Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 32 |
Mobilspel
Pågående | 19 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
TotteBakar | 2016-02-06 02:18 | |
![]() | Isis är inte Israels fiender. ISIS bekämpar turligt nog just dessa | |
Rhotheta | 2016-02-06 16:10 | |
![]() | Liminal. Hemskt ledsen men jag är måttligt intresserad av finlir när det gäller etnicitet. Ser inte poängen. Att afghaner inte har den minsta folkrätt att checka in hos nordeuropeiska folk kräver ingen djup analys. Om en flamländare eller sudettysk vill hävda svensk etnicitet, låt honom. Rör det sig ens om en per år? Tycker du att det är komplicerat med afghaner, marockaner, somalier, japaner, mayaindianer, kuru-folk eller andra avlägsna folkgrupper tycker jag uppriktigt synd om dig. Flera av de uppräknade gör inte anspråk på sverige och därför är frågan ointressant i de fallen tills den dag de också får för sig att invadera oss. | |
Rhotheta | 2016-02-06 16:11 | |
![]() | Totte. Lev bland araber. Kom sedan tillbaka och snacka. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-06 16:27 | |
![]() | Rt, Frågan gällde vilka grupper som har genetisk samhörighet. Det finns inga sådana grupper att tala om. Det är faktum. | |
micro113 | 2016-02-06 19:47 | |
![]() | liminal Nej, tråden handlar inte om någon avelskalender - utan om att det finns en etnicitet som heter svensk - en folkgrupp - som det inte räcker att "känna sig till" för att tillhöra. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-06 19:50 | |
![]() | Nope, där är det endast godkännande av dig micro (och möjligtvis Björn Söder) som gäller. Det är ställt helt utan tvekan nu. | |
micro113 | 2016-02-06 20:04 | |
![]() | Locomondo Och du lär ju inte hamna under definitionen vem av oss det än är som gör den .. nej .. Eftersom "svensk" är en etnisk folkgrupp och inte ett medborgarskap. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 20:22 | |
![]() | micro. Antag att syrierna som kommer hit idag aldrig förökar sig med en "svensk" utan bara med andra invandrade syrier. Kommer de att räknas som "svenskar" då efter 4 generationen enligt din modell? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 20:22 | |
![]() | micro. Antag att syrierna som kommer hit idag aldrig förökar sig med en "svensk" utan bara med andra invandrade syrier. Kommer de att räknas som "svenskar" då efter 4 generationen enligt din modell? | |
micro113 | 2016-02-06 20:29 | |
![]() | Nora1 Nej, om de lever i parallellsamhällen, har sin egen kultur osv så blir de inte en del av den etniskt svenska gruppen .. Återigen ... Etnicitet relaterar till begreppet etnisk grupp, folkgrupp. Detta är en namngiven grupp människor, vilka har en mytbildning om ett gemensamt ursprung, historia, kultur (inklusive en/flera av religion, språk och olika traditioner), anknytning till ett territorium och känslan av solidaritet.[2] Dessa gemensamma yttringar skapar etniciteten. [...] En etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig i kultur, medan frågor om utseende brukar ses separat från etniciteten. Exempel på etniska grupper är svenskar, kurder, judar, syrianer, samer och romer. Etniska grupper bildar en gemenskaper med intern sammanhållning, lojalitet mot värderingar, normer och seder, olika grader av etnocentrism samt en kommunikativ gemenskap genom ett gemensamt språk och symboler. sv.wikipedia.org/wik.../E tnicitet | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 20:34 | |
![]() | Om samma personer inte lever i parallellsamhällen utan lever som vi gör är de då "svenskar" enligt dig? | |
micro113 | 2016-02-06 20:41 | |
![]() | Nora1 Är det ren genetik som du är intresserad av så ta det i en tråd med liminal -- ni tycks ju ha fastnat i det båda två. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 20:46 | |
![]() | Nej. Jag frågar dig eftersom det är du som påstår att man blir svensk efter 4 generationer. | |
micro113 | 2016-02-06 20:54 | |
![]() | Nora1 Nej, det påstår jag inte. Det är ni som påstår att jag påstår det ... Det är däremot den tid - fyra generationer eller ca 100 år som det tar för en grupp att omdefinieras och byta etnicitet/beteckning. Kurder är inte svenskar - men om hundra år kan det mycket väl finnas en grupp som definieras som "svenska kurder" -- precis som "svenska samer" .. vilket är en svensk etnisk grupp som är skild från majoritetsbefolkningen "svenskar" .. trots många hundra år i Sverige. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 21:09 | |
![]() | micro. "Nej, om de lever i parallellsamhällen, har sin egen kultur osv så blir de inte en del av den etniskt svenska gruppen" Men om de nu inte lever i parallellsamhällen utan lever precis som du och jag, varför i hela världen måste det ta 100 år innan de kan kalla sig "svenskar"? | |
micro113 | 2016-02-06 21:11 | |
![]() | Nora1 Du har fått svar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 21:18 | |
![]() | micro. Jag tror att du har trasslat in dig i en loop.(Hade du varit säker på din sak så hade du aldrig slutat diskutera om jag känner dig rätt.) Men jag kanske har fel. Hoppas att någon annan i sånt fall kan förklara för mig var jag går vilse. (För du lyckas inte med det). | |
micro113 | 2016-02-06 21:25 | |
![]() | Nora1 Du känner mig inte alls - så låtsas inte ens att du gör det på något sätt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2016-02-06 21:27 | |
![]() | Genom alla dina inlägg naturligtvis. Det trodde jag var underförstått. | |
micro113 | 2016-02-06 21:28 | |
![]() | Nora1 Inte ens genom dem -- eftersom du inte vet vilka bevekelsegrunder jag har när jag tröttnat på att besvara någon ... | |