |
![]() | det finns ateister i skyttegravarna. | |
| Gunilla _ | 2013-05-26 22:13 | |
![]() | Nej claysune - jag kände mig inte alls hotad :) Varken av dig eller den helige ande, eftersom jag inte tror på den/honom..? Det? | |
| Claysune | 2013-05-26 22:36 | |
![]() | Tack Gunilla, bra att du svarade. sen att du inte tror blir din ensak.. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-26 22:45 | |
![]() | "Tro är inte kunskap." - Dan Barker | |
| Claysune | 2013-05-26 22:51 | |
![]() | Till Hädaren. Varför fortsätter du att skriva till 10-åringar och även omyndighetsförklarat dem?? Det går väl att skriva och diskutera på ett bättre sätt än så. Du är ju vid dina sinnes fulla bruk och jag förmodar du har passerat 10 år för länge sen.Mvh c-s | |