Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-08-21 22:51 | |
![]() | Eller så har dom, som jag, gjort ett aktivt val och stannat kvar. Jag har valt min tro. Helt utifrån mig själv. Jag trivs bra där och ser det inte som att jag har "fastnat". | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-21 22:53 | |
![]() | Ok jag tänker fastna i saltön igen. Där är gött att leva :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-22 10:22 | |
![]() | Sök Gud medans det ännu finns tid att finna Honom. | |
| Sote | 2013-08-22 13:23 | |
![]() | Tänk, jag som fick den bestämda uppfattningen att det aldrig var för sent......... | |
| Kuralo | 2013-08-22 14:43 | |
![]() | Jag blev uppringd av jehovas vittnen idag! Hade ingen aning om att de förkunnar på det sättet, trodde att det skulle görAs vi besök endast. Men för all del, tekniken gör ju det möjligt. | |
| Kuralo | 2013-08-22 14:48 | |
![]() | Jag vill tillägg att jag ingenting har emot jehovas ...heller. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-22 15:45 | |
![]() | Ordminna.. gå ur svenska kyrkan medan det ännu finns tid att... eller näe. Vi behöver inte hota med något här, du är välkommen ut till vägen, sanningen och livet precis när du vill. (den riktiga då förstås, den som inte handlar om eran homohatande gud eller självupptagna snickarson.) | |
| Kuralo | 2013-08-22 15:59 | |
![]() | Fy vad du hädar chupa, det är då man ryser! | |
| Kuralo | 2013-08-22 16:02 | |
![]() | Så man ryser ska det vara. Dessutom tycker jag det är helt korrekt att vara medlem i svenska kyrkan. Det är jag också | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-22 16:50 | |
![]() | "Carlmartin: en bibeltext borde tolkas ur dessa kriterier: Först Exegetiskt=utlägga 1. Hur ser det historiska sammanhanget ut? 2. Hur ser det litterära sammanhanget ut? 3. Vad är textens innehåll Sedan Hermeneutiskt=tolkning, dvs vad vad texten har för betydelse i vår tid 1. Bygger på exegetikens svar 2. En text kan aldrig betyda idag vad den rimligtvis inte kunde betyda då Att "tolka in" det man själv vill i en text anser inte jag var "korrekt" sätt att läsa Bibeln, på det sättet kan man nästan få in vilken åsikt man vill. Utan man ska istället "uttolka" vad författaren ville förmedla till sin mottagare, som ofta i nya testamentet var nystartade församlingar. Kan rekommendera en bok, "Att läsa och förstå Bibeln" av Gordon Fee, Douglas Stuart. Den är kanske lite tyngre (teoretisk) än den andra boken jag tipsade om. Men återigen om det är någon här som faktiskt är intresserad av ämnet och inte bara gillar att komma hit och raljera kan jag varmt rekommendera den." Oavsett hur man ställer upp det tolkar människor som läser. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Att du förordar förkovring är sympatiskt. Och att läsa grundligt är naturligtvis att föredra. Men all kunskap i världen ändrar inte på att vi var och en ser saker ur vårt eget personliga perspektiv - den nya kunskapen man tar till sig "tolkas" ("förstås" är nog ett bättre ord) också på ens egna premisser. Jag tycker inte att man bör använda bibeln som slagträ för vad man själv får ut av den - den skall läsas för att få personlig vägledning tycker jag. Vi kan inte på något sätt veta hur de människor som skrev bibeln egentligen tänkte - därför är det viktigare att ta ställning till vad texterna säger till oss idag - om man nu tycker att bibeln är en viktig bok. (den är viktig rent politiskt, eftersom så många gärna vill göra politik av den på världsplan) Som andlig vägledning tror jag att det finns bättre litteratur att tillgå - utan att påstå att jag har studerat bibeln. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-22 17:28 | |
![]() | Kuralo jag är glad att du har funnit vad du tror på, alla har naturligtvis 100% bestämmanderätt över sina egna övertygelser. Det var just därför jag svarade så till just ordminna, som förutom att förstöra tråden med bibelcitat sitter och uppmanar icke troende att söka Gud. För även om man har full bestämmanderätt över sina övertygelser så ser det jävligt illa ut om man publicerar dom på fel sätt. Det är väldigt enkelt att se när jag gör ett exempel av det, och jag hoppas det går fram även till de delar av det kristna lägret som publicerar sina exempel. För debatten framåt i den mån det går, men lägg ner alla uppmaningar om att söka sig till just eran personliga version av kristendomen. Det finns ju flera olika bara i den här tråden och ni påstår er alla sitta på sanningen. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-08-22 17:43 | |
![]() | Vill anknyta till den filosofiska frågan igår. Mycket i samhället är verkligen matematik när man tänker efter. Vi är omgivna av siffror. Internet och datorer bygger väl egentligen på ettor och nollor? DNA...m.m. Matematiska formler kan ju tillämpas på mycket när man tänker efter. | |
| Sote | 2013-08-22 18:32 | |
![]() | Varför är det korrekt att vara medlem i svenska kyrkan? Det är väl ändå helt upp till var och en oavsett tro? Om chupa hädar då gör min älste son det rätt ofta när han går till jobbet. Han är röris och har en hoodtröja med en korsfäst Jesus på och texten" så kan det gå snickarjävel" . Lite sådär för att retas med snickarna på jobbet då men jag kan gott tänka mig att en o annan på pendeln kab ta illa upp också. Som om han brydde sig......hans pappa gillar den inte alls, han är nämligen katolik. Ja jag som är fullfjädrad ateist lever ihop med en visserligen icke praktiserande katolik men dock katolik. Kan säga det att vi diskutterar aldrig religion för det slutar aldrig väl. Han är precis som dom flesta kristna här i tråden fullständigt oresonabel och har inga vettiga svar på någonting. Men så lever han ju i synd också den stackaren......... | |
| Gunilla _ | 2013-08-22 21:08 | |
![]() | Sote;"...fullständigt oresonabel och har inga vettiga svar på någonting. Men så lever han ju i synd också den stackaren........." - :D | |
| Kuralo | 2013-08-22 21:10 | |
![]() | Jag menar naturligtvis korrekt för mig. JG talar bara om mig själv (;)) Jag hoppas verkligen inte att jag pådyvlar någon det jag personligen tror på . Måste igen säga att CRlmartin uttrycker saker och ting redigt och förståeligt... Man blir nästan avundsjuk! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-22 21:27 | |
![]() | carlmartin är ett föredöme i denna tråden när det kommer till att uttrycka sig välformulerat och utan att vara provocerande eller pådyvlande. carlmartin for prästident! | |
| Kuralo | 2013-08-22 22:12 | |
![]() | Hahaha :) | |
| överqvist | 2013-08-23 05:42 | |
![]() | grolle | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-23 08:18 | |
![]() | chupa,Jesus har aldrig varit självupptagen,hur har du kommit fram till den bedömmningen? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-23 13:09 | |
![]() | ttiittii: jag kan tyvärr inte diskutera med dig. Det är mitt fel, jag har tyvärr inte tålamod nog. Det har absolut inget med din stavning att göra, jag förstår nästan alltid vilket ord du försöker skriva. Men du svarar sällan på det man frågar och lämnar oftast tråden (några sidor) utan förvarning när du blir svarslös. Dina källor är helt åt helvete och ditt sätt att tolka dom ännu värre. Och den dag du lyckas se något från något annat perspektiv än ditt eget kommer jag nog fan gå till kyrkan. | |